تاکید بر حذف نظام ربوی بر پایه احکام اسلامی است

يكشنبه ، 24 آذر 1387 ، 16:30

معاون اول رئیس جمهور گفت: تاکید بر حذف نظام ربوی در کشور به دلیل ریشه عمیق این اصل در مبانی نظام اسلامی است و این امر باید مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد.

 پرویز داودی پیش از ظهر امروز در مراسم سی امین سالگرد تاسیس دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: حذف ربا پاسخگوی اقتصاد سالم است و باید این امر مورد توجه پژوهشگران اقتصاد اسلامی قرار بگیرد که این واقعیتی است که شکل دهنده معنویت ما خواهد بود.

وی تصریح کرد: بی توجهی به این امر در عرصه پژوهش نشانگر این است که راه را اشتباه رفته ایم و در تعیین اهداف و مسیر دچار اشتباه شده ایم.

داوودی همچنین ادامه داد: بعد از انقلاب در عرصه پژوهش در سطح کشور برنامه ریزی های تدوین شد که دولت نهم نیز در این راستا سیاست گذاری کرده است.

نظام ربوی ریشه بحران اقتصادی آمریکاست

داوودی همچنین به ریشه های فروپاشی اقتصاد در جهان اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل فروپاشی آمریکا تکیه بر نظام ربوی است که سرانجام فروپاشی آن را به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آمریکا درگیر بحران های اقتصادی سیاسی و اجتماعی است، ادامه داد: این بحران موجود بعد از بحران دهه 1990 بزرگترین بحرانی است که با نظام سرمایه داری درگیر شده است.

داوودی با اشاره به اینکه برخی می خواهند ریشه های این بحران را در کنار هزینه ی یک هزار و 300 میلیارد دلاری که طی پنج سال گذشته در جنگ علیه عراق و افغانستان و مواردی از این نظیر هزینه شده دنبال کنند، گفت: ریشه این بحران، در اقتصاد ربوی است که جز لاینفک اقتصاد غربی شده است.

داوودی در بخش دیگری از سخنان خود عامل رشد و شکوفایی دانش و پژوهش را در آمیختگی آن با تذهیب و اخلاق دانست.

وی با اشاره به سی امین سالگرد دانشگاه صنعتی اصفهان که همواره هم مهد علم، تحقیق و پژوهش بوده است، افزود: تحقیق و پژوهش جایگاه ویژه ای در کمال انسان دارد که باید به تذهیب و اخلاق آمیخته باشند و این امر سرانجام سبب به کمال رسیدن خواهد شد و به طور قطع ما بدون تذهیب گرفتار تمایلات عقلانی خشک خواهیم شد.

وی تصریح کرد: آسیب مکتب کمونیسم نیز عقلگرایی مفرط بود و اکنون نیز نظام سرمایه داری غرب این مسیر را به طرق دیگر طی می کند.

داوودی یادآور شد: واقعیت انسان با دین عجین شده و بررسی هایی که بر این مبنا نباشد مدل سازی ناقص و اشتباه است و سیر تحولات اجتماعی غرب خود مبین این مسئله است.

منبع: خبرگزاری مهر

► خودپردازهاي بانك پارسيان ايران چك 50هزار توماني ارائه مي‌دهند
رويکرد بانک صنعت و معدن توجه به طرح هاي زودبازده است ◄

مطالب مرتبط
بنر