چگونه یک مدیر خوب باشیم؟(2)

دوشنبه ، 19 اسفند 1392 ، 05:38

 

در هر سازمان بزرگی یک سری از سلسله عوامل مدیریتی وجود دارد که باعث می شود روند کاری به درستی پیش برود. یک مدیر خوب باید علاوه بر یکپارچه کردن محیط کاری به مسائل کوچک هم توجه کند تا تاثیرگذاری بیشتری بر روند کاری داشته باشد. یک مدیر خوب باید درجه اول آرامش کاری داشته باشد این یکی از عوامل بسیار مهم است. مدیر باید بتواند انتظارات کارمندانش را به خوبی درک کند با وجود اینها یکسری نکاتی وجود دارد که باعث میشود بتوانید از پس مسئولیت های کاری تان بر بیایید. به گزارش گروه خبری بانکی دات آی آر در گزارش قبل به برخی از این عوامل اشاره کردیم و اما اینک ادامه معیارها.

6-بازخورد تلاش هایتان برای رسیدن به اهداف را ببینید. اگر کارمندانتان دائما بازخورد تلاش هایی را که در طول کار دارند ببینند سریع تر میتوانند پیشرفت کاری داشته باشند. یک برنامه ای برای بررسی بازخورد کاری تان تنظیم کنید. از کارمندانتان بخواهید که به طور منظم نتیجه و بازخورد کاری شان را یادداشت کنند


7-هیچ گاه خودتان را با تجربه ترین فرد ندانید. همه ی مدیران دائما در حال دستور دادن و کارمندان در حال اطاعت کردن هستند. مدیران اغلب به سرزنش کارمندانشان مشغولند در حالی که گاهی اوقات اشتباه از خودشان بوده این گونه مدیریت نکنید حالت مطلوب این است که از خودتان توقع کاری بیشتری داشته باشید تا از کارمندانتان. قطعا هر کارمندی اهداف شرکت و مدیر شرکت را میداند بنابراین همیشه برای اهدافتان خودتان بیشتر تلاش کنید.


8-اگر شما مدیر یک شرکت هستید پس حتما این جایگاه برازنده ی شما بوده که به مقام مدیریت رسیدید اما این به این معنا نیست که باید دائما در حال نگرانی رسیدگی به امورات تان باشد کار شما این است که به کارمندانتان یاد بدهید یک که شغل خوب باید چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا کارمندان با توجه به راهنمایی های شما کارها را پیش ببرند. یکم از هوش تان استفاده کنید به کارمندان تان با توجه به توانایی هایشان وظایفی بدهید که اگر نتوانستند انجامش دهند حداقل بتوانند به کنکاش آن بپردازند به کارمندان تان فرصت بدهید که از محیط کاری درس بگیرند به تدریج وظایفی که مسئولیتی بیشتری دارد زیرا شما هم باید کم کم بتوانید نقاط قوت و ضعفشان را کشف کنید. شما به عنوان یک مدیر باید هر مشکلی را قبلا پیش بینی کنید با این کار بهتر میتوانید وظایف را به آنها محول کنید.


9-وظایفی را به کارمندان تان محول کنید که به تجربیات شان بیفزاید. از کارمندان تان بخواهید مسئولیت های بزرگتر را به عهده بگیرد و توانایی هایش را نشان دهد. کارمندتان با این مسئولیت های بزرگتر مهارتش بیشتر شده و توانایی هایش را ارتقا میدهد. هر چقدر که یک کارمند در انجام امور کاری توانایی بیشتری داشته باشد برای یک مدیر ارزش بیشتری خواهد داشت.


10-مسئولیت اشتباه کارمندتان را به عهده بگیرید. اگر روزی یکی از زیردستانتان اشتباهی را مرتکب شد خونسرد باشید فکر کنید این اشتباه خودتان است حتی اگر اینگونه هم نباشد باید عاقلانه برخورد کنید با این کار شما فرهنگ سازی میکنید فرهنگی که اگر کارمندتان اشتباهی کرد دست پاچه نشود و با خیال راحت آن را با شما در میان بگذارد. با این کار شما یه کارمندتان اجازه رشد و پیشرفت بیشتری میدهید افرادی که از اشتباهاتشان درس میگیرند موفق ترند. کسی که یکبار اشتباه میکند در دفعات بعدی جسارت بیشتری را برای انجام امور دارد. برای دستاوردهای کارمندتان ارزش و میزان قرار ندهید بگذارید خودشان ارزیابی کنند تا انگیزه کاری بیشتری داشته باشند.


یک مدیر موفق باید مثل یک رهبر ارکستر باشد. رهبر ارکستر قدم به قدم به گروهش آموزش میدهد و با آنان تمرین میکند. چه اشکالی دارد اگر یک مدیر از دیگران ایده بگیرد و آن را اجرا کند؟ شما فقط در شرکت مینشینید و از بالا کارمندانتان را ارزیابی میکنید این کافی نیست قطعا این مدل محیط کاری خسته کننده خواهد بود یک مدیر خوب باید ایده های خوب داشته باشد. ممکن است با خودتان فکر کنید اگر من مسئولیت اشتباه کارمندم را بر عهده بگیرم و روند کاری کارمندم را ارزیابی هم نکنم پس برای چه مدیر هستم و مدیریت میکنم؟ اگر واقعاً مدیر کارآمدی هستید نباید نگران این جور مسائل باشید. همه به سادگی میفهمند شما چه مدیری هستید و چگونه مدیریت میکنید فروتنی و آرامش برای یک مدیر خوب لازم است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز،19 اسفند 92
نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 18 اسفند 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر