"اراده فولادی" یک رویا یا حقیقت دست یافتنی؟

شنبه ، 20 ارديبهشت 1393 ، 08:24

 

"صرف فعل خواستن"،"خواستن توانستن است" جملات عادی و بعضا کلیشه ای که هر وقت مصاحبه یک ورزشکار، هنرمند ، ثروتمند ویا هر انسان موفقی را می خوانیم یا در تلویزیون مشاهده می کنیم به یک شکلی دیده می شود به چشم می خورد.

به گزارش بانکی دات آی آر ، اما این جملات کلیشه ای نباید ما را گول بزند حقیقت این است که هیچ کس نمی تواند تاثیر قدرت اراده در زندگی را انکار کند.

وقتی اراده به انجام کاری می کنیم و تصمیم خودمان را می گیریم نصف راه را رفته ایم. اما چه عواملی باعث می شود که ما در مسیر انجام خواسته هایمان دچار تزلزل شویم و اراده مان به اصطلاح تضعیف شود.

 

 

انجام يك عمل اصلاحي معمولا نيازمند نيروي ارده است. اراده در هر امری مفهوم خودش را دارد اراده در رژیم غذایی یعنی اینکه از خوردن بیش از نیاز بدن خودداری کنیم،در درس خواندن یعنی اینکه طبق یک برنامه مدون و مستمر تمام سرفصل های مطالب درسی را مطالعه کنیم، در پس انداز یعنی از خریدن کالاهای غیر ضرور جلوگیری کنیم و...

در نهایت اینکه در یک مسیر آهسته و پیوسته برای رسیدن به هدف حرکت کنیم.

اما حقیقت این است که در بیشتر مواقع از برنامه عقب می افتیم بعد خودمان را سرزنش ميكنيم كه من يك بازندم اما واقعيت اين است كه ما بازنده نيستيم. قدرت اراده ي ماست كه در برابر پكيج حرفه اي وسوسه ها آماتور است.

در كتاب قدرت اراده اثر باميستر و تيرني به اين اشاره شده كه اراده مانند يك عضله است كه بايد آن را قوي كرد. روش آنها براي اين كار: با كم شروع ميكنيم از پس يك روز يك هفته يا يك ماه بر آمدن منجر به دستاوردها ي بزرگ در آينده ميشود.
براي مثال باميستر و تيرني با استناد به عملكرد يك هنرمند به نام ديويد بلين و كارهاي شگفت انگيزي كه انجام ميدهد مانند گذراندن 64 ساعت در يك قالب بزرگ يخ ديدند كه او با كارهاي كوچك مربوط به تقويت اراده مانند نخوردن نوشيدنيهاي الكلي به چنين توانايي رسيده. ذهنتان را روي دستيابي به اهداف كوچك منمركز كنيد پس از رسيدن به آنها ميبينيد كه به اهداف بزرگتري كه فكرش را هم نميكرديد ميرسيد.

خواندن سرگذشت انسان‏هاى با اراده، عامل تعیین کننده‏اى در تقویت اراده است.
خواندن زندگى نامه انسان‏هاى با اراده موجب مى‏شود که انسان در برابر عواملى که موجب ضعف اراده مى‏شود، مقاومت نموده و عوامل تقویت اراده را تجربه کند.

اما 5 مرحله دستیابی به اراده فولادی:

1.سنگ بزرگ برندارید

لازم نیست از همان روز اول به همه ایده آل هاتان برسید. همین که چند ساعت در روز را به حرکت در راستای هدفتان اختصاص بدهید و به آن عمل کنید یعنی شروع مسیر موفقیت.

2.مسیر را مشخص و هدفتان را کوچک تر کنید.

عجول بودن همیشه باعث نرسیدن می شود .هدفتان را فاز بندی کنید مثلا در فاز اول تصمیم دارم هرشب دوصفحه کتاب بخوانم، در فاز اول خوردن شیرینی بعد از ناهار را حذف می کنم، سیگار قبل از صبحانه را قطع می کنم ، روزی 10 لغت جدید انگلیسی یاد می گیرم و ...

3.هدف نهایی را مشخص کنید

می خواهم تا آخر سال یک کار خوب با این مشخصات داشته باشم، سیگار را برای همیشه ترک کنم، 15 کیلو وزن کم کنم، تافل بگیرم، 5000 صفحه کتاب بخوانم.

4. پس از اتمام هرفاز جشن بگیرید

وقتی موفق شدید یک مرحله از دست یافتن به هدفتان را با موفقیت طی کنید به خودتان جایزه بدهید و جشن بگیرید. از خودتان قدردانی کنید و از موفقیت کوچکتان لذت ببرید.

5.فاز بعدی را معین و برای دستیابی به آن برنامه ریزی کنید.

خوب مرحله بعدی را تعیین کنید و برای رسیدن به اهداف جدید کار را شروع کنید.خیلی زود به قله دلخواهتان خواهید رسید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► فرار انگلیس از پرداخت غرامت به بانک ایرانی
هشدار درباره موج جدید تقاضا برای کار ◄

مطالب مرتبط
بنر