ایرانیان و روحیه سرمایه داری

شنبه ، 10 خرداد 1393 ، 09:57

 

انسان‌ اقتصادی‌ در مکتب‌ سرمایه‌داری‌ لیبرال، محکوم‌ محض‌ در چنبره‌ قوانین‌ طبیعی‌ است‌ و تبعیت‌ رفتار انسان‌ از نفع‌ شخصی‌ و حساب‌گر بودن‌ خود محورانه‌ او در تعقیب‌ منافع‌ شخصی‌ به‌ هر قیمت‌ و جدا بودن‌ اخلاق‌ از اقتصاد، جز اصول‌ موضوعه‌ «توسعه» غربی‌ و باعث‌ تقدم‌ رتبی‌ و ارزشی‌ آن است . این فرهنگ در ایران مورد انتقاد بوده و پذیرفتنی نیست.

به گزارش بانکی دات آی آر، با این وجود قضاوت منفی در خصوص سرمایه داران و برچسب زدن به ایشان هم در فرهنگ ایرانی - اسلامی منفور است.

اگرچه برخی افراد فرهنگ مذکور را فراموش کرده و سرمایه داران را قضاوت می کنند.فرهنگ ایرانی اسلامی‌در دوره مدرن از قرن پانزدهم به یک عبارت و از قرن نوزدهم به عبارت دیگر در ایران با مسئله سرمایه‌داری به عنوان نظام جدید کار و تلاش و اقتصاد و فرهنگ و سیاست و روابط اجتماعی روبه‌رو شد.

به لحاظ جدید بودن این موضوع و وضعیت است که پاسخ‌های متعددی از طرف صاحبان اندیشه و فکر و روش در جامعه ایرانی ارائه شده است. عده‌ای بدون ملاحظه بنیانها و روشها و نتایج نظام جدید – سرمایه‌داری- به دفاع از آن و عده‌ای نیز به نفی آن پرداخته‌اند. این وضعیت دو‌گانه‌گرایی و معارض گونه - موافقان و مخالفان سرمایه‌داری در ایران - نسبت به سرمایه‌داری فضای گفت‌وگو و بحث و تحقیق را نامناسب کرده است.

این در حالیست که عامه مردم از فلسفه سرمایه داری و ضدیت سیاسی برخی از جمله مارکسیست هابا آن بی اطلاع اند.

یکی‌ از اساسی‌ترین‌ مسئله‌ زندگی‌ اجتماعی، هماهنگ‌ ساختن‌ گرایش‌ها و منافع‌ گوناگون‌ شخصی‌ و قراردادن‌ آنها در یک‌ چارچوب‌ منظم‌ اجتماعی‌ است. انسان‌ از همان‌ آغاز زندگی‌ دسته ‌جمعی‌ بر روی‌ زمین، همواره‌ با این‌ مسئله‌ مواجه‌ بوده‌ است.

نظام سرمایه داری با ایدئولوژی اسلامی ایرانی ما هیچ گونه وجه اشتراکی ندارد اما سرمایه دار و کسی که از راه قانونی و مشروع کسب ثروت می کند و به کار آفرینی می پردازد قابل تقدیر است.

به نظر می رسد اصلاح نگرش عمومی به سرمایه داران که بعضا انگ می خورند نیاز به برخورد فرهنگی عمیق و برنامه ریزی شده دارد.

مردم کوچه و بازار که بدون بررسی و تحقیق افراد ثروت مند را به جرم پولداری مورت سرزنش قرار می دهند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► دستور جدید روحانی درباره اشتغال
تورم اجازه نمي‌دهد پس‌انداز مردم بالا رود ◄

مطالب مرتبط
بنر