گزارش/ وقتی کسی سر جای خودش نیست!

سه شنبه ، 3 تیر 1393 ، 07:59

 

تخصص ،تعهد و واژه هایی از این دست همواره منشا اظهار نظر و بحث های مختلف بوده اند آیا به کار گیری افراد متعهد و مقید به انجام کار بر استخدام افراد متخصص اولویت دارد و یا بلعکس.

به گزارش بانکی دات آی آر، شاید ایران جزء معدود کشورهایی است که در آن کارشناس جغرافیای شهری می تواند مدیر روابط عمومی باشد،کارشناس روابط عمومی مدیر امورانسانی و کارشناس مدیریت امورانسانی مشاور مدیر عامل در پژوهش!!

 

هریک از این افراد می کوشند جایگاه حقیقی خود را بیابند و در مسیر درست گام بردارند اما حقیقت این است که اگر تحصیل در دانشگاه درآینده کاری این افراد تاثیری نداشت پس چرا حد اقل 4 سال از عمر خود را در جایی هدر دادند که یا چیزی نیاموخته اند یا آموخته هایشان به هیچ کارشان نمی آید.

در دنیای هنر هم همین طور است بازیگری که زبان فرانسه خوانده ، کارگردانی که  خودش یادش نیست تحصیلاتش  چه بود و....

گوینده خبری که کشاورزی خوانده ، کشاورزی که هنر خوانده . این قصه سر دراز دارد.

آقا رضا در یکی از محله های شمال شهر سوپر مارکت بسیار بزرگی دارد و با پدرش کار می کند وضع مالی آنها بسیار خوب است ، ماشین مدل بالا، خانه بزرگ و... اهل  محل همیشه فکر می کردتدچون از جوانی به دنبال کسب و کاربوده توانسته پول خوبی در بیاورد اما جدیدا معلوم شده کارشناسی ارشد شیمی خوانده است.

خودش می گوید: دوست داشتم در رشته تحصیلی ام کار کنم اما حقیقت این است که کار زیادی برای یک کارشناس ارشد شیمی پیدا نمی شود.

چند سالی در بیمارستان کار می کرد و اپراتور تلفن بود، مدتی است مدیر فروش یک شرکت پخش است وقتی از رشته تحصیلی اش می پرسم می گوید مهندسی معدن خوانده اما در شهرشان یک معدن هم نیست!

برخی کارشناسان بخشی از مسئولیت را به عهده مدارس و آموزشگاه هامی گذارند تا افراد را به درستی راهنمایی کنند تا رشته تحصیلی متناسب با توانایی هایشان را انتخاب کنند .

در مقابل نهاد ها ، سازمان ها و شرکت ها هم مسئولیت دارند افرادی را استخدام کنند که تخصص مربوط به رسته کاری مورد نیازشان را داشته باشند.

شیوه انتخاب رشته دانشگاه ها و برگزاری کنکور علارغم معادلات پیچیده و دقیق خیلی ناکارآمد است و سرنوشت فرزندان این سرزمین را به قضا و قدر می سپارد.

حقیقت این است که  در چنین شرایطی باید به افراد این شجاعت داده شود که اشتباه خود را بپذیرند و اگر در انتخاب رشته تحصیلی اشتباه کردند بلافاصله رشته شان را تغییر دهند و یا از دانشگاه انصراف دهند.

مژگان تجربی خوانده و در اولین سال کنکور پرستاری قبول می شود درحالی که از دیدن مریض، بیمارستان و خون می ترسید، تصمیم می گیرد یک سال دیگر درس بخواند و در رشته دیگری تحصیل کند این بار زبان انگلیسی قبول شد و این روزها مترجم یک نشریه معتبر در حوزه الکترونیک است بسیار هم از کارش خوشحال و راضی است.

ماجرا به همین جا ختم نمی شود محیط دانشگاه ها و آموزش عالی باید پژوهش محور و مشوق افراد باشد تا بتواند آنها را برای تحصیل و فراگیری جدید ترین فنون و علوم مربوط به رشته تحصیلی شان تشویق کنند امری که تا این لحظه محقق نشده است.

پس اینبار که به سوپر مارکت محل تان مراجعه کردید و فروشنده پس از گپ و گفتی کوتاه به شما گفت که کارشناسی ارشد شیمی خوانده اصلا فکر نکنید قصد شوخی با شما را دارد یا به شعور شما توهین می کند فقط کارش با رشته تحصیلی اش تناسبی ندارد همین!

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

 

 

► فرمول جدید محاسبه حقوق بازنشستگی
6 روش اصلی جستجوی شغل در ایران ◄

مطالب مرتبط
بنر