با ریسک بازار سرمایه چه کنم؟

چهارشنبه ، 4 تیر 1393 ، 08:37

ریسک یک مفهوم است. مفهومی که از سالیان دور در زندگی بشری قد علم کرده است. زمانی که انسان غارنشین به دنبال شکار از غارش خارج می‌شد، ریسک می‌کرد و زندگی خود را به خطر می‌انداخت. امروز هم که انسان امروزی پایش را از خانه بیرون می‌گذارد، به محل کارش می‌رود و سفر می‌رود، ریسک می‌کند.

به گزارش بانکی دات آی آر، اما میزان ریسک در موقعیت های مختلف متفاوت است همانطور که میزان ریسک پذیری آدم ها متفاوت است.

 

بورس اوراق بهادار از آن مکان هایی است که در سراسر جهان ریسک و ریسک پذیری را به شدت به چالش می کشد.تحولات چند هفته اخیر بورس مهر تاییدی بر این مدعاست.

در بورس وقتی پیش بینی ای می کنید چه این پیش بینی بر مبنای احساسات شما باشد و یا نظر کارشناسی و یا حتی مشاوره با دیگران و این پیش بینی محقق نشود ریسک کرده اید.

بنابراین هر فردی که وارد بورس می شود باید دست به انتخاب بزند و باید بپذیرد که احتمال محقق نشدن پیش بینی هایش هم وجود دارد.

هریک از فعالان عرصه بورس برای سهامی که در اختیار دارند و یا قصد خرید آن را دارند یک بازده در نظر گرفته و پیش بینی می کنند.ریسک سرمایه گذاری زمانی است که ممکن است بازده یک سرمایه گذاری کمتر از پیش بینی ها و انتظار سرمایه گذار باشد.

سرمایه گذاری بدون ریسک تقریبا محال است اما می توان راهکارها و تمهیداتی بکار بست که میزان ریسک سرمایه گذاری کاهش یابد.

یک سرمایه گذار حرفه ای می داند که بورس تحت تاثیر چند عامل مهم تغییر می کند:

نرخ بهره، تورم، رویداد های سطح کشور، تغییرات بازار.

بنابر این موقع اخذ یک تصمیم مهم در زمینه سرمایه گذاری حتما شرایط بالا را در نظر می گیرد و با چند فرد متخصص و دلسوز مشورت می نماید.

در نهایت باید بداند که ورود به عرصه بورس خالی از ریسک نیست بنابر این باید در تصمیمات خود نهایت دقت و مراقبت را بکار بندد و در نهایت به یاد داشته باشد ریسک پذیری اصل اساسی فعالیت در بورس است و همانطور که ممکن است به سود خوب و قابل توجهی دست یابد ممکن است با افت سرمایه و از دست رفتن آن مواجه شود.

سرمایه گذاران حرفه ای بر این باورندکه موقعی که سهام در اوج و افزایش قیمت است نباید خیلی ذوق زده شد چون همیشه احتمال کاهش نرخ ها و افت ارزش بازار هم وجود دارد.

ریسک پذیری بیشتر بعضا به معنای سود بالاتر است و گاهی سرمایه گذاران با هدف کسب سود بیشتر تصمیم می گیرند ریسک بالاتری را بپذیرند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► گرانی آب در راه است...
عجیب‌ترین شیوه‌های درمان افسردگی ◄

مطالب مرتبط
بنر