ضوابط باز پرداخت تسهیلات حساب ذخیره ارزی

دوشنبه ، 16 دی 1387 ، 14:17

بانک مرکزی در بخشنامه ای ، ضوابط باز پرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی، مصوبه کمیسیون اقتصادی هیئت دولت را برای اجرا ابلاغ کرد.

 با ابلاغ این بخشنامه، جرایم تاخیر اقساط معوقه تسهیلات که سررسید آن پیش از اول مهر امسال باشد، در مواردی که گیرنده تسهیلات به تشخیص کمیسیونی با مسئولیت نماینده وزارت صنایع و معادن و عضویت نمایندگان وزارت امور اقتصاد ودارایی و بانک مرکزی ، عذر موجه داشته باشد، جریمه تاخیر مشمول بخشودگی می شود.

 همچنین گیرندگان تسهیلات ارزی برای برخورداری از مزایای این مصوبه، تا پایان امسال مهلت دارند به بانک های عامل این مصوبه مراجعه و همچنین درخواست خود را برای بخشودگی جرایم تاخیر همراه با مدارکی که مبین عذر موجه است، به وزارت صنایع ومعادن ارسال کنند .

 چنانچه تسهیلات گیرنده ، اقساط معوقه بابت تسهیلات موضوع این مصوبه در چند بانک داشته باشد ، درخصوص بخشودگی جرایم مجموع آن نیز در کمیسیون یادشده تصمیم گیری می شود.

 بنا بر مفاد مندرج در این مصوبه ، ارز دریافتی گیرندگان تسهیلات به " ارز معیار" که بانک مرکزی در نظر گرفته است ، تبدیل می شود و مبنای بازپرداخت تسهیلات دریافتی قرار می گیرد.

نرخ سود قرارداد تسهیلات اعطایی به طرح ها 10 درصد "ارز معیار" به صورت ثابت در سال مورد قرارداد است و در مواردی مانند طرح های نساجی و سیمانی که تسهیلات اعطایی به آنها به صورت دلاری بوده و نرخ ثابت برای آنها منظور شده است، همان نرخ ثابت مبنای محاسبه سود قرار می گیرد.

براساس تبصره 2 ماده سه مصوبه مذکور ، قرارداد تسهیلات اعطایی به طرح های نساجی و طرح های واقع در مناطق کمتر توسعه یافته مشمول 2 درصد تخفیف از نرخ مقرر در این ماده (10 درصد) است.

 چنانچه گیرنده تسهیلات مجددا در تادیه اقساط تاخیر داشته باشد جرایم مورد اشاره به بدهی قبلی اضافه و وصول خواهد شد.

این مصوبه رافع مسئولیت بانک های عامل در پیگیری وصول مطالبات براساس ضوابط میان بانک و تسهیلات گیرنده نیست .

همه اشخاص حقیقی و حقوقی که از محل حساب ذخیره ارزی وام دریافت کرده اند، تا پایان امسال فرصت دارند تا با بازپرداخت اقساط و دیرکرد، از بخشودگی جرایم موضوع این تصویب نامه بهره مند شوند.

منبع: خبرگزاری اقتصادی ایران (اکو نیوز)

► قیمت نفت افزایش یافت
آرايش 4 به 3 در هيات مديره بانك پارسيان رقم خورد ◄

مطالب مرتبط
بنر