عرضه بانک ملت در 23 بهمن منتفی شد

چهارشنبه ، 16 بهمن 1387 ، 11:24

در حالی که تا پایان سال بیش از یک ماه و نیم باقی نمانده است اما سازمان خصوصی سازی همچنان اصرار بر واگذاری و اعلام زمانی مشخص درخصوص عرضه ها دارد. این در حالی است که با وجود اعلام مکرر زمان عرضه ها روز دیگر خبرهای ضد و نقیضی از تعویق عرضه ها منتشر می شود.اخبار ضدونقیض حکایت از عدم هماهنگی مسوولان بورس و سازمان خصوصی سازی دارد و به نظر می رسد اتفاق نظری در خصوص عرضه ها وجود ندارد.


 یکی از چالش برانگیزترین واگذاری ها، عرضه سهام بانک ملت بود که تاکنون چندین تاریخ برای زمان عرضه آن اعلام شده و هر بار از طرف مسوولان منتفی اعلام شد. بعد از آن اعلام خبر واگذاری پالایشگاه ها بود که هنوز صورت های مالی قابل ارائه به بورس ندارند چرا که وضعیت طرح تحول اقتصادی و ابعاد آن هنوز مشخص نشده است. پست بانک، ذوب آهن اصفهان و... به نظر می رسد هیچ کدام از این شرکت ها تا پایان سال در بورس عرضه نشوند چرا که شرایط عرضه در بورس مهیا نیست و بدون داشتن شرایط لازم برای پذیرش و شرایط مناسب برای خرید سهام، عرضه ها با ناکامی مواجه خواهد شد. همه کارشناسان بازار و احتمالاً مسوولان به این موضوع اتفاق نظر دارند اما باز هم زمان های متعدد اعلام می شود تا بعداً منتفی شود.


ناهماهنگی سازمان های خصوصی سازی و بورس تا جایی رسیده است که مسوولان و مدیران سازمان خصوصی سازی درباره زمان عرضه اولیه یکی از شرکت های مشمول اصل 44 بارها از طریق رسانه ها تاریخ دقیق عرضه را اعلام می کنند و پس از آن سازمان بورس با توجه به الزاماتی که دارد و از آن جهت که برای ورود شرکت ها به بورس باید شرایط آن احراز شود، زمان عرضه آن را به تعویق انداخته اند. این موضوع بارها و بارها تکرار شده و آخرین مورد نیز عرضه سهام بانک ملت است که قرار بود در دهه فجر صورت گیرد که پس از آن مدیران بورس و سازمان خصوصی سازی مکرراً زمان آن را تغییر دادند.


چند مورد از خبرهایی که در خصوص عرضه سهام بانک ملت منتشر شده است:
فارس (87/11/1): مسوول خصوصی سازی بانک ملت با اشاره به واگذاری پنج درصد سهام بانک ملت در دهه فجر، آخرین وضعیت صورت های مالی این بانک را تشریح کرد.
ایسنا (87/11/1): رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد در جلسه ای که با حضور مسوولان سازمان خصوصی سازی، سازمان بورس و شرکت بورس برگزار شد، زمان عرضه سهام بانک ملت در بورس بررسی و واگذاری آن در دهه فجر به تصویب رسید.
فارس (87/11/5): عضو هیات مدیره شرکت بورس گفت: «احتمال عرضه سهام بانک ملت در23 بهمن ماه بعید است اما این کار در هفته پایانی بهمن انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بورس نیز در گفت وگو با «فارس» اعلام کرد عرضه سهام بانک ملت در 23 بهمن ماه منتفی شد و زمان دقیق و نهایی عرضه 675 میلیون سهم بانک ملت به ارائه اطلاعات و برگزاری جلسه معارفه بستگی دارد.این خبرهای ضد و نقیض نه تنها رویکرد و عملکرد مدیران هر دو سازمان را زیرسوال می برد بلکه در این شرایط که سرمایه گذاران برای ورود یا حضور در بورس دچار تردید هستند و ممکن است امروز موافق ورود و فردا مخالف آن باشند باعث می شود سرمایه گذاران از تصمیمات خود مبنی بر استقبال از سهام Ipo خودداری کنند.


این در حالی است که در جلسه اضطراری که مدیران سازمان و شورای عالی بورس با رئیس جمهوری تشکیل دادند یکی از توافقات توقف عرضه سهام دولتی تا پایان سال بود که روز پس از آن رئیس سازمان خصوصی در گفت وگو با «سرمایه» اعلام کرد عرضه ها همچنان ادامه دارد و توقفی در کار نیست.


در این میان احمد احمدپور عضو هیات مدیره سازمان بورس در پاسخ به این سوال «سرمایه» مبنی بر اینکه علل اصلی هماهنگ نبودن سازمان خصوصی سازی با سازمان بورس چیست، حاضر نشد پاسخی بدهد.


زمان عرضه سهام بانک ملت به جلسه معارفه بستگی دارد
به گزارش فارس مدیرعامل شرکت بورس با اعلام عدم عرضه سهام بانک ملت در 23 بهمن گفت: زمان دقیق و نهایی عرضه 675 میلیون سهم بانک ملت به ارائه اطلاعات و برگزاری جلسه معارفه بستگی دارد.حسن قالیباف اصل در رابطه با آخرین وضعیت عرضه 675 میلیون سهم بانک ملت (معادل 5درصد) در بازار اول بورس اظهار داشت: پیش از این قرار بود در صورت دریافت اطلاعات لازم، عرضه سهام اولین بانک دولتی در دهه فجر و یا 23 بهمن انجام شود اما به دلیل عدم ارائه اطلاعات مورد نیاز، این واگذاری در تاریخ های اولیه منتفی شد.

وی ادامه داد: صورت جلسه مجمع بانک ملت ، اظهارنظر حسابرس مستقل بانک ملت (سازمان حسابرسی) درخصوص مطلوب بودن سیستم اطلاعات حسابداری و کفایت سیستم کنترل های داخلی، صورت های مالی حسابرسی شده میان دوره ای شش ماهه منتهی به 31 شهریور87، گزارش حسابرسی شده پیش بینی عملکرد سال مالی آتی و امیدنامه به روزرسانی شده از جمله اطلاعات مورد نیاز است.»


مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به دستورالعمل های موجود خاطرنشان کرد: «این دسته از اطلاعات بعد از دریافت و بررسی های لازم باید حداقل یک هفته پیش از عرضه در پایگاه اطلاع رسانی بورس درج شوند تا همگان فرصت کافی برای بررسی و تجزیه و تحلیل صورت های مالی و دیگر اطلاعات را داشته باشند. از سوی دیگر باید جلسه معارفه مربوطه نیز برگزار شود. »


قالیباف اصل در برابر این سوال که با این اوصاف زمان دقیق و نهایی عرضه سهام بانک ملت چه وقت خواهد بود، پاسخ داد: «زمان نهایی عرضه و کشف قیمت سهام این بانک به ارائه اطلاعات لازم به بورس بستگی دارد و نمی توان تا زمان دریافت اطلاعات زمان دقیقی را اعلام کرد. »


وی با اشاره به برگزاری جلسه دیروز هیات پذیرش اوراق بهادار گفت: «در این جلسه ضمن بررسی تمدید درج نام بانک ملت درخصوص آماده سازی نهایی و ارائه اطلاعات نیز مذاکراتی با مسوولان خصوصی سازی بانک ملت خواهد شد.»


بانک ملت با سرمایه هزارو350 میلیارد تومانی در 15 آذر سال گذشته مورد پذیرش قرارگرفت و قرار شده بود بعد از رفع چند شرط، 5 درصد سهم این بانک ( 675 میلیون سهم) حداکثر در 21 شهریور عرضه شود اما به دلیل آماده نشدن این بانک و همچنین شرایط نامناسب بورس، عرضه سهام اولین بانک دولتی در بورس مطابق خلف وعده های دیگر شرکت ها انجام نشد.

عدم عرضه سهام بانک ملت منجر شده تا بر اساس ماده 34 دستورالعمل پذیرش برای عرضه سهام شرکت های مورد پذیرش، مهلت 6 ماهه عرضه سهام آن به پایان برسد. این درحالی است که به گفته مسوولان سازمان خصوصی سازی و مدیران بانک ملت قرار بود در دهه فجر سهام این بانک در بورس عرضه و کشف قیمت شود. به گفته علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت، 5 درصد سهام این بانک 65 تا 75 میلیارد تومان (قیمت تقریبی هر سهم 100 تومان ) ارزش دارد که با این اوصاف کل سهام نخستین بانک دولتی بورس تهران تقریباً 1.5 میلیارد دلار ارزش دارد.

منبع: روزنامه سرمایه

► راز مديرسابق بانك دولتي فاش شد
عملكرد نظام بانكداري در دولت نهم منتشر شد ◄

مطالب مرتبط
بنر