خبر خوش كاهش قيمت ها در راه است

دوشنبه ، 19 اسفند 1387 ، 11:13

رئيس كل بانك مركزي با اشاره به كاهش تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه به ٨. ٢٠درصد، گفت: نرخ تورم متوسط نيز از همين تاريخ روند نزولي در پيش گرفته و خبرهاي خوشي در مورد كاهش قيمت ها در پايان سال در راه است ونرخ سود بانكي نيز تا پايان هفته اعلام مي شود.

محمود بهمني  در خصوص وضعيت بسته سياستي - نظارتي اظهار داشت: در حال حاضر اين بسته در كميسيون اقتصادي دولت در حال بررسي است و منتظر جواب كميسيون هستيم.

وي در خصوص زمان ابلاغ اين بسته به سيستم بانكي، افزود: به احتمال زياد تا آخر هفته نتيجه از سوي كميسيون اقتصاد هيئت دولت اعلام و از سوي بانك مركزي به سيستم بانكي ابلاغ خواهد شد.

بهمني ادامه داد: كمك به بخش صنعت از جمله نكات شاخص در نظر گرفته شده در تعيين نرخ سود است و با توجه به گرايش اقتصاد به اين بخش، با كاهش سپرده هاي قانوني دست بانك ها براي كمك به بخش توليد باز گذاشته شده است.

رئيس كل بانك مركزي با اشاره به وعده اي كه بر كاهش نرخ تورم به ٢٣درصد تا پايان سال داده بود، تصريح كرد: اين وعده را اوايل مهر ماه مطرح كرديم و هم اكنون اعلام مي كنيم كه نرخ تورم در پايان بهمن سال جاري نزديك به 3.5تا ٤درصد كاهش يافته و تورم نقطه به نقطه به ٨. ٢٠رسيده است.

وي در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه تعيين نرخ سود بانكي و ارتباط آن با نرخ تورم سال جاري، افزود: در حال حاضر تورم ميانگين ثابت شده و روند نزولي را در پيش گرفته است ولي هنوز تصميمي مبني بر تعيين نرخ سود با توجه به كاهش نرخ تورم در بهمن  ماه گرفته نشده است و براي اين تصميم نهايي منتظر جواب كميسيون اقتصادي در خصوص بسته سياستي  - نظارتي هستيم.

بهمني در خصوص افزايش يا كاهش نرخ سود در سال آينده اظهار داشت: نمي توان تا زمان ابلاغ جواب كميسيون در مورد افزايش نرخ سود صحبتي كرد و اظهار نظرهاي متفاوتي كه مبني بر افزايش يا كاهش نرخ سود از سوي برخي مسئولان يا كارشناسان ارائه مي شود، نمي تواند مبناي عمل قرار گيرد.

وي ادامه داد: در نهايت نرخي كه توسط رئيس كل بانك مركزي در خصوص سود بانكي سال آينده اعلام خواهد شد، رقم قطعي تلقي مي شود و اين امر تا پايان هفته جاري محقق خواهد شد.

منبع:روزنامه خراسان

► دوگانگی در نظام تخصیص تسهیلات بانکی
تورم ايران: ششم جهان، دوم خاورميانه ◄

مطالب مرتبط
بنر