بانک ها و روزهای پایانی سال

شنبه ، 24 اسفند 1387 ، 11:02


سال نو در ذهن هر کدام از ما یاد آور خاطرات و دیدگاه های خاصی است که بیانگر نوع اندیشه و محیطی است که در آن زندگی می کنیم .عید در ذهن کارمندان بانک یاد آور شلوغی و شیفت های تمام ناشدنی  اضافه کاری است. اکثر ما شلوغی بیش از حد انتظار اکثر بانک ها در ایام نزدیک به تحویل سال را تجربه کرده ایم اما حقیقت این شلوغی ها چیست واز چه رو هر سال تداوم دارد؟

احمدی کارمند یکی از بانک های دولتی در پاسخ به این سوال به خبر نگار بانکی گفت :اغلب مردم  در روزهای پایان سال یا به سفر می روند ویا به پذیرایی از مهمان مشغول اند و هر دو این ها نیاز به پول دارد .

یکی از مشتریان همین بانک نظر دیگری دارد وی معتقد است: تعطیلات وفکر کم آوردن پول نقد آن هم هنگامی که اکثر بانک تعطیل اند وتو به کسی دسترسی نداری باعث می شود که من هر ساله مبلغی از پس اندازم را در منزل نگهداری کنم تا نگران نباشم.

 



به گزارش خبر نگار بانکی این حقیقت که بانکداری الکترونیک و استفاده از کارت های اعتباری در کشور ما هنوز به جایگاه مناسبی دست نیافته . امری است که از سوی هیچ یک از کارشناسان مورد اختلاف نیست وبسیار از ایشان این ضرورت را به اشکال گوناگون یاد آور شده اند .یکی از هزاران پیامد منفی آن هم همین شلوغی غیر متعارف  بانک ها در روز های پایانی سال است.چراکه انجام هر یک ازفعالیت های  اقتصادی در کشور ما نیاز مند پول نقد است و هیچ جایگزینی جهت انجام مبادلات افراد در نظر گرفته نشده است.

پدیده ای مدتی است به شلوغی های سال نو افزوده  و نوع جدیدی از شکل گیری صف در مقابل بانک هارا ایجاد کرده است که  همان  صف طولانی جهت در یافت پول از خود پرداز هاست.

خانم رضایی کارمند است و به گفته خودش به مدت 25 دقیقه در انتظار دریافت پول از خود پرداز یکی ازبانک های واقع در میدان صادقیه است وی می گوید: گمان می کردم وقتی حقوقم را از طریق خود پرداز دریافت کنم وقت کمتری را از دست خواهم داد اما اینجا هم شلوغی کمتر از داخل بانک نیست.

همزمانی پرداخت حقوق و مزایای کارمندان دولت در روز های پایانی سال یکی از دلایل این شلوغی هاست با این وجود نمی توان کمبود دستگاه های خود پرداز و همچنین پرداخت محدودشان که سبب می شود هر فرد جهت دریافت مبلغ مورد نیاز خود طی چند مرحله از دستگاه استفاده کند و بعضا چند بار در صف منتظر بماند را انکار کرد.

 بسیاری بانک های دولتی و خصوصی همواره به فکر یافتن راهکاری مناسب برای این مشکلات بوده اند و شاهد آن هستیم که با افزایش ساعات کاری بانک و یا باز گشایی بانک های در ایام تعطیل در پی رفع این مشکل بر آمده اند به عنوان مثال بانک توسعه صادرات از افزایش ساعات کاری بانک تا ساعت17:30در شعب سراسر کشور خبر می دهد.

ویا بانک سپه تصمیم گرفته تا در رزوهای پایانی سال و ایام نوروزتا ساعت 18 به ارائه خدمات به مردم بپردازد .

همچنین بیشتر بانک ها اعلام کرده انددر این ایام  اکیپ هایی به صورت مداوم به بررسی خود پرداز ها خواهند پرداخت .

با وجود اینکه این اقدام بانک هادر تکریم مشتریانشان جای تقدیر دارد اما بسیاری از مشکلات همچنان ادامه دارد وسبب سردرگمی مردم و کارمندان بانک ها شده است.

یکی از این افراد صندوق دار یکی از بانک هاست که علارغم شدت گرفتاری بارویی گشاده به من گفت : خودتان شاهد هستید که سرم خیلی شلوغ است و نمی توانم مصاحبه کنم خرابی مداوم خود پرداز هم که مزید علت شده وبسیاری از مردم ناراضی و بعضا خشمگین را به داخل شعبه می کشاند.

وی افزود: ما خرابی را اطلاع داده ایم اما تعمیرش زمان بر است بنا بر این مجبورم جور این همکار مکانیکی را هم من بکشم!

اما مشتری بانک دیگر ی واقع در میدان امام حسین (ع)نظر متفاوتی دارد او می گوید: من منکر شلو غی بانک ها نیستم اما با گسترش خدمات الکترونیک بانک ها پیشرفت های خوبی حاصل شده و شلوغی نسبت به سال های گذشته کمتر است.

وی معتقد است: ما نباید تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر را نادیده بگیریم اما تا زمانی که فرهنگ استفاده از کارت های اعتباری  وخدمات الکترونیک در کشور جایگاه حقیقی خود را نیابد و بانک ها و دستگاه های دولتی در این زمینه زیر ساخت های  مناسب را ایجاد نکنند نمی توان انتظار دیگری داشت.

در این میان آنچه بیش از همه جلب نظر می کند سر درگمی مردم و خستگی  کارمندان بانک هاست.

لزوم توجه بیش ا ز پیش مسئولان به بهبود بانکداری الکترونیک حقیقتی انکار ناپذیر است اما آنچه نباید از نظر دور بداریم این است که در استانه سال نو  که آغازی شگفت برای طبیعت و فرصتی برای آغاز تمامی خوبی هاست با یکدیگر مهربان باشیم و تلاش کنیم به عنوا ن یک کارمند با مردم به درستی برخورد کنیم و خستگی مداوم سبب نشود که باعث رنجش همشهریانمان شویم.

 

یکی از صندوق داران بانک ملی دراین خصوص می گوید: ما متوجه عجله مردم و دلنگرانی هایشان هستیم ولی از ایشان تقاضا دارم که صبر و حوصله بیشتری به خرج بدهند و متوجه باشند که ما تمام تلاش خود را بکار می بریم تنها انتظاری که داریم صبر و حسن  برخورد ایشان است.

مرد مسنی که مشخص است بازنشسته است واز انتظار طولانی به شدت خسته شده شاهد گفتگوی ماست ,وارد بحث می شود و می گوید: تا کی مردم باید صبر کنند و انتظار بکشند هنوز زمان آن نرسیده که مسئولان چاره ای بیندیشند و پاسخگوی خواسته های به حق مردم باشند؟!

خبرنگار: شهرزاد کیافر

► نشست بي‌نتيجه دولت و بانك مركزي براي تعيين نرخ بهره‌سال 88
ناگفته هايي از دانش جعفري در دوران وزارت ◄

مطالب مرتبط
بنر