بانک مرکزی در تعیین مزد کارگران دخالت کرد

دوشنبه ، 26 اسفند 1387 ، 13:10

کارگران ایرانی در حالی این روزها خود را برای استقبال از بهار 88 آماده می‌کنند که هنوز مشخص نیست حداقل دستمزد آنها برای سال جدید چقدر است.

در حالی که کمتر از یک هفته از اعلام مصوبه دستمزد شورای عالی کار می‌گذرد، صبح امروز وزارت کار وامور اجتماعی از برگزاری جلسه جدید شورای عالی کار برای بازنگری احتمالی در حداقل دستمزدهای تعیین شده سال 88 خبر داد.

برگزاری این جلسه پس از آن در دستور کار شورای عالی کار قرار گرفت که روز گذشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کرد که باید دستمزدهای سال 88 به جای تورم 25 درصد مبنی بر تورم 19 درصد تعیین می‌شد.

این در حالی است که نزدیک به یک هفته پیش شورای عالی کار بر مبنای تورم اعلام شده، حداقل دستمزد سال 88 را مبلغ دو میلیون و 745 هزار ریال در هرماه (91 هزار و500 ریال برای هر روز) تعیین کرده بود.


به موحب قانون کار مصوب سال 69، تعیین دستمزدهای جدید از وظایف شورای عالی کار بوده و اعضای شورای عالی کار موظف هستند تا براساس نرخ تورم، اعلامی بانک مرکزی دستمزدهای جدید را تعیین کنند.

در صورت هر گونه تجدیدنظر احتمالی در دستمزدهای سال 88، این دومین باری خواهد بود که شورای عالی مصوبه دستمزدهای خود را مورد بازبینی قرار می‌دهند.
پیشتر در سال 85 به دلیل آنچه که تعیین دوگانه دستمزدی عنوان شده بود اعضای شورای عالی مجبور شدند افزایش دستمزد کارگران قراردادی را به توافق کارگران و کارفرمایان واگذار کنند.

اما چنانچه دستمزدهای سال 88 به دلیل اظهارنظر بانک مرکزی تعیین کند نخستین باری خواهد بود که یک دستگاه ثالث بر تصمیمات شورای سه‌جانبه تاثیر می‌گذارد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► بار ديگر بن‌بست
يک نورچشمي اقتصادي با بدهي 400 ميلياردي ◄

مطالب مرتبط
بنر