گشتی در بازار اسکناس​های نو

سه شنبه ، 27 اسفند 1387 ، 10:36

 

عيدي دادن يكي از سنت‌هاي قديمي ايرانيان از زمان‌هاي دور است كه در اعياد مختلف به يكديگر عيدي مي‌دهند و اين امر باعث شده تا مردم پيش از آغاز سال جديد درصدد تهيه اسكناس‌هاي نو برآيند.

آمارها نشان مي‌دهد: در سال‌هاي گذشته بسياري از مردم براي تهيه اين‌گونه اسكناس‌ها به نزديكي‌هاي بازار بزرگ تهران و مناطقي چون 15خرداد، ميدان فردوسي و چهارراه استانبول مراجعه مي‌كردند تا اسكناس‌هاي نو را با قيمتي بالاتر از ارزش واقعي خود خريداري كنند.

به اين ترتيب هرچه به سال جديد نزديك‌تر مي‌شديم، افراد سودجوي زيادي در كنار خيابان‌هاي بازار تهران به فروش اسكناس‌هاي نو مشغول مي‌شدند و حضور آنها مشهود بود، اما امسال اين طور نيست و بازار سياه اين اسكناس‌ها به شدت كساد شده و تعداد فروشندگان اسكناس‌هاي نو انگشت‌شمار شده است.

محمود محمدي، يكي از فروشندگان اين نوع اسكناس‌ها  مي‌گويد: فروش اسكناس‌هاي نو كه شغل اصلي ما در ايام عيد نوروز است به شدت كساد شده كه مهمترين دليل آن پرداخت اسكناس‌هاي 2 و 5 هزارتوماني نو از طريق عابر بانك به مردم است.

 اين فروشنده ادامه داد: همه ساله در اين روزها كه بازار تهران به دليل خريدهاي نوروزي در اوج شلوغي است، ما نيز درآمد مطلوبي داشتيم اما اين روزها كسادي بازار تا حدي است كه برخي فروشندگان اين شغل را ترك كرده يا تنها به فروش ارز مي‌پردازند. البته تا سال‌هاي پيش ارزش پول بالا بود و بيشتر درآمد ما از فروش اسكناس‌هاي 50، 100 و200 توماني بود، اما اكنون مردم براي عيدي دادن بيشتر از اسكناس‌هاي 2 و5هزارتوماني استفاده مي‌كنند كه عابر بانك به راحتي اين اسكناس‌ها را در اختيار آنها قرار مي‌دهد.

او در مورد ايام ديگر سال مي‌گويد: به طور كلي در 2 فصل سال درآمد فروشندگان اسكناس مطلوب است؛ يكي ايام عيد نوروز و ديگري اعياد مختلف سال كه در اعياد گوناگون جشن‌هاي زيادي در گوشه و كنار پايتخت برپا مي‌شود و تنها در اين ايام است كه درآمد و آن هم از طريق فروش اسكناس‌هاي 50، 100 و200 توماني خوب است.

اين دست فروش در مورد بالا بردن نرخ اين اسكناس‌ها ادامه مي‌دهد: به طور معمول يك بسته اسكناس 50 توماني را با هزار تومان سود، يك بسته اسكناس 100توماني را با 2هزار تومان سود، يك بسته اسكناس 200توماني را با 3هزار تومان سود و يك بسته اسكناس 500 توماني را با 5هزار تومان سود به فروش مي‌رسانيم.

در نهايت اينكه اگر قصد عيدي دادن در عيد نوروز را داريد به سراغ عابربانك‌ها برويد البته اگر به دنبال اسكناس‌هاي 50، 100 يا 200 توماني مي‌گرديد مجبوريد سري به بازار بزرگ يا چهار راه استانبول بزنيد.

منبع: همشهری آنلاین

► نرخ تورم تا پايان اسفند به كمتر از 20 درصد مي رسد
سكانس پاياني قصه خودپردازها: خودپرداز بعدي كجاست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر