عملكرد سال 87 بانك رفاه تشريح شد

دوشنبه ، 31 فروردين 1388 ، 13:50

مدير عامل بانك رفاه با تشريح عملكرد اين بانك در سال 87 گفت: در زمينه تسهيلات، بانك رفاه سياست انبساط انضباطي را سرلوحه قرار داده است.

 پيمان نوري در نشست خبري خود با خبرنگاران در خصوص سياست‌هاي بانك رفاه اظهار داشت: اين بانك از سال 85 به دليل حضور جديد در مجموعه مديريتي خود در مجموعه اطلاع‌رساني و رسانه‌ها به صورت گسترده عمل كرده است.


وي در خصوص عملكرد بانك رفاه در سال 87 گفت: خوشبختانه در زمينه تسهيلات بانك رفاه سياست انبساط انضباطي را سرلوحه امور خويش قرار داده است.
به گفته مديرعامل بانك رفاه بحثي كه امروز به طور جدي در بانك رفاه مطرح است انبساط با انضباط مالي در اقتصاد مي‌باشد.


نوري تصريح كرد: با اين كار بايد انباشت سرمايه و سرمايه مولد اتفاق بيفتد تا بروز رونق را شاهد باشيم.
وي با اشاره به اينكه بانك‌ها به عنوان عضوي از بازار پول به تزريق قاعده‌مند نيازمندند، بيان كرد: هدف گذاري كلان از جمله اشتغال‌زايي يكي از موارد مهمي است كه در اقتصاد مطرح است و طبيعتا نظام بانكي بايد به اين سمت حركت كرده و به ايجاد اشتغال كمك كند.


مديرعامل بانك رفاه عملكرد سه سال گذشته اين بانك را در همين راستا دانست و اضافه كرد: در صورت توزيع منابع از آنها به نحو احسن استفاده خواهيم كرد و در زمينه اعطاي تسهيلات دقت مي‌شود تا منابع در جاي درست بكار رود و از برگشت آن اطمينان كامل كسب مي‌كنيم.
نوري با بيان اينكه مشتريان بد حساب در بانك رفاه جايي ندارند، ادامه داد: اين سياست در دوره مديريت اينجانب به طور جدي در اين بانك دنبال شده و خواهد شد؛ بانك رفاه جاي مشترياني است كه رفتار اعتباري مناسبي با مجموعه نظام بانكي داشته باشند.


وي گفت: براي وجوه سپرده‌گذاري شده در بانك برنامه‌ريزي‌هاي چند ساله مي‌شود و بازگشت تسهيلات و منابع پرداختي با جديت پيگيري مي‌شود كه همين امر سبب شده تا مشتريان رابطه‌اي روشن و قابل اتكا و برنامه‌ريزي شده با بانك رفاه داشته باشند.
به گفته مديرعامل بانك رفاه سياست اعتباري شفاف اين بانك از جمله نكات مثبت فعاليت اين بانك بوده و آخرين مصوبه‌اي كه در پايان سال گذشته صادر شد، بيانگر سياست‌هاي اعتباري سال 88 است.


وي ضمن بيان اين مطلب كه نظارت دقيقي در راستاي سياست اعتباري در تمام شعب انجام مي‌شود ادامه داد: بانك رفاه با توجه به صورت‌هاي مالي كه هنوز حسابرسي نشده بالاترين رشد سودآوري در نظام بانكي را تجربه كرده و آمار مذكور نسبت به سال قبل افزايش قابل توجهي داشته است.
وي تصريح كرد: اين رشد نشان دهنده نظم و انضباط كاري در بانك رفاه است و در اين زمينه رشد 350 درصدي نسبت به سال 86 داشته است.
نوري گفت: با توجه به عملكرد بازار به سهم پيش‌بيني شده منابع خود رسيده‌ايم و در زمينه منابع در بخش‌هاي مختلف رشد 15 درصدي داشته‌ايم.
به گفته مديرعامل بانك رفاه بهينه شدن قيمت تمام شده و تركيب منابع از جمله عواملي است كه براي اين بانك بسيار حائز اهميت است.


وي مديريت وجوه را از عوامل موفقيت بانك رفاه دانست و بيان كرد: در بخش ارزي 250 درصد رشد درآمدي داشته‌ايم كه اين بسيار قابل توجه است.
نوري با ذكر اين نكته كه بانك رفاه براي چهارمين سال متوالي رتبه اول مشتري مداري را از بين ساير بانك‌ها كسب كرده گفت: در سال 1386 گواهياشتهار به تعالي را از بنياد اروپا گرفتيم.


وي اخذ مجوز از يك بنياد مستقل اروپايي را حائز اهميت دانست و اظهار داشت: سال گذشته يكصد هزار فقره تسهيلات قرض‌الحسنه از منابع بانك براي عزيزان تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي در نظر گرفته شد كه اين رقم امسال به 200 هزار مورد رسيده است.
وي تصريح كرد: سياست اعتباري به صورت شفاف ابلاغ شده و در سال جاري ادامه رفتار انبساط انضباطي را خواهيم داشت و بايد انبساط در حد منابع و انضباط در حد چارچوب باشد.


نوري در مورد محورهاي فعاليت‌هاي آتي بانك رفاه بيان كرد: در برنامه‌ها براي سال 88 ارتقاء فن‌آوري‌هاي روز در جهت جبران كمبودهاي گذشته لحاظ شده است.
وي ادامه داد: در نظر داريم شعار «بانك رفاه با خدماتي متمايز» را با جديت عملي كنيم و برنامه‌هايي براي سال 1400 با اهداف استراتژيك خواهيم داشت.
مديرعامل بانك رفاه ضمن ابراز خرسندي از رشد متعادل منابع و مصارف اين بانك، گفت: رشد منابع و مصارف بالاي 15 درصد بوده اما به دليل اينكه تاكنون تراز نهايي نشده نمي‌توان رقم نهايي را اعلام كرد.


وي در مورد وضعيت دستگاههاي خودپرداز بانك رفاه، بيان داشت: در حال حاضر 524 ATM در شعب اين بانك وجود دارد كه اين تعداد ظرف سالجاري دو برابر خواهد شد.
مديرعامل بانك رفاه ادامه داد: درحال حاضر در مجموعه بانك رفاه به ازاي هر دو شعبه در كشور يك دستگاه خودپرداز وجود دارد كه با تدابير انجام شده تا پايان سال هر شعبه يك ATM خواهد داشت.


نوري از توسعه واحدهاي 724 خبردادو گفت: حداقل واحدهاي مذكور را به 45 عدد خواهيم رساند كه با توجه به آمار موجود 3 برابر خواهند شد.
وي افزود: واحد خدمات ويژه را با مساعدت سازمان تامين اجتماعي به 100 واحد خواهيم رساند و تعداد كارت‌هاي بانك از بيش از يك ميليون حداقل به 2 ميليون افزايش مي‌دهيم.


به گفته مديرعامل بانك رفاه تعداد كارت‌هاي مذكور در سال 85، ده هزار عدد بود كه امروز از مرز يك ميليون كارت گذشته و تا آخر سال تعداد زيادي از اين كارت‌ها به بازنشستگان اختصاص خواهد يافت.
نوري وضعيت IT و خدمات روز بانك رفاه را عقب‌تر از خواسته‌هاي مديريت اين بانك دانست و بيان كرد: منكر رشد خوب بانك در زمينه كارت‌هاي الكترونيك و ساير زمينه‌هاي خدمات الكترونيك بانك نمي‌شويم اما هنوز به وضعيت مطلوب مورد نظر خود نرسيده‌‌ايم.
وي تصريح كرد: سال 88 در شعب جهان كودك توسعه تجاري شعبه را تجربه كرديم و تاثير خوب آن را ديديم و در برنامه‌هاي آتي اين برنامه را براي تمام شعب در نظر گرفته‌ايم.


نوري در خصوص توسعه سيستم الكترونيكي، گفت: اين توسعه با شعبه از راه دور به معناي واقعي بايد عملي شود و بانكداري الكترونيكي زماني محقق خواهد شد كه سيستم بانكي با كوچكترين رخداد مالي در دورترين نقطه كشور متاثر شود.
مديرعامل بانك رفاه سهم اين بانك را در كل نظام بانكي تغيير بين 4 تا 5 درصد بيان كرد و گفت: امكانات و پتانسيل اين بانك در حد سهم در نظر گرفته شده است.
نوري در خصوص بهبود توسعه شبكه، گفت: تلاش‌هاي بسياري در اين زمينه انجام شده و بيش از 40 شعبه را به دليل نداشتن منطق مالي مناسب و عدم سودآوري و توصيه مالي براي بانك رفاه تعطيل كرديم.


مديرعامل بانك رفاه موقعيت جغرافيايي شعب بانك‌ها را يكي از دلايل اصلي موفقيت‌هاي بانك‌ها دانست و تصريح كرد: اميدواريم سال 88 اين موقعت را در بانك رفاه بهبود بخشيم و از نظر موقعيت و استقرار جغرافيايي وضعيت شعب بانك رفاه را تغيير دهيم.
وي در خصوص تخصيص سود اوراق گواهي سپرده با نرخ 19 درصد، بيان كرد: بانك رفاه هيچ اضافه برداشتي از منابع بانك مركزي نداشت و بخاطر حفظ منابع موجود و رقابت با ساير بانك‌ها در سال گذشته از اين روش استفاده كرد و كمتر از 35 درصد جابجايي داشته است.
نوري راز موفقيت بانك رفاه را انعطاف‌پذيري ضابطه‌مند آن دانست و اظهار داشت: در بحث مديريت بايد به مديريت راهبردي توجه ويژه‌اي كرده و برنامه‌ها را در بلند مدت عملي كنيم.


مديرعامل بانك رفاه با اعلام اين نكته كه نرخ سود بانكي در بسته سياستي هيچ مشكلي براي بانك رفاه ايجاد نمي‌كند، اضافه كرد: ما مجري هستيم و به عنوان مدير در يك مجموعه بايد چهارچوب سياست‌هاي ابلاغي را با موفقيت رو به رشد به جلو ببريم و كمك كنيم سياست‌هاي تدويني به خوبي عمل شوند.
وي در خصوص سيستم سنجش اعتبار ادامه داد: بانك رفاه دومين سهامدار موسسه رتبه‌بندي مشتريان بانكي است و بيشترين ارتباط اجرايي را در استقرار دادن پايلوت انجام داده و از1.5 سال گذشته كد يونيك را مستقر و در اين زمينه بي‌نظير عمل كرده است.
نوري با اشاره به ارائه تسهيلات از طريق مسكوكات طلا براي ازدواج گفت: براي پرداخت قسط اول سه ماه تاخير ايجاد كرده‌ايم كه اين امر به عنوان يك حسن به حساب مي‌آيد و پرداخت دو ماه يك بار سبب ايجاد انگيزه شده است.


مديرعامل بانك رفاه تصريح كرد: در اين راستا به هر يك از طرفين در قالب تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج 10 سكه به عنوان تسهيلات توسط بانك رفاه پرداخت مي‌شود.
وي در خصوص منابع قرض‌الخسنه در بانك رفاه بيان كرد: منابع قرض‌الحسنه اين بانك در سال گذشته سهم بالايي را به خود اختصاص داد ولي كمتر از 50 درصد اين منابع در قالب تسهيلات ارائه شده است.
به گفته نوري براي اخذ تسهيلات قرض‌الحسنه، داشتن يك ضامن دولتي و يا شاغل بودن يكي از زوجين در نهادهاي دولتي و يا داشتن يك سازمان معرف دولتي كافي است.


وي از تشكيل ستادي با مسئوليت مديرعامل بانك رفاه در راستاي اجراي اصلاح الگوي مصرف در اين بانك خبرداد و گفت: در روزهاي اول سال ستاد مذكور تشكيل شد كه مديران ستادي اهداف را در سه مرحله كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت كه يك ديدگاه كلان است، پيش مي‌برند.
وي در پايان تاكيد كرد: در زمينه اصلاح الگوي مصرف صرفا بحث كاهش مصرف مطرح نيست و بايد بهينه و درست مصرف كنيم و به همين دليل ستاد مذكور 2 هفته يك بار در بانك تشكيل مي‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

► افزايش پس انداز ایرانی ها در سال گذشته
اعلام سقف مجاز تملك سهام‌بانك‌ها ◄

مطالب مرتبط
بنر