ترس از مرگ مغزي اقتصاد ايران

شنبه ، 2 آبان 1388 ، 13:35

 

بررسي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس با توقفي چند روزه ادامه خواهد داشت اما اين توقف چند روزه به ابراز نگراني‌ها از اجراي اين لايحه تنفسي نداد و همزمان با نگراني‌هايي كه در متن جامعه نسبت به اجراي اين لايحه و آزادسازي قيمت و قطعه يارانه‌ها وجود دارد، نمايندگان مجلس از نحوه اجرا و حتي مدت زمان كم بررسي مواد اين لايحه را مورد خطاب قرار داده و نسبت به آن ابراز ترديد و نگراني كردند.

در متن جامعه كه نگراني‌ها بيشتر به واسطه تشكل‌هاي كارگري و كارشناسان به گوش مي‌رسد، نگراني‌ها حول اين موضوع مي‌گردد كه ارقام محاسبه شده براي پرداخت يارانه به اقشار ضعيف، دقيق نباشد و اين امر مشكلات بسياري را براي اين بخش به وجود آورده و بر افزايش خط فقر و جمعيتي كه زير اين خط قرار بگيرند، اضافه كند.

در همين خصوص عضو شوراي‌عالي كار با بيان اينكه موضوع هدفمند كردن يارانه‌ها به اطلاعات دقيق و جامع در همه بخش‌هاي مربوط به آن نياز دارد و نمي‌شود با يكسري اطلاعات كلي وارد اين عرصه شد، ادامه داد: مهم‌تر از تصويب موضوع هدفمند كردن يارانه‌ها، نحوه اجراي آن است و اينكه فرهنگ جامعه به سمتي حركت كند كه بتواند تغييرات جديد را با زندگي خود تطبيق داده تا طرح به خوبي نتيجه بدهد.

ولي‌الله صالحي با بيان اينكه مهم‌ترين نگراني جامعه كارگري از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها اين است كه اطلاعات جامع و كاملي در اين باره جمع‌آوري نشده باشد، گفت: نگرانيم كه اعداد و ارقام محاسبه شده براي پرداخت به اقشار ضعيف دقيق نباشد و در نهايت به اين منجر شود كه طبقات ضعيف نتوانند پاسخگوي هزينه‌هاي جديد زندگي باشند.

صالحي افزود: افزايش هزينه‌هاي ناشي از هدفمند كردن يارانه‌ها تاثيري سريع بر زندگي مردم خواهد داشت، اما مشخص نيست پرداخت نقدي به مردم پس از آن چگونه است و آيا مي‌تواند به همان سرعت مشكل مردم را بهبود بخشد يا خير. در كنار اين نگراني‌ها كه در گفت و شنودهاي عادي خود مردم نيز شنيده مي‌شود و آنها نگران اين امر هستند كه اين لايحه چگونه و براساس چه برنامه‌اي اجرايي خواهد شد، عضو کميسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با ايلنا لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را ملودی رفاه ندانسته و آن را تراژدی فقر اعلام مي‌كند تا نگراني‌هاي حاكم بر اجراي اين لايحه كه در روزهاي گذشته سرعت تصويب مواد آن نيز يكي از ايرادات وارد بر عملكرد مجلسي‌ها در اين خصوص بوده است را به تصوير بكشد.

داريوش قنبري با تاکید بر اینکه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها هیچ‌گونه خیری برای محرومان ندارد گفت: اجرای لایحه تورم سختي را به مردم تحمیل می‌کند که تنها توان طبقات پایین و متوسط را کاهش می‌دهد و باعث توزیع و گسترش فقر در بین محرومان می‌شود. وي با تاکید بر اینکه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به شکل تبلیغاتی از سوی حامیان دولت مطرح می‌شود که جراحی بزرگ اقتصادی در ایران است، گفت: طراحان با نگاه خوش‌بینانه‌ای به این لایحه نگاه می‌کنند که اگر اجرا شود اقتصاد ایران متحول می‌شود، فقرا پولدار می‌شوند، طبقه متوسط جامعه وضع بهتری پیدا می‌کنند اما در مجموع قضیه به این سادگی نیست.

وی همچنين گفت: آنچه که جراحی اقتصادی ایران یاد می‌شود می‌ترسیم به فوت بيمار منجر شود و این بیمار توان جراحی را ندارد. وی با تاکید بر اینکه دولت همواره تصمیمات احساسي و لحظه‌ای را بر تصمیمات کارشناسی و دقیق ترجیح داده، گفت: مجلس هم به دنبال رفتار احساسي و عجولانه دولت رفتار می‌کند و لایحه‌ای به این مهمی را می‌خواهند هرچه سریع‌تر تصویب کنند. یکبار تعطیلی نمایندگان را لغو می‌کنند و یکبار جلسات را دو شیفته برگزار می‌کنند و من نمی‌دانم چه دلیلي دارد که مجلس با حساسیت غیر عادی و به سرعت این لایحه را قانون کند.

اين اظهارات در حالي مطرح مي‌شود كه چند روز پيش يونس اسدي، نماينده‌ مشكين شهر در مجلس شوراي اسلامي در تذكري آيين‌نامه‌اي، ابراز داشته بود كه بستن موضوع لايحه‌ هدفمند كردن يارانه‌ها با جلسات فشرده به ضرر مردم است كه در مقابل اين امر محمدرضا باهنر كه رياست جلسه‌ علني مجلس را برعهده داشت خطاب به نمايندگان و همه‌ كساني كه به‌طور مستقيم مجلس را همراهي مي‌كنند، اظهار كرده بود كه در صحن مجلس معمولا پيشنهادات و بحث‌هايي راي مي‌آورد كه به‌رغم كار تخصصي كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس براي لايحه‌ هدفمند كردن يارانه‌ها يا يك اشتباه فاحشي از سوي كميسيون رخ داده باشد يا كميسيون در يك فضاي عمومي كه در افكار همكاران وجود دارد، غفلت كرده باشد. وي ادامه داد: اگر پيشنهادي راي نياورد معنايش بي‌توجهي نمايندگان نيست.

اين در حالي است كه در روزهاي گذشته بررسي زود هنگام و تصويب سريع لوايح با توجه به اينكه كميسيون ويژه بيش از هر چيزي نظرات دولت را مد نظر قرار داده است و بيش از آنچه كه بايد به نظر دولت اعتماد كرده است، مصوبات كميسيون ويژه را نيز قابل بررسي دانسته و معتقد بودند بايد اين لايحه بيش از آنچه كه اكنون مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد، بررسي شده و روي آن تمركز شود. در اين ميان دبير كل خانه كارگر نيز با انتقاد از سياستگذاري‌هاي دولتي در چند سال گذشته، هدفمندسازي يارانه‌ها را تكميل كننده دايره اشتباهات گذشته اعلام كرد.

عليرضا محجوب مدعي شد وضعيت به وجود آمده نتيجه اشتباهات و تصميمات غلط اقتصادي است كه دولت‌ها و مجلس‌هاي گذشته در 20 سال پيش با تك نرخي كردن بهاي ارز و خصوصي‌سازي واحدهاي توليدي انجام دادند و امروز مرحله سوم اين اشتباه به نام هدفمندسازي يارانه‌ها در حال انجام است.

وي با بيان اينكه اختلاف بر سر مساله هدفمند كردن يارانه‌ها تنها به دولت فعلي محدود نمي‌شود، گفت: در دو دهه گذشته تمامي دولت‌ها به توصيه اقتصادداناني كه خواسته و ناخواسته ترويج كننده افكار و برنامه‌هاي سرمايه‌داري جهاني شده‌اند ارز را تك‌نرخي كرده و اداره بنگاه‌هاي اقتصادي را به بخش‌خصوصي سپرده‌اند كه اين مساله باعث تخريب اقتصاد توليدمحور كشور شد. نماينده مردم تهران با اشاره به طرح هدفمندكردن يارانه‌ها گفت: اين طرح از سال گذشته و با موضوع حذف يارانه بنزين، سوخت، كالاهاي اساسي، انرژي و توزيع آن ميان اقشار نيازمند در مجلس تصويب شده و امروز در آستانه تصويب نهايي است.

وي درباره حذف يارانه بنزين گفت: اينطور استنباط مي‌شود كه بنزين يارانه‌اي بيشتر توسط دهك‌هاي بالاي جامعه مصرف مي‌شود و اين در حالي است كه آمارهاي مربوطه به گفته خود آقايان براساس حدس و گمان و احتمال استخراج شده است. وي همچنين در خصوص حذف يارانه كالاهاي اساسي گفت: هم‌اكنون مهم‌ترين كالاي اساسي كه به آن يارانه تعلق مي‌گيرد نان است. مگر اقشار ثروتمند و مرفه چقدر نان مي‌خورند كه با حذف يارانه آرد و نان بتوان به اهداف مورد نظر رسيد.

وي همچنين در خصوص حذف يارانه سوخت و انرژي گفت: اينكه انرژي و سوخت را به بهاي جهاني به مردم خود بفروشيم درست نيست. همچنين با وجود اينكه تمامي كارشناسان و حتي نمايندگان مجلس به حذف يارانه‌ها و نيز آزادسازي اقتصاد اذعان داشته و بر آن معتقد هستند اما اين روزها نحوه اجرا و نيز زمان بندي اجراي اين امر چالش‌ها و كاستي‌هايي را بر سر راه اين لايحه ايجاد كرده است و بر اساس آن بسياري در كنار نگراني‌هايي براي اقشار ضعيف و متوسط جامعه از مشكلاتي صحبت مي‌كنند كه اجراي اين لايحه روي بخش توليد خواهد داشت.

در همين خصوص عضو كميسيون صنايع مجلس در گفت‌وگو با ايلنا ضمن انتقاد از چشم‌انداز آينده طرح تحول اقتصادي گفت: نگران آن هستيم كه با اجراي لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها تنها درآمد دولت محقق شود و ساير اقشار دچار آسيب بشوند. علي‌اصغر يوسف‌نژاد از نگراني‌هايي كه در اجرا و عمل هدف آزادسازي قيمت‌ها قرار مي‌گيرد سخن گفت و خاطرنشان ساخت: مهم آن است كه اين آزادسازي قيمت‌ها با چه مكانيزمي، چه هدفي، شيوه و زيرساختي مي‌خواهد اجرايي شود.

وي با طرح اينكه در زمان ركود و نبود اجماع براي انجام آزادسازي قيمت‌ها، اجراي آن مشكل است گفت: تاثيراتي كه آزادسازي قيمت‌ها بر بخش‌هاي مختلف و پيامدهايي كه بر قيمت‌هاي كالا و خدمات دارد و شوكي كه از نظر تورم بر بازار به وجود مي‌آورد نگراني ماست.

وي با اعلام اينكه در حال حاضر صنعت كشور در حال ركود است و بانك‌ها هيچ‌گونه وامي براي گردش پولي در توليد نمي‌دهند، يادآور شد: در اين شرايط شوك قيمتي نمي‌تواند بازار رقابتي منطقي براي توليدات ما در بخش كشاورزي و صنعت به وجود آورد. وي با اعلام اينكه در بخش صنعت نيز مشكل خواهيم داشت گفت: وقتي قيمت برق، گاز و حامل‌هاي انرژي افزايش يابد روي صنعت بسيار اثر مي‌گذارد چگونه مي‌توان هنگامي كه ظرفيت‌هاي كارخانجات خالي است و راندمان توليد نيز چشمگير نيست، با كالاي خارجي رقابت كرد. در اين شرايط بخش قابل توجهي از صنعت از صادرات دور مي‌ماند.

وي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر لايحه هدفمند كردن را يك نگراني و دغدغه مي‌دانيم، گفت: در حال حاضر درآمد دولت محقق مي‌شود اما نتيجه واقعي را نمي‌دهد به همين دليل است كه روزهاست نمايندگان در تصويب اين لايحه با چالش مواجهند و دائم پيشنهاد مي‌دهند.

منبع: سایت خبری فرارو

► آغاز پذيره‌نويسي 50 درصدي بانك "تات "
فناوری/ابتلای اولین روبات جهان به آنفلوآنزای خوکی! ◄

مطالب مرتبط
بنر