احمدی نژاد: طرح تحول بانكي هم در راه است

شنبه ، 30 آبان 1388 ، 09:23

 

محمود احمدی‌نژاد در سفر استانی خود به آذربایجان شرقی، علاوه بر آن که از مزایای هدفمند شدن یارانه‌ها سخن گفت و از نقد منتقدان گلایه کرد، از طرح تحول برای بانک‌ها نيز خبر داد. محمود احمدی‌نژاد گفت که بعد از اينكه لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها از مجلس بيايد و به دولت بازگردانده شود، طرح تحول بانكي را به مجلس ارائه مي‌كنيم؛ چرا كه تا بانك درست نشود، اقتصاد درست نمي‌شود و ما معتقديم كه بايد اساس بانك‌ها اصلاح شود.

وي درباره کلیات و جزئیات طرح مذکور سخنی نگفت و به این هم اشاره نکرد که بر چه مبنایی  قرار است چنین تحولی را در بانک‌ها آغاز کند. آخرین مداخله دولت در امور بانکی مربوط به کاهش دستوری نرخ بهره بانکی بود.

 


رييس جمهور که در تبلیغات انتخاباتی خود در دوره نهم به این موضوع پرداخته بود، بر این باور بود که این مساله به کاهش نرخ تورم مي‌انجامد. اما منتقدان کاهش دستوری نرخ بهره، بر این باور بودند که اگر نرخ بهره از رشد  نرخ تورم  پایین‌تر باشد، سپرده‌گذاران سرمایه‌هاي خود را از بانک‌ها خارج مي‌کنند و این مساله موجب مي‌شود که نقدينگي در جامعه افزايش یابد که حاصل آن رشد نرخ تورم است. منتقدان کاهش دستوري نرخ سود بانکي، معتقد بودند که کاهش نرخ سود بانکي نمي‌تواند موجب کاهش نرخ تورم شود، بلکه با برنامه‌ريزي براي کاهش نرخ تورم مي‌توان زمينه کاهش نرخ سود بانکي را فراهم ساخت، اما به اين انتقادات توجه چنداني صورت نگرفت و حتي برخلاف نظر رييس کل وقت بانک مرکزي، احمدی‌نژاد بر کاهش دستوري نرخ سود بانکي اصرار داشت.احمدی‌نژاد اما در ديدار با جمعي از نخبگان و فرهيختگان استان آذربايجان شرقي  با اشاره به بحث بانك‌ها اظهار داشت: بانك مثل قلب در اقتصاد است و بعد از اينكه لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها از مجلس بيايد و به دولت بازگردانده شود، طرح تحول بانكي را به مجلس ارائه مي‌كنيم؛ چرا كه تا بانك درست نشود، اقتصاد درست نمي‌شود و ما معتقديم كه بايد اساس بانك‌ها اصلاح شود.


وی با تاكيد بر لزوم اجراي لايحه هدفمند‌سازي يارانه‌ها اعلام كرد: كشور ما مي‌تواند ظرف 5 سال جزو اقتصادهاي پيشرفته دنيا قرار بگيرد. احمدي‌نژاد با اشاره به لايحه هدفمندسازي يارانه‌ها و با بيان اينكه دولت به دنبال هدفمند كردن يارانه‌ها است و اينكه يارانه‌ها را درست توزيع كند، در اختيار مردم بگذارد و خود مردم انتخاب كنند كه چگونه آن را خرج كنند، گفت: متاسفانه برخي مي‌آيند و مردم را در اين ارتباط مي‌ترسانند و مي‌گويند بحران و خطر ايجاد مي‌شود؛ در صورتي كه اين مساله اشتباه است و درست نيست. آيا وقتي ما چيزي را درست مصرف كنيم اين درست مصرف كردن باعث ايجاد بحران مي‌شود؟

 


دولت به دنبال حذف یارانه‌ها نیست
احمدي‌نژاد در ادامه با بيان اينكه كساني كه مردم را در زمينه اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها مي‌ترسانند دو دسته هستند، اظهار داشت: دسته اول كساني هستند كه خود نيز از اين موضوع مي‌ترسند و اشراف و مطالعه‌اي در ارتباط با اين موضوع ندارند و به عمق كار نرفته‌اند و در واقع از اجراي اين لايحه وحشت دارند و دچار اشتباه شده‌اند و تصور مي‌كنند كه هدفمند كردن يارانه‌ها مساوي است با حذف يارانه‌ها؛ در صورتي كه اين دو موضوع با هم متفاوت است و دولت به دنبال حذف يارانه‌ها نيست، بلكه مي‌خواهد يارانه‌ها را هدفمند كند.


عده‌ای نمی‌خواهند به خاطر كوته‌بيني فرقه‌اي و جناحي لایحه اجرا شود
رييس‌جمهور گفت: دسته دوم نيز عده‌اي هستند كه به خاطر كوته‌بيني فرقه‌اي، حزبي و گروهي و جناحي نمي‌خواهند اين موضوع در كشور اجرا شود و من مي‌بينم كه رسانه‌هاي دشمن نيز عليه اين طرح صحبت مي‌كنند و نمي‌خواهند كه اين طرح در كشور اجرا شود و كشور ما پيشرفت كند.


دهك‌ها را شناسايي كرده و مي‌دانیم به هركدام چه ميزان بايد ارائه كنيم

وي با بيان اينكه سرمايه‌گذاري در كشور ما با موانع زيادي روبه‌رو است، در تبيين دلايل آن تصريح كرد: آينده روشن نيست و اقتصاد ما رانتي است. احمدي‌نژاد با بيان اينكه برخي مردم را از روي غرض‌ورزي مي‌ترسانند، گفت: ما معتقديم از همان روز اول اجراي اين موضوع، وضع مردم به فضل الهي بهتر مي‌شود. دولت در اين زمينه مطالعات لازم و كار كارشناسي انجام داده است، بر اين موضوع مسلط است و دقيقا مي‌داند كه بايد چكار كنيم. دهك‌ها را شناسايي كرده و مي‌داند كه به هركدام از آنها به چه ميزان بايد ارائه كند و بدهد. رييس‌جمهور گفت: برخي مي‌گويند كه با اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها مردم بيچاره مي‌شوند. چرا بيچاره مي‌شوند؟

كساني كه 20 سال شعار اجراي اين طرح را مي‌دادند اكنون التهاب‌آفريني مي‌كنند
احمدي‌نژاد با بيان اينكه متاسفانه برخي در ارتباط با اين موضوع در جامعه التهاب‌آفريني مي‌كنند و مردم را مي‌ترسانند، گفت: كساني كه 20 سال شعار اجراي اين طرح را مي‌دادند اكنون التهاب‌آفريني مي‌كنند. آقايي كه 10 بار خود به من مي‌گفت كه شما از اقتصاد چيزي نمي‌فهميد و بايد هدفمند كردن يارانه‌ها را اجرا كنيد و ما در آن موقع در حال مطالعه آن بوديم، حال خود جلوي اين موضوع ايستاده و مخالف اجرا شدن آن است. من به او گفتم شما كه بارها سخنراني كرده‌ايد و به ما مي‌گفتيد اقتصاد نمي‌فهميد و مي‌گفتيد كه به جاي سفرهاي استاني و عمران و آباداني، هدفمند كردن يارانه‌ها را اجرا كنيد، حال چه شده كه با اين مساله مخالفت مي‌كنيد؟ آنها در واقع نمي‌خواهند كه اين طرح توسط اين دولت اجرا شود. وی گفت: در دولت قبل نيز آماده بوديم كه اجرا كنيم و اميدواريم گره‌هايي كه وجود دارد، برداشته شود.


دولت نمي‌خواهد يك ريال از اجراي اين طرح را بردارد

احمدي‌نژاد افزود: متاسفانه در ارتباط با موضوع هدفمند كردن يارانه‌ها عده‌اي اطلاعات غلط مي‌دهند و تشكيك ايجاد مي‌كنند. معلوم است كه دولت نمي‌خواهد يك ريال از اجراي اين طرح را بردارد و در خزانه بگذارد و در آن را ببندد، بلكه مي‌خواهد آن را به مردم بدهد و يارانه‌ها درست توزيع شود و مطمئنا وقتي كه اين مساله اصلاح شود و يارانه‌ها درست توزيع شود، وضع مردم بهتر مي‌شود و ان‌شاءالله به فضل الهي اين طرح بزرگ در كشور ما اجرا مي‌شود و مانع بزرگي كه در برابر اقتصاد ماست، برداشته مي‌شود و ما آماده‌ايم كه شبانه‌روز در اين ارتباط كار كنيم.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

► بزرگترین رسوایی مالی در فوتبال اروپا
حساب های محرمانه بانکی و فساد اقتصادی! ◄

مطالب مرتبط
بنر