تحليل «رويترز» از تحريم بنزين

يكشنبه ، 29 آذر 1388 ، 09:53

 

خبرگزاري بين‌المللي رويترز در تحليلي به بررسي ابتكار ايران براي تامين بنزين خود در شرايط تحريمي‌پرداخته است.

بر اساس گزارش رويترز، ايران قصد دارد در صورت تحريم صادرات بنزين، توليد داخلي خود را با استفاده از پالايشگاه‌هاي پتروشيمي‌افزايش دهد. در عين حال اين روش هزينه تمام شده را افزايش مي‌دهد و در نتيجه كوتاه مدت خواهد بود.

 

ماه گذشته ايران در اقدامي‌آزمايشي در قالب اين طرح به توليد بنزين اقدام كرد. وزير نفت ايران در همان زمان گفت: «مي‌خواهيم به غرب نشان دهيم نمي‌توانند براي ما محدوديت ايجاد كنند.»

رويترز به ابراز ترديد تحليلگران غربي در اين زمينه اشاره كرد و مدعي شد: بدون داشتن مولفه‌هاي اساسي نفت نمي‌توان در كارخانه پتروشيمي‌ بنزين توليد كرد. براساس تحليل رويترز، اگر ايران مي‌توانست با استفاده از كارخانه‌هاي پتروشيمي ‌در توليد بنزين خودكفا شود اين كار را زودتر از اينها انجام مي‌داد.

چندي پيش نيز ميركاظمي، ‌وزير نفت ايران در مورد علت عدم اجراي اين طرح قبل از تحريم‌ها گفت: در حال حاضر قيمت تمام شده بنزين در اين طرح 30 درصد بيشتر از قيمت بنزين وارداتي است.

با استفاده از صنعت پتروشيمي ‌ايران مي‌تواند 14ميليون ليتر در روز بنزين توليد كند كه به اين ترتيب توليد بنزين ايران به 58.5 ميليون ليتر در روز افزايش مي‌يابد. متوسط مصرف بنزين در ايران 66.5 ميليون ليتر در روز است.

يك كارشناس نفتي به رويترز گفت: راه‌هاي مختلفي براي توليد بنزين در كارخانه‌هاي پتروشيمي ‌وجود دارد و گفت: استفاده از گاز طبيعي مسير ساده‌تري است. وي افزود: ما احساس مي‌كنيم ايران در حال كاهش توليد بنزن، تولن و اكسيلن خود است و در مقابل در حال افزايش توليد بنزين از اين روش است.

منبع: دنیای اقتصاد

► کتی پیپر مدلی مشهور و پر درامد
ورزشی که یک شبه پولدار می کند! ◄

مطالب مرتبط
بنر