افشاگری های روزنامه نگار امریکایی در خصوص شرکت BP

شنبه ، 22 خرداد 1389 ، 14:17
يك روزنامه‌نگار آمريكايي گفت كه به‌دليل جلوگيري از افشاي يك‌سري اطلاعات خاص از فاجعه نشت نفت در خليج مكزيك، ماهيگيران و كاركنان زنده مانده از حادثه توسط بي‌پي در مكاني حبس شده‌اند.

به گزارش بانکی دات آی آر ، در حالي كه مدت‌هاست نشت نفت به خليج مكزيك ادامه دارد و مقامات آمريكايي و مقامات شركت "بريتيش پتروليوم " (British Petroleum) از مهار آن عاجز بوده‌اند، پايگاه اينترنتي "گلوبال ريسرچ " (Global Research) در مقاله‌اي به قلم خانم "دانيلا پردومو " (Daniela Perdomo)، روزنامه‌نگار و نويسنده برجسته آمريكايي به افشاي برخي حقايق در خصوص بريتيش پتروليوم (BP) پرداخت.

حبس ماهيگريان و كاركنان زنده مانده از انفجار تجهيزات نفتي

روزنامه‌نگار آمريكايي با افشاي برخي اقدامات شركت بي‌پي يادآور شده است: هر ساعت كه مي‌گذرد ضرر اقتصادي ناشي از ورود نفت به خليج مكزيك بيشتر مي‌شود و بريتيش پتروليوم نيز به اين موضوع آگاه است لذا در شرايطي كه تلاش مي‌كند وجهه مثبت خود را حفظ كرده حتي 500 ميليون ‌دلار نيز به ارزيابي اثرات نشت نفت در منطقه اختصاص دهد، تلاش مي‌كند تا مطمئن شود كه هرگز به عنوان مسئول اين خسارت‌ها شناخته نمي‌شود.

فارس گزارش داد: اندكي پس از رخ دادن انفجار در تأسيسات نفتي بي‌پي در خليج مكزيك، كاركنان زنده مانده از اين واقعه به قرنطينه منتقل شدند و از سوي ترنس‌اوشن اجازه نيافتند تا در برابر مطبوعات سخني بر زبان آورند، شركت بي‌پي نيز بعدها با ماهيگيراني كه براي پاكسازي منطقه استخدام كرده بودند همين رفتار را كرد، آنچه از اين فاجعه مي‌توان آموخت اين است كه شركت‌هايي همچون بي‌پي مانند سايرين اشتباه نمي‌كنند بلكه هر كاري كه مي‌كنند روي حساب و كتاب است.

امنيت فداي هزينه در شركت بي‌پي/ 26 كشته و 175 زخمي در دو حادثه اخير بي‌پي

گلوبال ريسرچ در ادامه اين گزارش با اشاره به رفتار اين شركت نفتي با كاركنان خود تأكيد كرده است: زماني كه بي‌پي به تبليغات جديدي براي خود تحت عنوان پاكسازي منطقه از نفت مبادرت ورزيد، تصاويري از كاركنان تاسيسات نفتي در همه جا منتشر شد كه آنها را در حال لبخند زدن نشان مي‌داد اما واقعيت آن است كه بي‌پي به‌طور مستمر و عامدانه كاركنان خود را در معرض خطرات مختلف قرار مي‌دهد.

اين گزارش مي‌افزايد: يكي از مستنداتي كه از داخل دستگاه اداري بي‌پي فاش شده نشان مي‌دهد آنگاه كه در سال 2005 و در شهر تگزاس با انفجاري كه در پالايشگاه اين شركت رخ داد، 15 كارگر كشته شده و 170 تن نيز زخمي شدند، اين شركت در حالي كه مي‌توانست ايمني بيشتري براي كاركنان خود فراهم آورد تصميم گرفت تا ايمني را فداي پايين نگاه داشتن هزينه‌ها كند.

اين روزنامه‌نگار آمريكايي در بخش ديگري از گزارش خود آورده است: اين مستند نشان مي‌دهد در حالي كه كشنده‌هاي فولادي امن‌تر بوده و در مقابل انفجار مقاومند، شركت بي‌پي گزينه‌هاي ارزان‌تري را انتخاب كرده است كه در برابر انفجار مقاومتي ندارند. در انفجار شهر تگزاس، بيشتر تلفات در اطراف اين كشنده‌ها رخ داد، هر چند كه بي‌پي اكنون مدعي است فرهنگ كاري اين شركت نسبت به زمان انفجار تگزاس تغيير كرده است اما در همين انفجار اخير در خليج مكزيك هم 11 كارگر ديگر جان خود را از دست دادند كه به نظر مي‌رسد بار ديگر بي‌پي امنيت را فداي هزينه كرده باشد.
گلوبال ريسرچ تأكيد دارد: گزارش‌هاي اخير نشان مي‌دهند ماهيگيراني كه براي پاكسازي منطقه استخدام شده‌اند هم از تجهيزات ايمني برخوردار نيستند و برخي از ايشان نيز اكنون دچار بيماري شده‌اند.

دانيلا پردومو در ادامه گزارش خود با بيان اينكه « تا زماني كه برداشت از منابع نفتي زير دريا قانوني باشد چنين اتفاق‌هايي هم هر آن مي‌تواند به وقوع پيوندد»، مي‌افزايد: سواحل دچار آسيب خواهند شد، اقيانوس‌ها تخريب مي‌شوند، اقتصادها نابود مي‌شوند و زندگي‌ها از دست مي‌روند، شركت‌هاي نفتي هم انگيزه چنداني براي جلوگيري از وقوع چنين اتفاقاتي نخواهند داشت و ترجيح خواهند داد تا پول خود را صرف همراه كردن مقامات حكومتي با خود كنند! بنابراين آنچه در خليج مكزيك رخ داده نه تنها غير عادي نيست، بلكه بايد عادي بودن آن را پذيرفت.

به نوشته پردومو، قريب به 40 روز است كه نفت در حال ورود به آب‌هاي خليج مكزيك و آسيب وارد كردن به اكوسيستم اين منطقه است، هنوز معلوم نيست كه چقدر نفت وارد آب‌هاي منطقه شده و چقدر در آينده خواهد شد؟!
در حالي كه مقامات بي‌پي مي‌گويند روزانه مقادير ناچيزي نفت وارد آب‌هاي خليج مكزيك مي‌شود، برخي كارشناسان بر اين باورند كه روزانه 60 هزار بشكه نفت، معادل 2.5 ميليون گالون در روز وارد آب‌هاي منطقه مي‌شود، طبعاً اگر بي‌پي مانع بازرسي مهندسين مستقل از منطقه نمي‌شد، اطلاعات بيشتري نيز قابل كسب بود.

► ابلاغ بامزه بودجه توسط یک روزنامه
استخدام بانک پاسارگاد ◄

مطالب مرتبط
بنر