اصطلاحات مرتبط با تراکنش‌های سریع و ارزهای دیجیتال

دوشنبه ، 13 شهریور 1402 ، 16:13






اگرچه به دلیل معنا و مفهوم خاص بعضی از واژه‌ها و اصطلاحات، حتی انگلیسی‌زبان‌ها نیز باید با اصطلاحات ارز دیجیتال و مفاهیم مهم این حوزه آشنا باشند. ما هم در اینجا برخی از مهم‌ترین اصطلاحات که باید بدانید را بیان کرده‌ایم.

مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال که باید بدانید
آشنایی با اصطلاحات رمزارزها برای هر معامله‌گر و سرمایه‌گذار کریپتو ضرورت دارد. دنیای کریپتو بسیار گسترده است. اصطلاحات و مفاهیم این حوزه با تکنولوژی، علوم کامپیوتری و پردازش داده‌ها ارتباط مستقیم دارد. ابتدا چند مورد از اصطلاحات پایه‌ای رمزارزها را بیان می‌کنیم:
بلاکچین
بلاکچین روشی برای ذخیره‌سازی داده‌ها به‌صورت غیرمتمرکز است. داده‌ها را می‌توان کپی کرده و در سراسر شبکه توزیع کرد. بلاک‌چین‌ها که معمولاً توسط جامعهٔ ماینرها یا اعتبارسنجی‌ها اداره می‌شوند، برای کارکردن به یک واسطهٔ متمرکز نیاز ندارند.
غیرمتمرکز
غیرمتمرکز برای توصیف فناوری‌هایی به‌کار برده می‌شود که از سیستم‌های توزیع‌شده با هدف افزایش امنیت و افزونگی و کاهش وابستگی به نهادهای حاکم و واسطه‌‌های متمرکز استفاده می‌کنند.
رمزنگاری
رمزنگاری به علم ایمن نگه داشتن اطلاعات اشاره دارد. به این معنی که با تبدیل کردن اطلاعات به کدهایی که فقط با کلید رمزگشایی می‌شوند، آن‌ها را مخفی و درنتیجه ایمن نگه می‌دارد. به‌عبارتی دیگر، فناوری رمزنگاری از طریق الگوریتم هش یک طرفه SHA-256 برای فعال کردن Proof-of-Work و همچنین از طریق کلید خصوصی / کلید عمومی برای احراز هویت و اعتبارسنجی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به ایمن کردن بلاک‌چین‌ها و ارزهای دیجیتال کمک می‌کند.
نرخ هش
واحد اندازه‌گیری قدرت پردازش – نشان می‌دهد که در هر ثانیه چند محاسبهٔ خاص شبکه توسط شبکهٔ بیت‌کوین انجام می‌شود. نرخ هش 1 ترا هش به این معنی است که شبکه می‌تواند 1 تریلیون محاسبه را در یک ثانیه انجام دهد.
اجماع از اصطلاحات ارز دیجیتال
در میان اصطلاحات ارز دیجیتال با مفهومی به نام اجماع برخورد می‌کنیم. اجماع درزمینهٔ ارزهای رمزنگاری‌شده، به روشی اشاره دارد که از طریق آن مشارکت‌کنندگان بلاکچین درمورد آنچه باید در بلاکچین گنجانده شود توافق می‌کنند. منظور از آنچه که باید در بلاکچین گنجانده شود، همان تأیید اطلاعات شبکه و ذخیره‌سازی آن‌ها را در بلاکچین است. در حال حاضر دو مکانیزم اجماع برجسته توسط شبکه‌های رمزنگاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اجماع اثبات کار و اجماع اثبات سهام.
اثبات کار – PoW (Proof-Of-Stae)
اثبات کار یا PoW یک مکانیزم اجماع است. این مکانیزم با استفاده از شبکه‌ای از رایانه‌ها که ماینر نامیده می‌شوند تراکنش‌ها را در ازای پاداش تأیید می‌کند. هر کاربری می‌تواند به یک استخراج‌کننده (ماینر) تبدیل شود و برای ایجاد بلوک‌های جدید با استفاده از منابع محاسباتی برای حل یک معمای رمزنگاری به نام هش رقابت کند. اولین ماینری که موفق به حل معما شود، این حق را به‌دست می‌آورد که بلاک جدید خود را به بلاکچین اضافه کند.
اثبات سهام – PoS (Proof-Of-Stake)
اثبات سهام یا PoS مکانیسم توافقی یا اجماع دیگری است که توسط بلاک‌چین‌ها برای اطمینان از ذخیرهٔ داده‌های صحیح در بلاک‌چین استفاده می‌شود. در بلاک‌چین‌های اثبات سهام، به شرکت‌کنندگانی که مقداری ارز رمزنگاری‌شده را به شبکه واریز می‌کنند ( معروف به «استکینگ») این فرصت داده می‌شود تا به تولید بلوک‌های جدید و کسب پاداش‌های بلوک کمک کنند.
بلوک پاداش
پاداش بلاک نیز یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال پایه‌‌ای است. این مفهوم به پاداشی اشاره دارد که هنگام ایجاد بلاک صادر می‌شود. به عبارتی دیگر، در هنگام ایجاد بلاک‌ها توسط ماینرها یا اعتبارسنجی‌ها، پاداش بلاک صادر می‌گردد. پاداش به شکل یک ارز دیجیتال تازه ساخته‌شده است که به‌عنوان انگیزه‌ای برای شرکت‌کنندگان به‌منظور کمک به حفظ بلاکچین استفاده می‌شود.
اعتبارسنجی در کریپتو به چه معنی است
شاید بارها در هنگام خواندن مطالب مربوط به حوزهٔ کریپتو، با عبارت اعتبارسنجی برخورد کرده باشید. اعتبارسنجی‌ها، شرکت‌کنندگان در یک شبکهٔ بلاک‌چین هستند که تراکنشی‌های دریافتی را تأیید می‌کنند. اعتباردهنده‌ها که در پلتفرم‌های اثبات سهام به جای ماینرها استفاده می‌شوند، به حفظ یکپارچگی بلاکچین و حفظ امنیت آن کمک کرده و در ازای کار خود پاداش دریافت می‌کنند. اعتبارسنجی‌ها‌ توسط شبکه انتخاب می‌شوند تا بلاک‌های جدید را براساس مقدار ارز دیجیتالی که در شبکه به اشتراک گذاشته‌اند، اعتبارسنجی کنند.




آلت‌کوین چیست؟
آلت‌کوین یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال بسیار تکرارشدنی و مهم در این حوزه است. این مفهوم به ارز دیجیتالی غیر از بیت‌کوین اشاره دارد. هرکدام از آلت‌کوین‌ها دارای مجموعه‌ای از قوانین، ویژگی‌ها و کاربردهای مختص به خود هستند. آلت‌کوین‌ها می‌توانند فناوری‌هایی کاملاً جدید یا فورک‌های ارزهای دیجیتال موجود باشند.
فیات چیست؟
فیات به انواع پول در اکوسیستم مالی سنتی اشاره دارد. دلار آمریکا و یورو نمونه‌هایی از ارزهای فیات هستند. کار با ارزهای فیات در چشم‌انداز بلاکچین معمولاً مستلزم اعتماد به یک نهاد مرکزی متمرکز برای حفظ وجوه شماست.
دفتر کل توزیع‌شده (Distributed Ledger Technology | DLT)
احتمالاً با دیدن یا شنیدن دفتر کل در حوزهٔ رمزارزها، به دنبال معنی و کاربرد چنین مفهومی باشید. دفتر کل به یک پایگاه داده از تراکنش‌ها اشاره دارد. درزمینهٔ ارزهای رمزنگاری‌شده، دفتر کل تاریخچهٔ تراکنش یک ارز دیجیتال معین را که در بلاک‌چین ذخیره شده‌است نشان می‌دهد.
کلید خصوصی و کلید عمومی
کلیدهای خصوصی و عمومی جزو پرکاربردترین اصطلاحات رمزارزها هستند. یک کلید خصوصی برای شناسایی مالک کیف پول ارز دیجیتال استفاده می‌شود. این رمز بسیار شبیه یک رمز عبور عمل می‌کند و هرکسی که یک کلید خصوصی داشته باشد، می‌تواند از آدرس کیف‌پول مرتبط به وجوه آن دسترسی پیدا کند. کلید عمومی نیز در کنار کلید خصوصی، به‌عنوان یک جفت تولید می‌شود. این کلیدها یک رشتهٔ طولانی از کاراکترها هستند که از طریق یک الگوریتم برای تولید آدرس کیف‌پول اجرا می‌شوند.
کیف‌پول ارز دیجیتال
کیف‌پول‌ها ابزارهایی هستند که توسط دارندگان کریپتو برای کنترل کلیدهای خصوصی خود و ایجاد رابطی برای انجام تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع کیف‌پول‌ها به سه شکل نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کیف‌پول کاغذی موجود هستند. کیف‌پول‌ها می‌توانند امن یا غیرامن باشند. تمایز آن‌ها در این است که آیا کاربر کنترل کامل کلید خصوصی خود را حفظ می‌کند یا خیر.




کلام پایانی
در اینجا چند مورد از مهم‌ترین و پایه‌‌ای‌ترین اصطلاحات رمزارزها را بیان کردیم. اصطلاحات ارز دیجیتال بسیار بیشتر و گسترده‌تر از مواد فوق‌الذکر هستند. برای نمونه می‌توان به انواع تحلیل‌ها (تکنیکال و فاندمنتال) هزینه‌های کارمزدها، گاز، Defi، Dapp، DAO، بازار خرس، نهنگ، چنگال، گوئی، نقدینگی، ارزش بازار، استخر نقدینگی، استخر معدن، استیبل کوین، قرارداد هوشمند و چندین و چند اصطلاح مهم دیگر اشاره کرد

► پذیرش بیت کوین در صنایع مختلف: موانع و فرصت‌ها
بهترین هدایای تبلیغاتی و سازمانی برای بانک ها و موسسات مالی ◄

مطالب مرتبط
بنر