مصاحبه اختصاصی بانکی با استاد معتضد در مورد پایان قرارداد ترکمانچای

پنجشنبه ، 18 آذر 1389 ، 13:26

چندی پیش شایعه ای در فضای اینترنت و همچنین پیامک موبایل ها مبنی بر پایان قرارداد ترکمانچای منتشر شد.

 

به گزارش بانکی دات آی آر ، این شایعه ی مشکوک که مدتی به تیتر یک سایتها و ایمیل ها تبدیل شده بود ، باعث شد تا به سراغ استاد معتضد - مورخ برجسته ی کشورمان - رفته و در این خصوص نظر وی را جویا شویم.

صحبت های استاد مسلم تاریخ ایران ، همیشه جذاب و شنیدنی است ، استاد معتضد در ابتدا این شایعه را به کلی تکذیب کرده و گسترش دامنه ی این شایعه را ناشی از عدم آگاهی اکثر افراد جامعه از تاریخ و همچنین توطئه ی دشمنان خواندند.

متن کامل مصاحبه ی ما با استاد معتضد را با هم می خوانیم :

با عرض سلام خدمت شما استاد معتضد ، اخیرا شایعه ای در مورد پایان قرارداد ترکمانچای و بازپس گیری قفقاز در محافل اینترنتی کشور منتشر شده ، این شایعه را چگونه تحلیل می کنید؟

* به نام خدا و با تشکر از شما ، باید خدمت شما عرض کنم که این یک شایعه بی اساس و کاملا عمدی بوده است ، اینکه در تاریخ 20 آبان 1389 دوره ی یکصدساله ی قرارداد ترکمانچای به پایان رسیده و نواحی قفقاز باید به ایران بازگردانده شود قطعا کار کسانی است که می خواهند تهمت جنگ طلبی به ایران بزنند.

چرا باید چنین شایعاتی که هیچ پایه و اساسی ندارد به این وسعت منتشر شود ؟

هدف اول اینست که در مردم این توقع به وجود بیاید که دولت باید نواحی قفقاز را پس بگیرد ، هدف بعدی تخریب وجهه ی ایران است ، بیگانگان می خواهند بگویند ایران به دنبال جنگ طلبی است و حتی به خاک همسایه ای که روابط خوبی هم با او دارد ، نظر دارد.

اصلا بحث 100 سال در این قرارداد وارد شده است ؟

ببینید قرارداد سال 1828 پس از 1.5 سال جنگ در منزل مشتی محمد کدخدا در ترکمانچای بسته شد ، صد سال بعد می شود سال 1928 میلادی یعنی زمان رضاشاه ! اصلا بحث 100 سال و 200 سال نیست ، جنگ به جایی رسیده بود که بیگانگان تا میانه آمده بودند و قصد اشغال تهران را داشتند ، جالب است بدانید که شاه ایران یعنی عباس میرزا سه روز آواره بود به طوری که پسر وی در کتابش می نویسد پدرم سه شب حتی غذا هم نداشت بخورد ! در چنین شرایطی ایران قرارداد ترکمانچای را امضا کرد و علاوه بر واگذاری نواحی قفقاز که جزء خانات آذربایجان خودمان بود امتیازات دیگری هم داد.

تعجب اینجاست که حتی برخی ادمهای تحصیل کرده هم از من می پرسند این داستان قرارداد ترکمانچای چیست و آیا می شود پس گرفت یا خیر ! شنیدن این حرفهای عوامانه مرا ناراحت می کند.

ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید استاد.

موفق باشید.

 

 

► استخدام بانک سرمایه
استخدام در یک شرکت حوزه ارتباطات بین الملل و IT ◄

مطالب مرتبط
بنر