اولین امتحان و اولین رفوزه تاریخ

چهارشنبه ، 20 بهمن 1389 ، 13:26

 

اساسا امتحان از آن دسته مخلوقات الهی است که قدمت خلقت آن به قدمت خلقت انسان می‌رسد. البته برخی گمانه‌زنی‌ها خلقت این پدیده را به قبل از خلقت آدمی نیز رسانده‌اند. ماجرا به زمانی بر می‌گردد که پروردگار باری تعالی به ابلیس فرمان سجده بر آدمی داد.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از برنا این ماجرا شاید اولین امتحانی است که به گوش ما رسیده، همان طور که مطلع هستید، همزمان با این اولین امتحان، اولین رفوزه شدن تاریخ و با مخ توی زمین رفتن هم اتفاق افتاد و ابلیس که "مقرب و نزدیک" بود تا ابد " رجیم و رانده شده" گشت.

ماجرای امتحان گرفتن پس از رجیم امین به آدم ابوالبشر رسید. باز هم همان‌طور که می‌دانید اولین شکست خورده داستان، بابا بزرگ و مامان بزرگ ما را هم گول زد. در این قسمت، اولین پشیمانی داستان هم خلق شد، یعنی بابا آدم و مامان حوا بعد از اینکه به کره خاکی تشریف آوردند، از صمیم قلب پشیمان شدند.

 

اولین خانواده مهربان بشری بسیار برای یکدیگر و برای کاری که کرده بودند گریستند. حالا اگر گفتید به کدام قسمت از داستان رسیده‌ایم؟ یکی از زیباترین بخش‌های داستان، یعنی غفران و بخشش و چشم پوشی الهی.

بنابراین هر امتحانی چند بخش دارد:
1- کسی که امتحان می‌گیرد
2- کسی که امتحان می‌دهد
3- کسی که گول می‌زند
4- کسی پشیمان می‌شود
5- کسی که توبه می‌کند
6- کسی که می‌بخشاید و توبه را قبول می‌کند.

اندر باب زمان امتحانات

1- قسم اول: رهاشدگان یا خواب بردگان 1
امتحان بخش‌های دیگری هم دارد که به هزار و یک دلیل در بالا ذکر نکردیم. یکی از بخش‌های امتحان که در بالا نگفتیم. بازه یا زمان امتحان است برای بعضی‌ها بازه امتحان، صفر است. یعنی امتحان می‌آید و برگزار می‌شود و تمام می‌شود. دنیا را آب می‌برد، این ها را خواب! این موجودات از بدیع‌ترین مخلوقات هستند! این قسم هنوز به حدی نرسیده‌اند که درباره نمره‌شان بشود فکر کرد.

2- قسم دوم؛ خواب بردگان2
برای بعضی‌ها بازه امتحان چیزی کمتر از همان زمان امتحان است! تعجب نکنید توضیح می‌دهم. این دسته از مخلوقات کمی بعد از امتحان از خواب بیدار می‌شوند و کمی زودتر از زمان پایان امتحان بی‌خیال ادامه آن می‌شوند. این دسته از موجودات به زودی تبدیل به بدیع‌ترین مخلوقات خواهند شد! وضعیت نمره این قسم هم مانند اسلافشان (گذشته‌گان شان) اسف‌بار است.

3- قسم سوم؛ چشم انتظاران
برای بعضی‌ها بازه امتحانات کمی قبل از زمان امتحان آغاز می‌شود و کمی بعد از آن به پایان می‌رسد. این دسته از موجودات در لبه تیغ قرار دارند. معمولاً چشم انتظار کمک‌های آسمانی و زمینی و زیر زمینی و... هستند اگر بخت یارشان باشد جان به در می‌برند و اگر هم اسیر چشم تیز مراقبان شوند که راه به جایی نخواهند برد. وضعیت نمره این قسم با خداست!

4- قسم چهارم؛ فیل سواران
برای بعضی دیگر از آدم‌ها بازه امتحانات از اول صبح یا در بهترین حالت از شب قبل از امتحان آغاز می‌شود. بخش اعظم آن نیز در تاکسی و اتوبوس و ... می‌گذرد با این فرض که شخصی وقتی را برای مکتوب کردن بخش از مواد امتحانی که برای روز مبادا! به کار می آیند، صرف نکرده باشد. اگر موجودی با این ویژگی یافتید، بدانید که سوار فیل آرزوهایش رو به سمت ترکستان می رود! نمره این قسم گاه و بیگاه بالاتر و پایین‌تر از 10 می‌شود.

5- قسم پنجم؛ فریب خوردگان
از اینجا بازه امتحانات اندکی تغییر می‌کند دیده شده است مواردی که افراد مع‌الاسف چند روز قبل از امتحانات شروع به درس خواندن می‌کنند. این افراد عموماً فکر می‌کنند که به موقع شروع کرده‌اند. اما فاجعه زمانی برایشان جلوه می‌کند که لحظاتی قبل از امتحان با خود می‌گویند: «اگر یک روز دیگر وقت داشتم، حتما بیست می‌شدم!» جالب این است که نمره این قسم از افراد بین 10 الی 15 متغیر است. این‌ها فریب چند روز درس خواندن شان را خورده‌اند. این قسم نیز اگر به همین راه بروند، رو به ترکستان دارند.

6- قسم ششم؛ رهایی یافتگان
این دسته از افراد به ندرت دیده شده‌اند، آن‌ها از مدت‌ها قبل از امتحانات به روز جزا و آزمون و داوری می‌اندیشند. آن‌ها سعی می‌کنند گول گربه نره و روباه مکار را نخورند و اگر زمانی نیز فریب خوردند، خود را از دام آنها رها سازند. نمرات این قسم امیدوار کننده است. اگر مشارطه و مراقبه و محاسبه کنند، حال و روزشان پی در پی بهتر می شود مع الوصف باید نگران غفلت نیز باشند. شیطان رانده شده همیشه در کمین همگان است.

7- قسم هفتم؛ دیده نشدگان
این قسم از افراد هر چند وجود دارند، اما آنقدر کم هستند و به ندرت دیده می‌شوند که گویی تاکنون هیچ کس آنها را ندیده است. آنها هر روز از خود امتحان می‌گیرند. قبل از این که دیگران بخواهند به حساب شان رسیدگی کنند، خود به فکر روز واپسین هستند. با خودشان تعارف ندارند و سختی لحظه امتحان را هیچ گاه از خاطر دور نمی کنند. این افراد البته خوش به حالشان می شود و بر خلاف همه، لحظه امتحان برایشان لحظه کامیابی و موفقیت است. برخلاف اقسام پیشین، که قبل از امتحان به نوعی مبتلا هستند و بعد از امتحان به نوعی دیگر!

و تو ای عزیز
و توای عزیز! انتخاب با خودت است! من آنچه شرط بلاغ است با تو می‌گویم. تو خواه پند گیر و خواه ملال!

پربازدیدترین اخبار بانکی:

==============

► استخدام بانک قوامین(کاردان وکارشناس)
گزارش تصویری عجیب ترین هتل های دنیا ◄

مطالب مرتبط
بنر