آخرین رقم اعلام شده صندوق ذخیره ارزی

شنبه ، 30 بهمن 1389 ، 20:26
وزير اقتصاد درباره رشد صادرات غيرنفتي كشور در سال هاي اخير گفت: طي ساليان اخير، در طول هر سال، به اندازه مجموع پيش بيني يك برنامه توسعه پنج ساله، صادرات غيرنفتي داشته ايم.


سيدشمس الدين حسيني در گردهمايي مديران و روساي ادارات و شعب بانك توسعه صادرات گفت: در پايان سال 1378، مصادف با سال پاياني برنامه دوم توسعه، رقم صادرات غيرنفتي كشور، سه ميليارد و 360 ميليون دلار و در پايان سال 1383، مصادف با پايان برنامه سوم توسعه، اين رقم شش ميليارد و 800 ميليون دلار بود، در حالي كه در پايان سال 1388 اين رقم از 26 ميليارد دلار فراتر رفته و امسال، تنها طي 10 ماه، به رقم 26 ميليارد دلار رسيده ايم.


حسيني افزود: البته ظرفيت هاي اقتصاد ايران، اين امكان را براي ما فراهم مي كند كه اين جهش با سرعت بيشتري تداوم يابد و من يقين دارم، اگر كشوري مثل تركيه مي تواند سالانه 100 ميليارد دلار صادرات داشته باشد، ايران نيز با توجه به زيرساخت ها و عمق دانش و فن آوري بومي، ظرفيت كافي براي رسيدن به چنين رقمي و حتي فراتر از آن را دارد.


وزير اقتصاد اضافه كرد: لازمه اين كار كمك به اين دانش، توانمندي و صنايع برآمده از آن است تا هم، تجاري شوند و هم بتوانند در بازارهاي جهاني حضور پيدا كنند.
وي با بيان اينكه بانك توسعه صادرات در اين امر مي تواند بسيار موثر واقع شود، گفت: اين بانك توانايي چنين كاري را دارد و چنان كه شاهديم، پوشش حمايتي بانك توسعه صادرات از حدود 350 ميليون دلار در چند سال قبل، امروز به دو ميليارد دلار افزايش يافته است.


حسيني افزود: بايد پذيرفت كه اين رشد، در مقايسه با ظرفيت هاي صدور كالا و خدمات فني و مهندسي كشور، پايين است.
وي با اشاره به اينكه در لايحه بودجه سال آينده، 800 ميليون دلار براي افزايش سرمايه بانك توسعه صادرات در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: البته مي دانيم كه براي كمك به توسعه صادرات غيرنفتي كشور، به ارقامي بسيار بيش از اين نياز داريم.


حسيني اضافه كرد: به همين جهت، در سال هاي آينده نيز سعي خواهيم كرد به افزايش سرمايه بانك توسعه صادرات كمك كنيم، اما نبايد فراموش كرد كه تقويت و تجهيز منابع يك بانك را نبايد صرفا در افزايش سرمايه ديد، زيرا اين كار با تنوع جريان منابع و ابزارها هم امكان پذير است.


وزير اقتصاد با اعلام اينكه موجودي صندوق توسعه ملي از مرز 12 ميليارد دلار فراتر رفته، اين امر را يك فرصت استثنايي براي رشد صادرات غيرنفتي كشور خواند و گفت: يكي از جهت گيري هاي اصلي ما اين است كه با استفاده از موجودي صندوق، صدور كالا و خدمات فني و مهندسي را تقويت كنيم.


وي خطاب به اعضاي هيئت مديره و روساي شعب بانك توسعه صادرات افزود: شما بايد بتوانيد مسيري را طرح ريزي كنيد كه كشور حس كند، پيوند زدن توليد داخلي به تقاضاي خارجي مي تواند شتاب رشد و اشتغال را بالا ببرد و اين پيامي است كه بايد به يك فهم عمومي تبديل شود.


وزير اقتصاد يكي ديگر از نكات مورد تاكيد خود در ارتباط با بانك توسعه صادرات را، توسعه و همكاري و روابط با نهادهاي مالي و بانك هاي بين المللي و منطقه اي خواند و گفت: به رغم همه نكاتي كه عده اي به عنوان تهديد در اين خصوص مطرح مي كنند، روابط با موسسات مالي بين المللي چون بانك توسعه اكو و بانك توسعه اسلامي، بايد گسترش پيدا كند.

 

پربازدیدترین اخبار بانکی:

==============

► استخدام در سازمان منطقه آزاد اروند
سه داستان کوتاه و آموزنده از کلاسهای استاد فرهنگ ◄

مطالب مرتبط
بنر