نحوه محاسبه افزایش دستمزد سال 90

سه شنبه ، 9 فروردين 1390 ، 15:24

 

جزئیات بخشنامه مزدی سال جاری کارگران کشور که در هفته پایانی اسفند ماه گذشته توسط شورای عالی کار تصویب شده بود به امضای وزیر کار رسید.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از مهر، جزئیات بخشنامه شورای عالی کار در مورد حداقل دستمزد 330 هزار تومانی سال جاری کارگران کشور که باحضور نمایندگان 3 گروه (دولت، کارفرمایان و کارگران) در جلسه مورخ 89/12/23 این شورا تصویب شده است، در اجرای ماده 41 قانون کار و با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هرچه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی، کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه به توافقات نهایی خود دست یافت.

 



توافقات مزدی سال 90

1- از اول سال 1390حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دایم یا موقت) مبلغ 110.100 ریال (یکصد و ده هزار و یکصد ریال) تعیین می شود. همچنین از اول سال 1390 سایر سطوح مزدی نیز روزانه 6 درصد مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده 26 قانون کار) به اضافه روزانه 3040 ریال به نسبت آخرین مزد در سال 1389 افزایش می‌یابد.

تبصره: با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ 110.100ریال (یکصد و ده هزار و یکصد ریال) بند (1) کمتر شود.

2- به کارگرانی که در سال 1390 دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد روزانه مبلغ 2000 ریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

تبصره 1: پرداخت  مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق‌الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل تنظیم و نظارت بر روابط کار و نظام‌های جبران خدمات صورت می‌گیرد.

تبصره 2: به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال 1389، میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

3- براساس مصوبه مورخ 87/7/21 شورایعالی کار و در جهت افزایش رضایت‌مندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران، اعم از دایم و موقت مقرر شد از ابتدای سال 1390 کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای موضوع تبصره 3 ماده 36 قانون کار بابت هر کارگر (اعم از متاهل یا مجرد) ماهیانه مبلغ 280 هزار ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت شود.

4- ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند (1) و تبصره یک بند (2) در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل هستند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقای طبقه شغلی به موجب دستورالعمل‌های اداره کل تنظیم و نظارت بر روابط کار و نظام‌های جبران خدمت خواهد بود.

5- مقررات این مصوبه شامل حال دانش‌آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال 1390 به صورت موقت در کارگاه‌ها اشتغال می‌یابند نخواهند شد.

6- واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه‌ هرچه بیشتر مزد و مزایا با بهره وری  و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می‌توانند نسبت به افزایش و برقررای مزایا در قالب موافقت‌نامه‌های کارگاهی و پبمان‌های دسته جمعی و پس از تایید وزارت کار و امور اجتماعی اقدام نمایند.

پربازدیدترین اخبار بانکی:

==============

► استخدام در تبریز
کلیدهای موفقیت / جلسه بیست و هشتم/ یازدهمین کلید طلایی ؛ زندگی هدفمند (1) ◄

مطالب مرتبط
بنر