شگفتی کارشناسان از خدمت بزرگ و رایگان بانک مرکزی ایران به امارات

شنبه ، 7 دی 1387 ، 14:44

 

در حالی که آثار بحران اقتصادی جهان در امارات ظاهر شده و علاوه بر پروژه های بلندپروازانه این کشور، برخی ایرانیان را که این کشور را برای سرمایه گذاری بر کشورشان ترجیح داده بودند، متضرر کرده، خدمت بزرگ و رایگان بانک مرکزی ایران در به رسمیت شناختن درهم امارات در کنار ارزهای اول جهان با شگفتی کارشناسان اقتصادی روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار آینده، اعلام رسمی بانک مرکزی برای صدور اوراق قرضه بین المللی برای دریافت وام از منابع خارجی آن هم با ارز درهم امارات متحده عربی نه تنها ارزش این ارز را در سطح بالایی حفظ می نماید، بلکه سرمایه گذاران ایرانی را ترغیب نموده که از این طریق با واسطه گری کشور امارات، سرمایه های ملی ایرانیان را خارج نموده و دوباره با ایجاد بهره های بین بانکی برای درهم امارات به اضافه سه درصد سود برای دوره زمانی پنج ساله باز گردانند.

طبق اعلام، بانکهای کارگزار ایرانی هر کدام می توانند 4.8 میلیارد درهم امارات را اوراق قرضه به فروش برسانند و با نگرش و تشنگی که بانکهای ایرانی دارند، برآورد می گردد بالغ بر 50 میلیارد دلار درهم امارات طی سال آینده حداقل توسط ده بانک ایرانی جذب گردد .

با توجه به اینکه بانک مرکزی یک میلیارد دلار برای هر بانک ایرانی در نظر گرفته است، برآورد می شود طی یک سال آینده ارزش درهم امارات متحده عربی با این میزان تقاضا در بازار، به رقم بی سابقه ای برسد.

به این ترتیب سرمایه و نقدینگی ایرانیها که تا کنون در کشورهایی مانند امارات متحده عربی برای خرید مسکن و دیگر کالاهای مصرفی ارسال می گردید، با این مجوز بانک مرکزی روند صعودی و فزاینده ای به خود خواهد گرفت و با یک بهره بین بانکی و همچنین سه درصد سود اضافی سرمایه های ایرانی به اقتصاد ایران تزریق می گردد.

به اعتقاد کارشناسان، جذب نقدینگی بازار ایران بسیار مهمتر و حیاتی تر از صدور اوراق قرضه بین المللی، آن هم با ارز کشوری مانند امارات متحده عربی است و معلوم نیست به چه دلیل این حرکت بانک مرکزی ایران در راستای کم کردن حجم نقدینگی و افزایش توان پول ملی ارزیابی شده است.

جالب آن که روزنامه اماراتی «گلف نیوز» هم در این خصوص نوشت: کاهش شدید ارزش ریال ایران و افزایش برابری درهم امارات، نه تنها سقوط ارزش ریال را در پی خواهد داشت، بلکه این کاهش ارزش ریال شرایطی را ایجاد خواهد نمود که قدرت خرید داخلی عمدتا به سوی ارزهای خارجی سوق یابد و با توجه به اینکه مبادلات تجاری ایران با امارات بسیار بیشتر از کشورهای دیگر آسیایی است، برآورد می گردد شرایط رایج شدن درهم امارات در بازار داخلی ایران توان زایدالوصفی به این ارز کشور امارات ببخشد و ایران را از داشتن یک واحد پولی بین المللی، هرچه بیشتر دور نماید.

اماراتی ها قصد دارند از این بازار 80 میلیاردی داخلی که سالیانه در داد و ستد ها و معاملات و طرحها و پروژه هایشان استفاده می گردد، حجمی بیست درصدی را از آن خود نمایند که به رقم قابل توجه 16 میلیارد دلار بالغ می شود و با این وصف، رقمی که بایستی پشتوانه ارزش ریال باشد، اکنون پشتوانه ارزش درهم امارات متحده عربی قرار می گیرد!

مشخص نیست در کنار حساسیت همیشگی مقامات کشورمان برای جلوگیری از انتقال سرمایه های کشورمان به امارات، این امتیاز بزرگ و رایگان چگونه در اختیار امارات قرار گرفته است.

منبع: سایت خبری بازتاب

► دشواری اجرای دستور فاصله سه درصدی سپرده و تسهیلات بانکی
همه از اقتصاد مي‌گويند ◄

مطالب مرتبط
بنر