برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع خرید امن در فضای مجازی

پنجشنبه ، 13 مهر 1402 ، 13:23

رئیس پلیس فتا قم در کارگاه آموزشی با حضور در جمع اساتید و کارکنان دانشگاه قم به مباحثی از جمله جلوگیری از کلاهبرداری‌های مالی اینترنتی، نحوه صحیح و امن خریدهای اینترنتی و تبادلات مالی در فضای مجازی پرداخت.


پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا: سرهنگ مهدی فرازپور رئیس پلیس فتا استان قم با اشاره به اینکه فضای مجازی وارد بخش زیادی از زندگی روزمره شهروندان شده است. کاربران در کنار گشت و گذار، چک کردن اخبار و دیدن محتواهای آموزشی،  گاهی اوقات در فضای مجازی خرید و فروش نیز انجام می دهیم و برخی نیز کسب و کارشان در فضای مجازی می باشد و  در میان انبوه کسب و کارهای اینترنتی افرادی هستند که با سوء استفاده از عدم آگاهی کاربران از آنها کلاهبرداری می کنند.


سرهنگ فرازپور ادامه داد: همینطور که در فضای حقیقی به امنیت احتیاج داریم در فضای مجازی نیز به امنیت و آسایش نیاز داریم. برخی مواقع کاربران ناآگاهانه در دام کلاهبرداران اینترنتی قرار می گیرند. کلاهبرداری های که ظاهری مجرمانه ندارد مانند آگهی های کار در منزل از افرادی که به دنبال شغل پاره وقت هستند کلاهبرداری می کنند و مبلغی را تحت عنوان آموزش و ارسال پکیج دریافت می کنند و یا با هدایت آنها به شبکه های اجتماعی با دریافت اطلاعات هویتی از آنها سوء استفاده می شود.


وی افزود: امروزه فضای مجازی وارد بخش زیادی از زندگی مردم مانند کسب و کار، مرودات مالی و حتی روابط اجتماعی شده است. بنابراین همینطور که در فضای حقیقی به امنیت احتیاج داریم در فضای مجازی نیز به امنیت و آسایش نیاز داریم. تجریه یک خرید خوب اینترنتی و داشتن آرامش و اطمینان در خرید از حق همگانی کاربران است که کمتر درگیر مسائل کلاهبرداری مخصوصا کلاهبرداری های مالی شوند. 


این مقام انتظامی ادامه داد: خود مراقبتی در خرید و فروش امن در فضای مجازی نیازمند سواد رسانه ای می باشد تا افراد در دام کلاهبرداران اینترنتی قرار نگیرند، افزایش سواد رسانه ای و ارتقاء سطح آگاهی در فضای مجازی راهکار خوبی برای شناسایی عوامل تهدیدهای اینترنتی می باشد.


وی در ادامه گفت: یکی از مراجع بررسی اعتبار کسب و کارهای اینترنتی وب سایت نماد اعتماد الکترونیکی می باشد که قانونمند کردن، ساماندهی، احراز هویت و تائید صلاحیت کسب و کارها را دنبال می کند. کسب و کارهای دارای نماد اعتماد متعهد هستند که رضایت کاربر را در تمامی مراحل خرید اینترنتی جلب کرده تا تجربه یک خرید امن را داشته باشند.


سرهنگ فرازپور در آخر به این نکته اشاره کرد که کاربران به افراد ناشناس در فضای مجازی اعتماد نکنند و هنگام خریدهای اینترنتی اصلا بیعانه پرداخت نکنند و از فروشگاه های اینترنتی معتبر و شناخته شده خرید کنند. 

► شرایط افزایش سرمایه بانک‌ها مشخص شد
تیم‌های امنیت سایبری را برای مقابله با تهدیدات توانمند کنید ◄

مطالب مرتبط
بنر