دهک بندی یارانه به سامانه اعتبارسنجی بانک ها افزوده شد/ کاهش محسوس زندانیان چک برگشتی

شنبه ، 27 آبان 1402 ، 14:28

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: پروژه چک الکترونیک، چک را به سند محکمی تبدیل کرده و اعتبار را به چک برگردانده است، تعداد زندانیان به‌شدت کاهش یافته است و میزان چک‌های برگشتی کاهش محسوسی داشته است.


به گزارش تجارت‌نیوز، مهران محرمیان در نشست خبری دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اظهار داشت: 98 درصد خدمات بانکی الکترونیکی شده است؛ این صنعت دوره چند ده‌ساله را طی کرده و الان در مسیر هوشمندشدن قرار گرفته است، الان پیش‌نیازهای هوشمندسازی نظام بانکی فراهم شده است.


وی افزود: بانکداری هوشمند خدماتی را به مشتریان ارائه می‌دهد که مطابق نیازهایشان باشد و جلوی تقلبات و پولشویی و... را بگیرد.


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: هوش مصنوعی یکی از مهمترین ابزارهایی است که در نظام بانکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


وی در ادامه گفت: با عملیاتی شدن مدل جدید اعتبارسنجی به‌سمتی می‌رویم که در تسهیلات خرد شاهد روان شدن فرآیندها خواهیم بود؛ اعتبارسنجی به پرداخت تسهیلات خرد کمک زیادی می‌کند؛ به بانک‌ها تاکید کردیم تسهیلات خرد را به‌سمت کاملاً الکترونیکی ببرند.

محرمیان اضافه کرد: الان در برخی بانک‌ها این تسهیلات با کارمزد خیلی پایین به‌صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود. در مدل جدید پوشش اعتبارسنجی از 30 به 100 درصد و در دقت به 88 درصد خواهد رسید.

کاهش محسوس تعداد زندانیان چک‌های برگشتی

وی به چک الکترونیک اشاره و تصریح کرد: این پروژه چک را به سند محکمی تبدیل کرده و اعتبار را به چک برگردانده است، تعداد زندانیان به‌شدت کاهش یافته است و میزان چک‌های برگشتی کاهش محسوسی داشته است.

محرمیان گفت: هر ایرانی به‌طور متوسط روزانه 5 تراکنش الکترونیک انجام می‌دهد.


وی با بیان اینکه مکلف شدیم تا سال سوم برنامه هفتم چک‌های کاغذی حذف شود؛ تصریح کرد: 11 بانک الان چک الکترونیک را عملیاتی کرده‌اند و بانک ملی هم به‌زودی به این بانک‌ها خواهد پیوست؛ بانک‌ها استقبال زیادی از این موضوع کرده‌اند و فرایند گسترش چک الکترونیک شتاب خواهد گرفت.


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: به مردم عزیز پیشنهاد می‌‎کنم در هنگام دریافت چک حتما از سامانه چک در راه استفاده کنند تا از میزان چک‌های کشیده شده و اعتبار صادرکننده چک مطمئن شوند. سامانه اعتبار چک نیز در آینده راه‌اندازی خواهد شد تا مردم بتوانند با دقت و اطمینان بیشتری اعتبار صادرکننده چک را بررسی کنند. سامانه سیاق نیز با همکاری قوه قضاییه راه‌اندازی شده که صدور احکام قضایی در حوزه بانکی را از میانگین 200 روز به کمتر از 3 روز کاهش داد.


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: فاز آزمایشی ریال دیجیتال هم مراحل خود را طی می‌کند و سکته‌ای که در این میان اتفاق افتاد به‌خاطر برخی مسایل قانونی بود که در قانون جدید این موانع رفع شد.


وی با بیان اینکه در مدل جدید اعتبارسنجی از هوش مصنوعی استفاده کردیم، گفت: سجل محکومیت‌های مالی، بحثهای مالیاتی، جرایم رانندگی و دهک بندی یارانه‌ها نیز به موضوعات قبلی در حوزه اعتبارسنجی اضافه خواهد شد.


محرمیان درباره رمزارزها گفت: سیاست ما ایجاد شفافیت و محدودیت است و به هیچ عنوان سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارزها را توصیه نمی‌کنیم؛ مباحث مربوطه در دست تصمیم‌گیری است که در زمان مقرر اعلام خواهد شد

► تصمیم جدید برای پرداخت وام های مشاغل خانگی/ ضامن حذف می‌شود؟
آغوش گشادۀ بانک پاسارگاد برای فرزندان ایران ◄

مطالب مرتبط
بنر