رونمایی از اولین اوراق مرابحه ارزی بانک ملت توسط رئیس بانک مرکزی

شنبه ، 18 آذر 1402 ، 17:40
اولین اوراق مرابحه ارزی کشور با حضور رئیس کل بانک مرکزی در مرکز مبادله ایران رونمایی شد.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بانک ملت، دکتر فرزین رئیس کل بانک مرکزی با تقدیر از بانک ملت در انتشار اوراق مرابحه ارزی گفت: بانک ملت همواره در نظام بانکی پیشرو بوده است و امیدواریم با استفاده از ابزار اوراق مرابحه ارزی برای تأمین مالی، به سیاست‌های تثبیت بازار بانک مرکزی در کنترل تورم کمک کنیم.


وی در خصوص این اوراق اظهار کرد: این اوراق ابزار مطمئنی است که با توجه به تحریم و عدم امکان استفاده از ارزهای خارجی، استفاده از سرمایه ایرانیان خارج و داخل کشور را برای تأمین مالی پروژه‌های بزرگ کشور فراهم می‌کند.


رضا دولت آبادی، مدیرعامل بانک ملت نیز در مراسم رونمایی از این اوراق اظهار کرد: بانک‌ها با توجه به سیاست کنترل نقدینگی، به دنبال روش‌های جدید تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی هستند و نمونه آن اولین اوراق مرابحه ارزی است که در بخش اول ۱۰۰ میلیون یورو منتشر شده است.


وی در خصوص مزایای انتشار این اوراق از سوی بانک ملت گفت: با عرضه این اوراق، هم فشار به رشد دارایی‌ها کنترل می‌شود و هم منابع ارزی مورد نیاز پروژه بزرگ پالایشگاه بیدبلند فراهم می‌شود.


دولت آبادی گفت: انتشار این اوراق و تأمین نقدینگی از این راه، برای سایر بخش‌ها در دریافت تسهیلات محدودیت ایجاد نمی‌کند و علاوه بر تأمین ارزی پروژه، منابع ارزی غیر مولد را به منابع مولد تبدیل می‌کند.


مدیرعامل بانک ملت در خصوص عرضه این اوراق و تأثیرات آن در اجرای پروژه جمع آوری گازهای مشعل پالایشگاه بیدبلند گفت: کل سرمایه گذاری پروژه یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار است که تاکنون بانک ملت ۴۰ هزار میلیارد ریال آن را از محل تسهیلات ریالی، تأمین و با عرضه ۲۰۰ میلیون یورو اوراق مرابحه ارزی، این پروژه بزرگ ملی ۲۰ درصد پیشرفت خواهد کرد.


به گفته دولت آبادی، با بهره برداری از پروژه و افزایش صادرات، ۱۰۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی نصیب پالایشگاه و اقتصاد کشور خواهد شد.


وی افزود: اجرای این پروژه علاوه بر کنترل بحث آلایندگی ۹ هزار نفر اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد.


دولت آبادی همچنین از تلاش همه دست اندرکاران در صدور این اوراق در بانک مرکزی، سازمان بورس، مرکز مبادلات، همکاران بانک در معاونت بین الملل و شرکت تأمین سرمایه تقدیر کرد.


علی سعیدی مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا نیز با قدردانی از بانک ملت در صدور اولین اوراق مرابحه ارزی کشور گفت: حداقل سرمایه برای این اوراق یک میلیون یورو است، دوره پذیره نویسی از هفته گذشته انجام شده و برای سری اول ۱۰۰ میلیون یورو پذیره نویسی شده و پذیره نویسی اول تکمیل شده است.


عبدالعلی علی عسگری مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس نیز با قدردانی از همکاری‌های همه جانبه بانک ملت اظهار کرد: پروژه جمع آوری گازهای مشعل پالایشگاه بید بلند پروژه‌ای بسیار ارزشمند و در ابعاد ملی و جهانی است که علاوه بر جلوگیری از ثروت سوزی و آلایندگی هوا برای کشور، تولید ثروت و درآمد نیز می‌کند.

► پلتفرم جدید «کشاورزی قراردادی» بانک کشاورزی عطر «زعفران» گرفت
تقدیر رئیس کل بانک مرکزی از مدیرعامل بانک ملت ◄

مطالب مرتبط
بنر