شگفتی‌ها و دیدنی‌های آبشارهای ایران + تصاویر(1)

سه شنبه ، 2 مهر 1392 ، 05:33

در ایران بیش از ۳۹۰ آبشار دائمی و فصلی وجود دارد. برخی از این آبشارها به علت ویژگی‌‌شان در میان زیباترین آبشارهای جهان جای دارند. در این گالری تنها به معرفی شماری از آبشارهای زیبای ایران پرداخته‌ایم.

آبشار کبودوال
آبشار کبودوال با ارتفاع ۱۵ متر در پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول، استان گلستان واقع شده است. این آبشار از دامنه شمالی کوه هارون که بلندی آن به ۱۷۸۰ متر می‌رسد، سرچشمه می‌گیرد. آب آن زلال، شفاف و آشامیدنی است.





آبشار لاتون
آبشار لاتون با ارتفاع ۱۰۵ متر در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل، روستای کوته کومه‌ در استان گیلان قرار دارد. این آبشار بلندترین آبشار ایران است. در گویش تالشی، آسیو به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه است.


 



آبشار شوی
آبشار شوی یا تله زنگ در سردشت از توابع دزفول یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار حدود ۸۵ متر ارتفاع و ۷۰ متر عرض دارد. در دامنه کوه و خروجی آبشار غاری وجود دارد که افراد محلی می‌گویند کیلومتر‌ها طول دارد. در بدنه آبشار خروجی‌های متعددی وجود دارد که آب با فشار از آن‌ها خارج می‌شود.



آبشار یخی

آبشار یخی با ارتفاع ۱۲ متر در ارتفاعات جبهه جنوبی کوه دماوند در استان مازندران قرار دارد. به جز در مدت کوتاهی از تابستان که باریکه آبی از کنار آن جاری می‌شود، در سایر زمان‌ها یخ‌زده است.

علت تشکیل این یخ‌ها نیز ناشی از ذوب برف‌های گودال بالای آن است که در گرمای ‌تابستان، باریکه آبی را به وجود می‌آورد و از کنار آبشار یخی عبور می‌کند‌. ‌این آب مدت کوتاهی دوام می‌آورد و بلافاصله منجمد می‌شود. شاید به همین علت این آبشار را می‌توان یکی از ‌آبشارهای عجیب و منحصربه فرد جهان دانست.


 


آبشار شاهان‌دشت
آبشار شاهان‌دشت با ارتفاع ‌۵۱ متر در روستای شاهان‌دشت، ۶۵ کیلومتری شهر آمل در استان مازندران قرار دارد. در بالادست آبشار قلعه‌‌ای هست که به قلعه‌ ملک بهمن یا قلعه‌ ملکه قلاع مشهور است. قدمت این قلعه به سه هزار سال پیش بازمی‌گردد.

 

آبشار بیشه
آبشار بیشه با ارتفاع ۵۸ متر در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن بیشه (تهران – اهواز) در شهرستان درود در استان لرستان قرار دارد. عرض تاج آبشار به ۲۰ متر می‌رسد. در کنار این آبشار امکاناتی برای اقامت گردشگران وجود دارد.



اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► دریاچه های سه رنگ اندونزیایی، جذاب و دیدنی
درقاب تصویر/یادگار میرزا کوچک جنگلی ◄

مطالب مرتبط
بنر