افغان‌ها و ایرانیان در صدر لیست پناهجویان

پنجشنبه ، 20 مهر 1402 ، 22:23
اطلاعات منتشر شده توسط وزارت کشور بریتانیا نشان می‌دهد که بیش از نیمی از پناهجویانی که با قایق از این گذرگاه خطرناک عبور کرده‌اند، فقط از ...

اطلاعات منتشر شده توسط وزارت کشور بریتانیا نشان می‌دهد که بیش از نیمی از پناهجویانی که با قایق از این گذرگاه خطرناک عبور کرده‌اند، فقط از پنج کشور افغانستان، ایران، اریتره، سوریه و سودان بوده‌اند.


داده‌های وزارت کشور بریتانیا از تعداد پناهجویان عبوری از کانال مانش در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد افغان‌ها و ایرانی‌ها در صدر فهرست شهروندانی هستند که از طریق این گذرگاه به این کشور پناهنده شده‌اند.

بنابر یک گزارش آماری که از سوی سازمان حامی پناهجویان در بریتانیا به نام «شورای پناهجویان» منتشر شده است، تا پایان ماه اوت سال ۲۰۲۳ تعداد ۴ هزار و ۶۹ شهروند افغان و ۲ هزار و ۲۵۰ نفر شهروند ایران از طریق کانال مانش و با قایق‌‌های کوچک به بریتانیا پناهنده شده‌اند.


از این تعداد تا کنون به ۹۷ افغان و ۷۴ ایرانی وضعیت پناهندگی اعطا شده و انتظار می‌رود هزار و ۶۶۵ افغان دیگر و هزار و ۷۶۰ ایرانی دیگر نیز وضعیت پناهندگی دریافت کنند.


با ادامه روند کنونی از مجموع حدود ۲۰ هزار پناهجویی که در سال ۲۰۲۳ از طریق کانال مانش خود را به بریتانیا رسانده‌اند، از هر چهار نفر سه نفر به عنوان پناهنده شناخته خواهند شد. این بیشتر از برآورد شورای پناهجویان در مورد کسانی است که در سال ۲۰۲۲ وضعیت پناهندگی را دریافت کردند. مطابق آمار تقریبا دو سوم تعداد کل پناهجویان عبوری از کانال مانش در سال گذشته پناهندگی دریافت کرده بودند.


اطلاعات منتشره توسط وزارت کشور بریتانیا همچنین نشان می‌دهد بیش از نیمی (۵۴ درصد) از کسانی که از گذرگاه خطرناک مانش عبور کرده‌اند، فقط از پنج کشور افغانستان، ایران، اریتره، سوریه و سودان بودند.


به استثنای آلبانیایی‌ها، تعداد افرادی که از این کانال عبور کرده‌اند در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ بیشتر بوده‌اند. بعد از افغانستان و ایران، شهروندان کشورهای ترکیه، اریتره، عراق، سوریه، سودان، هند، ویتنام و مصر در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار دارند.


مقامات بریتانیا در ماه‌های اخیر تلاش فراوانی کرده‌اند تا از ورود مهاجران غیرقانونی به کشور جلوگیری کنند. ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا از «توقف قایق‌های حامل مهاجران» و جلوگیری از ورود آنها به کشور به عنوان یکی از اولویت‌های دولتش نام برده است.


بر اساس قانون جدید بریتانیا، که هنوز اجرایی نشده است، مهاجرانی که با قایق‌های کوچک از طریق کانال مانش وارد خاک این کشور شوند اجازه نخواهند داشت درخواست پناهندگی کنند. این قانون در صورت اجرایی شدن می‌تواند منجر به رد خودکار درخواست‌های پناهندگی از سوی این دست پناهجویان و همینطور بازگرداندن آنها به کشور مبدأ یا ثالث شود.


در حال حاضر پناهجویانی که به بریتانیا می آیند بر اساس کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل و کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، حق درخواست حفاظت و پناهندگی دارند و تا زمان دریافت پاسخ به درخواست خود می‌توانند در این کشور بمانند.


نهاد شورای پناهجویان هشدار داده است در صورتی که قانون مهاجرت جدید اجرایی شود، سالانه ۲۷ هزار پناهجویی که با قایق‌های کوچک وارد بریتانیا می‌شوند از دریافت وضعیت پناهندگی محروم خواهند شد. (یورونیوز)

► پیش فروش بلیت قطار های اسفند از فردا به صورت اینترنتی
روند دریافت قانونی ویزای شنگن از کشورهای اروپایی ◄

مطالب مرتبط
بنر