برگزاری آیین جهانی نوروز به تلاش یونسکو در برج میلاد

شنبه ، 4 اسفند 1397 ، 10:11

به همت یونسکو قرار شده است که آیین باستانی نوروز امسال به صورت یک آیین جهانی برگزار شود. قرار است تا فرآیند برگزاری آیین جهانی نوروز به تلاش یونسکو و با حضور ۱۲ کشور برگزار گردد. در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، برگزاری آیین جهانی نوروز به تلاش یونسکو و جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

اخبار حاکی از این است که آیین بین‌ المللی که به جهان نوروز معروف شده است، به همت کمیسیون ملی یونسکو و ایران و همچنین با شرکت ۱۲ کشور عضو این پرونده، در آستانه ی ایام نوروز در برج میلاد تهران و با حضور خیل عظیمی از مردم برگزار گردد. در مشروح خبرها آمده است که بر اساس تدارک، کمیسیون ملی یونسکو در بیانیه ‌ای که به تازگی آن را منتشر نموده است از برگزاری آیین بین ‌المللی و جهانی نوروز داده است. این سازمان از احتمال پیوستن دو کشور چین و مغولستان به این پرونده خبر داد. در این بیانیه آمده است که:

آیین بین ‌المللی جهان نوروز به همت کمیسیون ملی یونسکو و ایران و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برج میلاد تهران در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۹۷ یعنی در سال جاری در سالن همایش ‌های بین‌ المللی برج میلاد برگزار می‌ گردد.

درباره ی تاریخچه ی این آیین بین المللی یعنی برگزاری آیین جهانی نوروز به تلاش یونسکو باید این را بدانید که تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی که برابر با سال ۱۳۹۶ شمسی است، ایران به همراه ۱۱ کشور همسایه ی دیگرش یعنی عراق، افغانستان، هند، قزاقستان، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان و ترکیه ایام نوروز را در پرونده ی مشترکی در سازمان جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسانده ‌اند. ایران به همراهی این کشورهای هم اکنون منتظر تقاضای رسمی دو کشور چین و مغولستان برای پیوستن به این پرونده هستند.

درباره ی این جشنواره همچنین لازم به ذکر است که در روند برگزاری آیین جهانی نوروز به تلاش یونسکو علاوه بر سخنرانی وزیر امور خارجه ی کشورمان آقای محمد جواد ظریف و همچنین کعاون رئیس جمهور آقای علی اصغر مونسان، آقای حجت الله ایوبی، دبیر کل سازمان یونسکو در ایران و همچمچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی و حضور سفیران کشورهای خارجی که آیین نوروز را جشن می ‌گیرند، برگزار خواهد شد.

در طول برگزاری آیین جهانی نوروز به تلاش یونسکو موسیقی نوروز کشورهای ایران، آذربایجان و افغانستان نیز اجرا می ‌شود. همچنین از تمبر جهان نوروز نیز رونمایی شده و نشان نوروز به آقای محمد میر شکرایی که یکی از محققان و نوروزشناسان است نیز اهدا خواهد شد. نوروز به عنوان یکی از کهن ترین و برترین نماد های فرهنگی پارسی یکی از جشن هایی است که مورد قبول تمام اقلیت‌ های ایرانی و غیر ایرانی علی الخصوص کشورهایی است که در ثبت آن در سازمان یونسکو شرکت داشته‌ اند.

البته در این زمینه جالب است بدانید که مجمع عمومی سازمان ملل از تاریخ ۱۰ می سال ۲۰۱۰ میلادی، با تصویب قانونی نوروز را به خاطر بزرگداشت آن در بیش از ۱۱ کشور جهان به رسمیت شناخت و هر ساله آیین آن را مجمع عمومی خود نیز برگزار می نماید. شاشد به همین دلیل است که کمیسیون ملی یونسکو در ایران یکی از رسالت ها و وظایف فرهنگی و آموزشی خود می ‌داند که در آستانه ی نوروز، این آیین باستانی را جشن بگیرد.

نوروز

حال بیایید تا به بهانه ی برگزاری آیین جهانی نوروز به تلاش یونسکو جشن نوروز مروری بر آیین نوروز داشته باشیم. نوروز از لحظه ی اعتدال بهاری آغاز می ‌شود. در دانش ستاره‌ شناسی، اعتدال بهاری یا اعتدال ربیعی در نیم‌ کره ی شمالی زمین به لحظه ‌ای گفته می ‌شود که خورشید از صفحه ی استوای زمین می گذرد و به سوی شمال آسمان می ‌رود.

این لحظه، لحظه ی اول برج حمل نامیده می‌شود و در تقویم هجری خورشیدی با نخستین روز هرمز روز یا اورمزد روز از ماه فروردین برابر است. در کشورهایی مانند ایران و افغانستان که تقویم هجری شمسی به کار برده می ‌شود؛ نوروز، روز آغاز سال نو است. اما در کشورهای آسیای میانه و قفقاز، تقویم میلادی متداول است و نوروز به عنوان آغاز فصل بهار جشن گرفته می ‌شود و روز آغاز سال محسوب نمی‌ شود. عید نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند.

شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی، عنصری، بیرونی، طبری و بسیاری دیگر که منبع تاریخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده ، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند. لازم به یادآوری است که جشن نوروز پیش از سلطنت جمشید نیز برگزار می شده و ابوریحان نیز با آن که جشن را به جمشید منسوب می کند یادآور می شود که : آن روز که روز تازه ای بود جمشید عید گرفت؛ اگر چه پیش از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود.

 

بیشتر بخوانید:


غول‌های گردشگری جهان؛ کدام کشورها درآمد بیشتری از توریسم دارند؟


30 توصيه به مسافران نوروزي


قیمت بلیت نوروزی هواپیما و قطار ثابت ماند

► مراکز اقامتی و پذیرایی در نوروز ۹۸ افزایش قیمت ندارند
دوازدهمین نمایشگاه گردشگری تهران به کار خود پایان داد ◄

مطالب مرتبط
بنر