تنفس مصنوعی صنعت طلا و جواهر ایران+آخرین وضعیت سکه

شنبه ، 24 تیر 1391 ، 13:07

 

ا. صنعت طلاو جواهر

صنعت طلا و جواهرسازی ایران به تنفس مصنوعی رسیده و در این میان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید فرصت را از دست ندهد و حداقل در سال تولید ملی از ادامه این روند جلوگیری کند.

حجم گردش مالی این صنعت در جهان هر سال حدود یکهزار میلیارد دلار است که سهم بازار مصرف ایران از آن 3.5 درصد است.


بازار ایران در خوشبینانه‌ترین حالت جزو 5 مصرف‌کننده اول طلا و جواهر دنیاست. درحالیکه بازار مصرف ایران از سوی مصنوعات طلای خارجی کشورهای ترکیه، تایلند، هندوستان و هنگ‌کنگ تسخیر شده است.


بر اساس آمارهای اعلامی هم‌اکنون کشور هندوستان سالانه از تراش سنگ‌های قیمتی 50 میلیارد دلار درآمد دارد که 80 درصد این کار توسط مشاغل خانگی صورت می‌گیرد. علاوه بر این، اروپا 40 درصد از درآمدهای خود را از این محل تامین می‌کند و چین نیز یکصد میلیون شغل خانگی در بخش تراش سنگ راه‌اندازی کرده است.


در حالی که قانونا ورود مصنوعات طلای خارجی به هر شکل و عنوان ممنوع است، سهم تولید داخلی از بازار مصرف یک درصد است که آن هم در حال منفی شدن است. از آنجا که نگاه مصرف‌کننده ایرانی به طلا و جواهر نگاه سرمایه‌ای است، دولت موظف است علاوه بر حمایت از تولیدکننده داخلی و ساماندهی بازار از ورود و فروش مصنوعات طلای خارجی جلوگیری کند.


البته نمی توان انکار کرد که کشش برای خرید مصنوعات طلای خارجی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده که البته فروشندگان ایرانی هم بی‌تقصیر نیستند.

جواهرسازان ایرانی چنانچه به تکنولوژی و دستگاه‌های روز طلا و جواهرسازی دنیا تجهیز شوند، این صنعت در کشور تحول عظیمی پیدا می‌کندو شاید از این وضعیت رها شود.

2.فعلا سکه نخرید!!

یکی از عوامل رشد قیمت سکه افزایش تقاضای عمومی است که با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان این تقاضا به صورت سنتی کاهش می‌یابد.

هر چند که طی هفته جاری قیمت جهانی طلا با افت مواجه شده اما بازار داخلی سکه و طلا متأثر از نوسان قیمت ارز در ابتدای هفته افزایش قیمت را تجربه کرد، اما از اواسط هفته در معاملات بازارهای سکه و ارز، قیمت دلار، طلا و سکه سیر نزولی طی کرد.

در چند روز گذشته نرخ دلار تا 1883 تومان و بهای هر قطعه تمام سکه طرح جدید تا 699 هزارتومان پایین آمد و سیر نزولی قیمت ها ادامه یافت. به این ترتیب می توان به این نتیجه رسید که رشد قیمت طلا و سکه به قیمت جهانی طلا و به قیمت دلار در داخل وابسته شده است.

همچنین با نزدیک شدن به آخرین روزهای تیر و زمان سررسید برای تحویل سکه های این ماه، به نظر می رسد کاهش قیمت سکه ادامه دارد.

دلیل دیگری برای امیدواری به کاهش قیمت سکه این است که چون تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد که معمولا در ماه رمضان به علت کاهش تقاضا بازار راکد می‌شود و میزان خرید و فروش در حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

بازار معمولا در ماه‌هایی که اعیاد مذهبی در آن وجود دارد پررونق‌تر است اما در ماه رمضان میزان تقاضا کاهش می‌یابد و در ماه‌هایی مانند محرم و صفر این تقاضا کمتر می‌شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► تابلوی بانک آینده، جایگزین تابلوی بانک تات شد
مدیریعنی این!!! ◄

مطالب مرتبط
بنر