11 برند ی که برای ایرانی ها خاطره شدند

چهارشنبه ، 25 مرداد 1391 ، 11:36

اولین ها مهم اند، اولین ها خاطره ساز اند، ملکه ذهن می شوند، معروف می شوند و بعد از مدتی در واژگان و فرهنگ خانواده ها جای می گیرند.

اولین  پاپ‌کورنی که وارد ایران شد، چسترفیلد (Chesterfield)بود برند انگلیسی که خیلی زود رفیق شفیق سینما و پارک رفتن ایرانی ها شد اما خوب ما کمی تنبلی کردیم والبته خیلی هم سخت بود بگیم یه بسته چستر فیلد بده گفتیم پف فیل (البته به شکل مودبانه!!) یه بسته پف فیل بدهید لطفا!! و این روزها این اسم روی این محصول مانده و قصد هم نداریم تغییرش دهیم.

البته بعضی ها در این زمینه تلاش هایی کرده اند. مثلا یزدی ها به این محصول "شکوفه" می گویند!(به لحاظ شکل ظاهری اش)

یا یک عده نام فرنگی یا اصلی آن که همان پاپ کرن را به کار می برند اما خوب غالب جامعه به خاطره هاشان علاقه مند ترند و پف فیل یا... را ترجیح می دهند.


همه این ها را گفتیم تا به اهمیت برند ها و تاثیرشان در محاورات روزمره و حتی فرهنگ جوامع اشاره کنیم. خیلی از اصطلاحاتی که ما این روزها به کار می بریم تنها برمبنای خاطراتی است که ازیک برند داریم.

هنوز کم نیستند کسانی که وقتی هوس بستنی جوبی با روکش شکلات می کنند همین که وارد مغازه می شوند می گویند آقا یه کیم بده!

 

درحالی که همه ما می دانیم "کیم" اولین برند بستنی سازی ایران است که اگرچه این روزها خبری از آن نیست اما اسمش برایمان به یادگار مانده است.

 

تاقبل از ورود پودر لباس شویی مادران ایران رخت ها را با آب و صابون می شنستند، صابون های خاطره انگیز بزرگ که از چربی استخوان های حیوانی تهیه می شد. درست است که بوی خیلی خوبی نداشت اما عوضش لباس را حسابی تمیز می کرد و گیاهی هم بود اما سرانجام معجزه " تاید" وارد ایران شد. مادر بزرگ های ما تا سالها موقع خرید، تاید می خریدند به همین دلیل وقتی امروز به آنها می گوییم پودر لباسشویی چند لحظه به ما نگاه می کنند اما همین که بگویی تاید سری به تایید تکان می دهند.

اما جدید ترین خاطره ساز گالینا بلانکا است. از وقتی گوشت گران شده این قرص های عصاره گوشت که ادویه دار هم هستند برای خیلی ها چاره ساز شده اند! اما کمتر کسی به مغازه دار می گوید عصاره گوشت می خواهد همه می گویند "گالینا بلانکا" می خواهند! در حالی که خیلی برند های دیگر هم هستند که این روزها این محصول را تولید می کنند.

 

برای یاد آوری به چند مثال دیگر توجه کنید

1. "ماتیک" برای رژ لب

2."سامسونت" برای کیف اداری

3."پمپرز" برای پوشک کامل بچه

4."لیپتون" برای چای کیسه‌ای

5."پیف‌پاف" برای اسپری حشره‌کش

6."ساندیس" برای آب‌میوه‌های صنعتی

7."پاریزین" برای جوراب زنانه

8."آلاسکا" برای بستنی چوبی یخی

9."اتود" برای مداد نوکی،

10."لی" یا "لی‌وایز" برای شلوار جین

11. "پاستیل" برای شیرینی ژلاتینی

شهرزاد کیافر

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► در قاب تصویر/ چین امروز، لوکس و مجلل
تیم طراحی صنعتی اپل را بشناسید + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر