نظام بانکي هيچ برنامه اي براي حفظ اشتغال ندارد

يكشنبه ، 8 دی 1387 ، 13:28

وزير کارضمن انتقاد از عملکرد نظام بانکي در پرداخت تسهيلات به بخش هاي مختلف اقتصادي گفت: سياست هاي انتقادي دليل اصلي ايجاد رکود اقتصادي فعلي است، به طوريکه نظام پولي و بانکي هيچ برنامه اي براي حفظ اشتغال و توليد ندارد.
    

به گزارش خبرنگار اقتصادي برنا، "سيد محمد جهرمي" در گردهمايي مشترک معاونين برنامه ريزي استان ها و روساي سازمان هاي کار و امور اجتماعي گفت: در استان ها معاونت هاي اجرايي نقش کليدي در تصميم گيري ها و اجراي امور مربوط به هر استان دارند .


وزير کار و امور اجتماعي اظهارداشت: تا زماني که کشور به سمت اقتصادي پويا و درآمدي کافي جداي از نفت باشد ،نوسان قيمت ها ما را دچار مشکل و وقفه مي کند.
جهرمي در بخش ديگري از سخنانش گفت: رسيدن به اهداف چشم انداز فرصت ها و تهديداتي را به همراه دارد و براي رسيدن به آن علاوه بر رسيدن به نرخ رشد 8 درصدي، راهکارهاي مناسبي نيز بايد استخراج شوند.


وي ادامه داد: نرخ رشد 8 درصدي مجموعه بانک ها بايد سياست هاي پولي مناسب را در کنار مشوق هاي قانوني در سرمايه گذاري ها و رفع موانع آن دنبال کنند.
وزير کار و امور اجتماعي خاطرنشان کرد: در کشور منابع فراواني داريم که از آن ها بهره وري مناسبي حاصل نمي شود و براي نيل به اين هدف بايد بهره بري در منابع آب که بيش از 96 درصد آن در بخش کشاورزي صرف مي شود ، نحوه استفاده درست از منابع آب و انرژي مطابق با استانداردها و بهره بري نيروي کار دنبال شود.


جهرمي اجراي درست طرح بنگاه هاي زودبازده را محور قراردادن برنامه اوليه بنگاه ها دانست و افزود: سند توسعه اشتغال در برنامه پنجم از طرح هاي مهم اجرايي کشور محسوب مي شود.
وي با اظهار تاسف از عدم همراهي سيستم بانکي کشور بيان داشت: در تمام دنيا براي جلوگيري از تعطيلي بنگاه هاي اقتصادي، منابع مالي تزريق مي شود ولي در کشور ما نظام پولي و بانکي براي حفظ اشتغال، ايجاد آن و توليد هيچ برنامه اي ندارد.


وزير کار و امور اجتماعي تصريح کرد: من بارها اعلام کردم که هدايت نقدينگي از رشد آن مهم تر است و در اين راه بايد براي هدايت و مديريت بر تسهيلات و نقدينگي برنامه ريزي صحيحي صورت گيرد.


جهرمي سياست هاي اقتصادي بانک ها را نتيجه ايجاد شدن رکود اقتصادي کشور دانست و افزود: بانک ها در حال حاضر دچار مشکل بدهي هاي معوق هستند و براي آن بايد برنامه ريزي صورت دهند. ولي چرا براي وصول مطالبات خود توليد و کارخانه ها را تعطيل مي کنند؟

 وي تصريح کرد: طي نشست هايي مقرر شد از سوي بانک ها خط اعتباري ويژه براي بخش توليد اختصاص يابد حال نظام توليد پاسخگو باشد اين بخش چه کار کرده است؟ پيشنهاد ما در اين مورد پرداخت تسهيلات جديد به بنگاه ها نبوده و ما گفتيم به طرح هاي تاييد شده قبلي و يا اختصاص سرمايه در گردش واحدهاي موجود عمل شود.


وزير کار و امور اجتماعي سرمايه در گردش را رقم 30 هزار ميليارد تومان جدا از خط اعتباري نظام بانکي ياد کرد و بيان داشت: بانک مرکزي و بانک ها بيايند اعلام کنند چقدر سرمايه در گردش پرداخت کردند.


جهرمي در بخش ديگري از سخنانش گفت: خود سيستم بانکي رقم 7 هزار ميليارد توماني را مصوب کرد ولي تاکنون اعلام نشده که آيا رقمي از مبلغ ياد شده پرداخت شده يا خير؟


وي در پايان سخنانش به نرخ بيکاري فارغ التحصيلان دانشگاهي پرداخت و افزود : براي افزايش مهارت اين گروه مي توانيم آن ها را در قالب طرح کارورزي آموزي دهيم که سهم امسال 3 هزار نفر است و تاکنون 40 هزار نفر ثبت نام شده اند.


وزير کار و امور اجتماعي همچنين طراحي و تنظيم لايحه حمايت از مشاغل خانگي و ارايه به دولت براي تثبيت را اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

► كشف سكه های تقلبی یورو در اتوبوس ایرانی
عرضه سهام بانك ملت براي اولين بار به صورت تعهد پذيره نويسي ◄

مطالب مرتبط
بنر