هدر رفتن اموال عمومی در سایه تصمیمات عجیب

سه شنبه ، 19 مرداد 1389 ، 09:16

 

روز گذشته خبری بر روی خروجی خبر گزاری های داخلی قرار گرفت که بسیار تامل برانگیر بود. دبیرکل بانک مرکزی از آغاز پشت‌نویسی چک‌پول‌های 50 هزار تومانی برای خروج آنها از گردش پولی کشور خبر داد و اعلام کرد: از مهرماه امسال پشت‌نویسی چک‌پول‌های 100 هزار تومانی نیز آغاز می‌شود.

به گزارش بانکی دات آی آر سید محمود احمدی  درباره زمان خروج چک‌پول‌های 50 هزار تومانی از چرخه پولی کشور گفته: پشت‌نویسی چک‌پول‌های 50 هزار تومانی برای خروج از گردش سیستم پولی کشور آغاز شده است.


دبیر کل بانک مرکزی افزوده بود: به هر میزان که اسکناس‌های 10 هزار تومانی منتشر و وارد بازار مي‌شود، چک‌پول‌های 50 هزار تومانی نیز از گردش پولی بیرون مي‌رود.

سوالی که اینجا مطرح می شود اینست که به چه دلیل چک پول های 50 هزار تومانی علارغم مخالفت بسیاری از کارشناسان اقتصادی به چاپ رسید که امروز ناچار به جمع آوری آن باشیم ؟

طی ماه های اخیر برخی منابع  ازچاپ چک پول های 200 هزار تومانی خبر دادند و بعد هم اعلام شد تصمیم بر آن شده تا این چک پول ها در بازار های مالی کشور توضیع نگردد .

مسئولان دلیل اخذ چنین تصمیمی را کارآمدی بالای  اسکناس های 10 هزار تومانی اعلام کردن و معتقدند در چنین شرایطی نیازی به توزیع چک پول های200 هزار تومانی نیست.

اما چرا پیش از چاپ این چک پول ها وصرف هزینه های هنگفت این تصمیم اتخاذ نشد و اصولا تصمیم گیران این عرصه با چه کسی رودربایستی دارند که هر روز تصمیم تازه ای میگیرند و هزینه های آن را بر مردم تحمیل می کنند؟

چاپ اسکناس هزینه های بسیار بالایی دارد وطبق گفته رئیس کل بانک مرکزی این هزینه ها تا به حدی است که بانک ها در بسیاری کشورها از پذیرش اسکناس هایی که دارای علائم نا مشخصی باشند پرهیز می کنند.

براساس آخرین آمارهای رسمی تولید سالانه اسکناس در ایران در حال حاضر حدود1.4 میلیارد قطعه است که در مقایسه با اواسط دهه 70 بیش از دو برابر افزایش یافته است.درچنین شرایطی چاپ اسکناس های جدید وحذف چک پول های مرسوم تنها تحمیل هزینه های گزاف بر مردم بوده و برای کشور منفعتی نخواهد داشت.

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

830 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

زندگی بيش از 54000 ميليونر در امارات

گردشگری/ آستارا شهر مورد علاقه توریست ها

حقوق ماهانه رئیس جمهور های دنیا چقدر است ؟+تصویر

کاریکاتورهای جالب در مورد شرکت برتیش پترولیم - 1

گزارش تصویری / افتتاح پارک جادویی هری پاتر

رقم حدودی دستمزد 13 بازیگر مشهور سینمای ایران

گزارشی جالب از جام جهانی و کارمندان ایرانی !

فناوری / بازیگر هالیوودی بالاخره کار با رایانه را فراگرفت

فیلم فیس بوک هم ساخته شد

گزارش تصویری / رونمایی از خودروی ملی عربستان سعودی

75 متر زیرزمین، دفتر پستی در فرانسه

گزارش تصویری/ اسکناس یا کاغذ یادداشت

خریدن سوغات بلای جان توریست شد

 

 

► دستمزد مربی خارجی ؛ 400 هزار تومان در ساعت !
10 شغل خطرناک دنیا + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر