معرفی بورس و سرمایه گذاری به ساده ترین زبان ممکن

يكشنبه ، 8 بهمن 1391 ، 07:00

 

بگذارید از صفر شروع کنیم. تصور می کنیم شما تا به حال به واژه ای به نام بورس برنخورده بودید. واقعا بورس چیست؟
یک شرکت یا کارخانه را در نظر بگیرید فرض کنید این کارخانه یا شرکت را به هزار قسمت تقسیم کردند و هر قسمت شده یک سهم از این کارخانه (یعنی هر سهم 0.1% از کل شرکت) حالا اتفاقی که در بورس می افتد اینست که، افرادی که مالک این سهام هستند توسط کارگزارانی که وجود دارد سهامشان را خرید و فروش می کنند. البته در واقعیت تعداد سهام یک شرکت در بورس حتی به چندین میلیارد سهم می رسد.

چطوری قیمت یک سهم تعیین میشود؟

این امر بستگی به توافق عموم فعالان بازار بروی قیمت در زمان مشخص بوجود می آید .یعنی بسته به عوامل و فاکتورهای مختلف مثل سودی که شرکت به صورت مداوم در گزارش ها اعلام می کند یا افزایش قیمت فروش، صورت های مالی که بصورت مداوم در طول سال اعلام میشود، طرح های توسعه، نوسانات نرخ ارز (اگر واردات و صادرات داشته باشد)، تحلیل های بنیادی شرکت، تحلیل های تکنیکی (نموداری) ، شایعات بازار، جو بازار و هزاران فاکتور دیگه عرضه ها و تقاضاها برای این سهم در یک نقطه به تعادل می رسند و قیمت تعیین می شود ، حال با گذشت زمان این قیمت مدام در حال تغییر است چونکه این فاکتورهایی که در بالا گفتیم به صورت مداوم در حال تغییر هست و باعث میشود که عرضه یا تقاضا بهم بخوره و مجددا به قیمت جدیدی برسدکه این دو کفه ترازو باهم برابر بشه و این چرخه تا همیشه ادامه دارد.

اگر قصد سرمایه گذاری دربورس را دارید، اول مطمئن شويد كه هدف سرمايه گذارى بلندمدت است و شما نمى توانيد مثل بانك ها، به راحتى به پولتان دست پيدا كنيد. بنابراين پولى را وارد بورس كنيد كه مربوط به پس اندازتان باشد. در اين حالت اگر مثلاً ۵ ميليون تومان پس انداز داشتيد، ۵۰ تا ۶۰ درصد آن را سهم بخريد و بقيه پس اندازتان را در بانك نگه داريد. من توصيه مى كنم هرگز در سرمايه گذارى هاى خود تندروى نكنيد. دليلى ندارد كه شما خودرو و يا مسكن خود را براى سرمايه گذارى در بورس بفروشيد. اگر شنيده ايد كه مى گويند سرمايه گذارى در مسكن، خودروديگر بازدهى ندارد، منظورشان اين نيست كه اصلاً خانه نخريد بلكه منظور اين است كه پول و سرمايه خود را صرف خريد كالاهاى سرمايه اى مازاد از نياز خود نكنيد. مثلا  اگر زمين و ملك اضافه داريد، آن را بفروشيد و سهام بخريد. براى سرمايه گذارى در بورس، اول بايد از بين كارگزاران فعال در بورس تهران يك نفر را انتخاب كنيد.

بايد عادت كنيد كه در بورس، توصيه پذير نباشيد، راه خودتان را برويد، تجربه كنيد و لذت ببريد. بورس اوراق بهادار،  بازاري است كه زنده است. جان دارد و هر روز بزرگ تر مي شود. شما هم سعي كنيد متناسب با آن هر روز بزرگ تر شويد. اينكه برخي از دوستان توقع دارند كه بقيه به آنها كمك كنند، قدري خنده دار است. اصولاً سعي كنيد به شايعات گوش نكنيد و بلندمدت فكر كنيد.

مريضي «سرمايه گذاري شتاب زده»، اين روزها بدجوري به بازار سهام رسوخ كرده است. نبايد عجله كرد. بايد ايستاد و ريسك كرد و در نهايت لذت برد. هميشه يادتان باشد. هيچ نسخه كتابي؛ هيچ تجربه شخصي و هيچ رهنمود علمي نمي تواند شما را در بورس تهران، راهنمايي كند. پس بهتر است در اين بزرگراه با تفكر و تأمل حركت كنيد. بله بعضي وقت ها لازم است كه شما خلاف جريان آب شنا كنيد يا با چراغ خاموش در بزرگراه برانيد، اما در اين مورد مطمئن باشيد كه هر رويداد در بورس تهران، تحليل خاص خود را مي طلبد. بنابراين دنبال روشي باشيد كه شما را هميشه به روز و به اصطلاح «آپ ديت» نگه دارد.

استفاده از روزنامه و سايت هاي اينترنتي مرتبط، قطعاً به شما كمك خواهد كرد.فقط كافي است از طريق موتورهاي جست وجوگر اينترنتي، به دنبال «بورس و سهام» بگرديد. حداقل فهرست ۵۰ وبلاگ و وب سايت به شما معرفي خواهد شد كه مي تواند قسمتي از اطلاعات مورد نياز شما را تأمين كند.اين تازه اول كار است. شركت ها با واژه اي به نام شفافيت، ميانه اي ندارند. اخبار از مجاري رسمي منتشر نمي شود و اغلب افراد، سعي مي كنند اخبار غيررسمي و مورد نياز خود را منتشر كنند. با اين حال براي ديدن آخرين وضعيت سهام، اطلاعات شركت ها و اطلاعات داد و ستدهاي روزانه، مي توانيد از سايت های گوناگون استفاده کنید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► آیپد5 با شکل و شمایلی تازه، اکتبر می آید
گذر اسمارتفونهای سامسونگ از سد اپل و نوکیا ◄

مطالب مرتبط
بنر