براي اولين بار پس از چندين سال نشانه‌هايي از ضعف بازار در دوبي ديده ‌شد

سه شنبه ، 7 آبان 1387 ، 12:17

بانکی: طوفان بحران مالي جهاني به حاشيه خليج فارس رسيد و پس از چندین سال نشانه هایی از ضعف بازار در دوبی دیده شد.
روزنامه آمريکايي وال استريت ژورنال در شماره روز دوشنبه خود مقاله‌اي درباره رسيدن طوفان بحران مالي جهاني به کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس منتشر كرده و در آن نوشته كه به دليل کاهش بيش از50 درصد از قيمت نفت از ماه ژوئيه تاکنون و نيز بحران مالي جهاني که سبب شده سرمايه‌گذاران محلي و خارجي در منطقه خليج فارس، فعاليت‌هاي سرمايه‌گذاري خود را محدود کنند، دولت‌هاي اين منطقه که عمدتا براي تامين بودجه خود به درآمد نفتي شان وابسته هستند با مشکلاتي در سيستم بانکي خود روبرو شده‌اند.
نويسندگان مقاله به عنوان مثال به کويت اشاره مي‌کنند که روز گذشته بانک مرکزي اين کشور ناچار شد بدهي‌هاي يکي از بزرگترين بانک‌هاي کشور را تضمين کند. عربستان سعودي نيز ناچار شده است در تلاش براي کاهش فشار بحران مالي جهاني بر شهروندان خود، دو ميليارد و300 ميليون دلار را به وام به افراد کم درآمد اختصاص دهد.
وال استريت ژورنال مي‌نويسد که دوبي نيز از اين بحران در امان نمانده است و براي اولين بار پس از چندين سال نشانه‌هايي از ضعف بازار ديده مي‌شود. از جمله بازار مسکن در دوبي که سرمايه‌گذاري در آن بسيار امن و سودآور محسوب مي‌شد در روزهاي اخير با کمبود مشتري مواجه شده است.
نويسندگان مقاله يادآور مي‌شوند که در گذشته قيمت بالاي نفت اجازه داده بود که دولت‌هاي منطقه خليج فارس و سرمايه‌گذاران خصوصي ميلياردها دلار را وارد بازار مسکن و پروژه‌هاي زير بنايي و در اين اواخر سرمايه‌گذاري بر روي ارزهاي خارجي کنند. ولي در اواخر تابستان و اوايل ماه اکتبر بسياري از سرمايه‌گذاران خارجي، اين گونه فعاليت‌هاي خود را تعطيل کردند و در صدد بيرون بردن پول‌هاي خود از بانک‌هاي منطقه برآمدند.

ادامه مقاله مي‌خوانيم که شرکت‌ها، بانک‌ها و بخش‌هاي خصوصي از تحولات سريع بازارهاي جهاني ارز لطمه خورده‌اند. در طول ماه گذشته ارزش ين ژاپن و دلار آمريکا در برابر تقريبا تمام ارزهاي ديگر افزايش يافته چون سرمايه‌گذاران به اين نتيجه رسيده‌اند که رکود جهاني در راه است. در همين حال کاهش بهاي سهام در طي چندين هفته باعث از بين رفتن ميليادرها دلار ثروت سرمايه‌گذاران و سهامداران محلي شد و در عربستان سعودي ارزش شاخص اصلي سهام بيش از 50 درصد کاهش يافته است.
وال استريت ژورنال مي‌نويسد که براي ماه‌ها کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس به نظر مي‌رسيد از بحران هاي مالي، اعتباري و مسکن در آمريکا، اروپا و بخش‌هايي در آسيا مصون مانده‌اند و مقامات اين منطقه به سرمايه‌گذاران اطمينان مي‌دادند که سيستم‌هاي بانکي و مالي آنان امن است. چندين کشور منطقه نيز براي جلب اطمينان سرمايه‌گذاران تدابيري اتخاذ کرده و از جمله در صدد تضمين سپرده‌هاي مردم برآمدند. ولي هيچ يک از اين اقدامات موجب اطمينان خاطر سرمايه‌گذاران نشد.
در ادامه مقاله تاثير کاهش بهاي نفت در اقتصاد کشورهاي منطقه خليج فارس مورد بحث قرار گرفته و خاطرنشان شده که سقوط بهاي نفت و رسيدن آن به حدود هر بشکه 64 دلار موجب نگراني دولت‌هاي منطقه شده است و اگر چه سازمان اوپک در جلسه جمعه گذشته خود تصميم گرفت براي افزايش بهاي نفت از ميزان توليد نفت بکاهد، اين تصميم کمتر تاثيري در جلوگيري از ادامه کاهش بهاي نفت داشت تا آنجا که برخي از مقامات پيشنهاد کردند که در آينده نزديک توليد نفت اوپک کاهش بيشتري يابد.
نويسندگان مقاله سپس به شرح تدابيري پرداخته‌اند که کشورهاي عرب منطقه خليج فارس براي اتخاذ يک موضع واحد در برابر بحران جاري اتخاذ کرده‌اند و از جمله به اجلاس دو روز قبل وزيران دارايي اين کشورها در رياض پرداخته‌اند.
اين نويسندگان يادآور مي‌شوند که کويت و ديگر کشورهاي منطقه داراي سابقه طولاني در تضمين بدهي‌ها و دادن يارانه‌هاي سخاوت آميز به شهروندانشان بوده و داراي ذخيره ارزي قابل توجه و اهرم‌هاي مالي قدرتمندي هستند که مي‌توانند در صورتي که نهادهاي مالي شان مشکلات بيشتري پيدا کنند براي نجات اين نهادها وارد عمل شوند.
در اين مقاله به عنوان مثال به مشکل Gulf Bank کويت اشاره شده که دارايي‌هايش را 18 ميليارد دلار و ضررهاي ناشي از مشکلات بانکي اخير اين بانک را700 ميليون دلار برآورد کرده‌اند. روز گذشته دولت کويت يک ناظر دولتي را براي رسيدگي به عمليات اين بانک در نظر گرفت و معاملات سهام اين بانک را به حال تعليق درآورد.

 منبع: خبر گزاری ایسنا

 

► پايانه ها فروش بانك ملي در 500 دفترخانه اسناد رسمي تهران مستقر شد
سونامی اقتصادی غرب به ایران رسید ◄

مطالب مرتبط
بنر