جلوگيري از بحران فعلي اقتصاد جهان امکان نداشت

دوشنبه ، 19 اسفند 1387 ، 16:09

 

«ميگوئل دي اسکوتو بروکمن» گفت: جلوگيري از بحران فعلي اقتصاد جهان امکان نداشت.


 رئيس مجمع عمومي سازمان ملل در ديدار با وزير اقتصاد کشورمان طي سخناني ضمن تشريح اهداف سفر خود مبني بر جمع‌آوري و دريافت پيشنهادات به منظور برگزاري نشستي اضطراري در سطح سران کشورهاي عضور مجمع عمومي در تاريخ سيزدهم و چهاردهم خردادماه سال آينده اظهار داشت: به اعتقاد من، جلوگيري از بحران فعلي اقتصاد جهان امکان نداشت، زيرا محور نظام سرمايه‌داري، تنها کسب سود است و هيچ دغدغه‌اي بابت رعايت اخلاقيات و پياده‌سازي عدالت و رواج شيوه‌هاي صحيح زندگي ندارد.


وي گفت: ما متأسفانه به خدا و ارزش‌هاي برآمده از ايمان خود خيانت کرده و نزاع و درگيري را جايگزين هماهنگي و هم‌زيستي با يکديگر کرده‌ايم.


اسکوتو اظهار داشت: چندين ماه قبل، روزنامه واشنگتن پست طي مقاله‌اي، حرف‌هاي من درخصوص محوريت اخلاق و انسانيت و لزوم پياده‌سازي عدالت جهاني را نوعي ديوانگي خواند، اما امروز شاهديم که در مواجهه با بحران حاکم، تمام سران دنيا دارند همين حرف‌ها را مي‌زنند و از همين کلمات استفاده مي‌کنند.


وي با اشاره به سخنان دکتر حسيني درخصوص دلايل عدم پيش‌بيني چنين بحراني توسط سران سرمايه‌داري جهان گفت: اين سؤال شما کاملاً صحيح است. در واقع آنها يا از اين مشکلات اطلاع داشتند و به مردم دروغ گفتند، يا بي‌اطلاع بودند که در هر دو صورت بايد مورد مواخذه قرار گيرند.


رئيس مجمع عمومي سازمان ملل با نام بردن از «آلن گرينسين» رئيس بانک مرکزي ايالات متحده آمريکا به عنوان يکي از افراد مسؤول در اين ماجرا و يکي از مدافعين مهم نظام سرمايه‌داري، دليل چنين غفلتي را، بي‌توجهي اين نظام به اخلاقيات و نيز محور دانستن بازار دانست.


وي گفت: در حال حاضر بسياري از اقتصاددانان بزرگ غربي در اين فکرند که چگونه اقتصاد را دوباره فعال کنند و بحث‌شان هم بيشتر بر سر تنظيم مقررات جديد است، ولي ما نبايد در اين وسوسه بيافتيم، زيرا تنها نيازمند مقررات جديد نيستيم. ما نيازمند ارائه مدلي هستيم که در آن انسان، محور قرار گيرد.


اسکوتو اظهار داشت: خداوند ما را خلق کرد تا باهم مثل برادر و خواهر رفتار کنيم. اکنون يا آن طور که خدا گفته، همديگر را دوست داريم و ياري مي‌کنيم، يا همه باهم از بين مي‌رويم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► حذف يارانه نقدي از بودجه 88 توسط مجلس
زمزمه افزايش وام مسكن ◄

مطالب مرتبط
بنر