اقتصاد خانواده/باز تعریف نقش زن در اقتصاد خانه

دوشنبه ، 8 مهر 1392 ، 15:16

زن ها از دیرباز نقش تعیین کننده ای در اقتصاد خانواده ایرانی برعهده داشته اند اگرچه این نقش سالها نادیده گرفته می شد و یا ساده انگاشته می شد.

به گزارش بانکی دات آی آر، از عصر کشاورزی زنان در فلات ایران در کنار کشاورزی که اختراع بی بدیل زنان ایرانی و هدیه آنها به جهان بود وظیفه برقراری تعادل مخارج و درآمد های مرد خانه را برعهده داشته اند اما این نقش به مرور در حال تغییر است.

در گزارش قبلی به باز تعریف نقش آقایان در اقتصاد خانه پرداختیم در این گزارش به سراغ خانم ها می رویم. درشهر ها بخش قابل توجهی از زنان تحصیل کرده مشغول کار شده اند و بعضا از حقوق بیشتری از مرد خانواده دارند. امری که تا کنون بی سابقه بوده است. در روستا ها و شهرهای کوچک سهم اشتغال بیرون از خانه زنان کمتر است اما عملا زنان علاوه بر نقش های پیشین کمک خرج خانواده شده اند و حتی با کمک فروش هنرهای دستشان در آمد زایی می کنند.

برخی از این نقش ها عبارت اند از:

1.درآمد زایی

بخشی از مخارج خانواده این روزها بر دوش خانم هاست و دیگر یک دست صدا ندارد و حقوق یک نفر کفاف زندگی یک خانواده را نمی دهد. زنان با درک شرایط مشغول کار شده اند و می کوشند تا حد ممکن در جهت رفع مشکلات موثر باشند.

اما انجام تمام نقش های پیشین در کنار درآمد زایی بسیار دشوار است و همراهی و همدلی بیشتر همسران را می طلبد و گرنه یک نفر زیر بار فشار کار بیرون و داخل منزل خواهد شکست.

2.تنظیم دخل و خرج

یک کدبانوی نمونه می داند اولویت های خانواده در هر مقطع زمانی چیست. گاهی یک سقف، گاهی یک لقمه نان و گاهی هم سفر خارجه!... به هر حال خانم ها اولویت بندی می کنند و تعیین می کنند از بین کارهایی که با این درآمد اندک می توان انجام داد در مقطع کنونی زندگی شان کدام ها اولویت دارند و برای کدام آرزوها و خواست های خانواده باید صبور بود.

3.امید بخشی

این مرد خانه های ایرانی است که مدام به فکر روز مبادا و آینده بچه هاست و اگر اینچنین نباشد خانواده به مشکل می خورد اما خانم خانه همیشه در حرکت به سوی آینده در کنار همسرش می کوشد برای بچه ها آینده ای زیبا رقم بزند. هرگاه آقای خانه ناامید می شود و نگرانی وجودش را می گیرد جمله نگران نباش همه چیز درست می شود معجزه می کند.

نقش همیشگی خانم های ایرانی بوده که فقط با خستگی کار خارج از خانه و درک بیشتر شرایط محیط خارج از خانه همراه شده و درک همیشگی را چند برابر کرده است.

4. آبرو داری

فقط و فقط یک خانم ایرانی است که وقتی یخچال خانه اش خالی است و میهمان سرزده می رسد سفره ای رنگین می اندازد و با روی گشاده آبروداری می کند و چنان مهمان داری و مهمان نوازی می کند که محتویات سفره به حاشیه می رود و دوست و آشنا برای ورود به خانه صف می کشند.

خانم ایرانی است که مفهوم با سیلی سرخ نگه داشتن صورت را به خوبی می داند. دور از چشم و هم چشمی فقط و فقط آبروداری می کند.

این نقش تازه نیست اما شکلش تغییر کرده .

5. یاد آوری داشته ها

خانم های خانه این روزها یادگرفته اند نیمه پر لیوان را ببینند غر غر بچه ها را ساکت کنند و به آنها بفهمانند از داشته ها راضی و شاکر باشند.

شاید این نقش چندان جدید نباشد اما شکلش تغییر کرده این روزها مادرها باید بلد باشند به بچه ها توضیح دهند که چرا امسال تابستان مثل بعضی ها به تایلند،ترکیه و یا اروپا نمی روند و مثلا کاشان هم خیلی دیدنی است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► جدول/ بهای انواع پژو و پراید
نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری8مهر 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر