اعضای فراکسیون صادرات مجلس خواستار افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات شدند

چهارشنبه ، 10 مهر 1392 ، 08:39


اعضای فراکسیون صادرات مجلس و برخی از فعالان صادراتی به منظور حمایت بیشتر از صدور خدمات فنی و مهندسی و تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای صنعتی، معدنی و صادراتی خواستار افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران شدند.

به گزارش روابط عمومي بانك توسعه صادرات ايران در جلسه "هم‌انديشي مشكلات تامين مالي صادرات" كه با حضور اعضاي فراكسيون صادرات، برخي از اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس و فعالان صادراتي در ساختمان مركزي اين بانك برگزارشد، مقرر گرديد با توجه به عدم تحقق منابع لازم جهت تامين مالي صادرات غيرنفتي و در اجراي بندهاي 8 و 18 قانون بودجه سال 1392 كل كشور طرح افزايش سرمايه بانك توسعه صادرات ايران جهت درج در لايحه اصلاحيه بودجه سال جاري گنجانده شود.

اين طرح از نمايندگان مي‌خواهد تا دولت مبلغ 3.5ميليارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملي در بانك‌هاي توسعه‌اي سپرده‌گذاري نموده و در پايان سال 1392 اين سپرده را به حساب افزايش سرمايه دولت نزد بانك‌هاي مذكور منظور نمايد.

جهش بزرگ در عرصه صادرات مستلزم افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات است

در اين جلسه رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: گزارش بانک مرکزی دریک دوره 9 ماهه حاکی از عملکرد بسیارخوب بانک توسعه صادرات و بیانگر لزوم افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات در جهت جهش بزرگ در این عرصه است.

آقاي حميد صافدل افزود: در گزارش بانك مركزي آمده است كه بانك توسعه صادرات 98 درصدي تسهيلات خود را به حوزه صادرات اختصاص داده است و دو درصد باقي مانده نيز مرتبط با زيرساخت هاي تامين اوليه كالاي توليدي داخل به منظور صادرات بوده است.

وي ادامه داد: در بين بانك ها با فاصله بسيار زيادي بانك ملت با 22 درصد اختصاص دادن منابع تسهيلاتي خود به صادرات جايگاه بعدي كسب كرده است و ساير بانك‌ها كمتر از دو و يا يك درصد به صادرات خدمات ارائه داده اند.

آقاي صافدل با اشاره به شرايط سخت تحريم و تلاش بي وقفه بانك توسعه صادرات در ارائه تسهيلات به صادركنندگان گفت: افزايش سرمايه بانك توسعه صادرات زمينه را براي جهش بزرگ ديگري در حوزه صادرات فراهم مي سازد و تحقق اين الزام مي تواند با كمك فراكسيون صادرات و كميسيون اقتصادي مجلس شكل بگيرد.

جديدترين آمارهاي صادرات كشور

به گفته وي، در پنج ماهه اول امسال صادرات كشور از مرز 15 ميليارددلار با احتساب ميعانات عبور كرده است و بدون احتساب ميعانات گازي 12.1 ميليارد دلار بوده است و به لحاظ  مقايسه با دوره مشابه سال قبل بدون احتساب ميعانات گازي 6 درصد و با احتساب ميعانات گازي 8 درصد كاهش صادرات داشته ايم.

رييس سازمان توسعه تجارت اضافه كرد: كالاهاي صادراتي در پنج ماهه آغازين سال 92، به ميزان 35 ميليون تن بوده است و نسبت به دوره مشابه سال قبل از افزايش 11 درصدي برخوردار است كه ممكن است ناشي از كم اظهاري و تغيير تركيب كالاي صادراتي باشد.

جايگاه بانك‌هاي توسعه‌اي مشخص نيست

در اين جلسه مديرعامل بانك توسعه صادرات نيز با تشريح وضعيت بانك توسعه صادرات از سال تاسيس 1370 تاكنون گفت: به رغم تعيين جايگاه بانك‌هاي تخصصي و تجاري از سوي شوراي پول و اعتبار، جايگاه بانك هاي توسعه اي كه سودآوري در اهداف آنان مدنظر نبوده و تنها براي اهداف حاكميتي فعاليت مي كنند، مشخص نيست.

آقاي بهمن وكيلي به دليل اينكه بانك توسعه صادرات اولين بانك ايجاد شده پس از انقلاب است آن‌را بانك انقلابي خواند و تصريح كرد: مشتريان اين بانك خاص هستند چرا كه كاركرد بانك توسعه صادرات فعاليت در حوزه بانكداري خرد نيست.

رئيس هيات مديره بانك توسعه صادرات اظهارداشت: در بانك توسعه صادرات متوسط دوره بازگشت تسهيلات سرمايه درگردش اندكي بالاتر از يكسال و متوسط دوره بازگشت تسهيلات بيشتر از 2 سال و نيم است.

وي يادآور شد: باتوجه به عدم افزايش سرمايه بانك توسعه صادرات طي سالهاي اخير روند رشد تسهيلات اعطايي و مانده آن كندتر شده است.

مديرعامل بانك توسعه صادرات در تشريح دلايل توجيهي افزايش سرمايه با اشاره به ايجاد تعهد پنجاه هزارميليارد ريالي و 2 ميليارد دلاري توسط اين بانك گفت: سهم بانك توسعه صادرات در سال 91 از مانده تسهيلات اعطايي به بخش صادرات، 47 درصد شده است درحاليكه در سال 87 اين عدد 16.5 درصد بوده است.

آقاي وكيلي درخصوص چالش‌هاي تامين منابع مالي در اين بانك از قبيل مشكلات ناشي از جذب سپرده گفت: نيازمند تصويب طرحي هستيم كه نمايندگان آن را در مجلس مطرح نموده تا به واسطه آن سرمايه بانك توسعه صادرات افزايش يابد.

لازم به يادآوري است در طرح آماده شده براي ارائه به نمايندگان مجلس آمده كه به دولت اجازه داده شود مبلغ دو ميليارد دلار در بانك توسعه صادرات سپرده گذاري نموده و در پايان سال 1393 اين سپرده را به حساب افزايش سرمايه دولت نزد اين بانك منظور نمايد.

در اين جلسه نمايندگان فراكسيون صادرات مجلس با طرح مواردي چون فروش دارايي هاي مازاد، جذب منابع ارزي و انتقال بخشي از منابع در مسير اصلاحيه بودجه 92، راهكارهايي براي افزايش سرمايه بانك ارائه دادند.

پايان بخش اين جلسه، بيان ديدگاههاي فعالان صادراتي مدعو و طرح مشكلات مرتبط با تامين مالي صادرات توسط آنان بود.



اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► کاریکاتور/اصول کنترل قیمت دلار!
کارخانه تولید دلار +تصاویر ◄

مطالب مرتبط
بنر