دلار نخرید، ضرر می‌کنید!

شنبه ، 13 مهر 1392 ، 11:12

زمزمه‌های ایجاد برقراری روابط ایران و امریکا، موجب ریزش سرمایه‌گذاران خانگی از بازار ارز بخصوص دلار شده است. بر اساس گزارش میدانی «قانون آنلاین»، دلار فروشانی که در بازار ۱۵ خرداد فعالیت دارند اذعان می‌کنند که این روز‌ها تا روشن شدن وضعیت روابط میان ایران و امریکا، سرمایه‌گذاری روی دلار ریسک دارد و حتی با ضرر همراه است.

نکته قابل توجه اینکه حتی با اظهار نظر جنجالی ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر جلوگیری از روند کاهشی قیمت دلار و افزایش نرخ ارز در کشور اما باهم بازار ارز کشش و رغبتی را در سرمایه‌گذاران ایجاد نکرده است؛ این در حالیست که تصور می‌شد فردای این اظهار نظر، بازار ارز به انحصار سرمایه‌گذاران خانگی و واسطه‌گران در آید، اما این اتفاق رخ نداد. گرچه این مسئله دلیل دیگری هم داشت و آن نیز تصمیم بانک مرکزی بر تثبیت نرخ ارز با هدف جلوگیری از سود آور بودن این بازار برای سرمایه‌گذاران خانگی بوده است.

روز پنجشنبه نرخ دلار در بازار ارز حدود سه هزار تومان بود. عده‌ای از دلار فروشان نیز در گوشه‌ای از این بازار دور هم جمع شده بودند و انگار مزایده راه انداخته بودند. رقم‌هایی از لا به لای همهمه‌شان شنیده می‌شد؛ ۸۰۰، ۶۰۰؛ در ‌‌نهایت یک نفر گفت: سه هزارو ۱۲۷ تومان خوب است؟ یکی از آن‌ها در پاسخ به پرسشی مینی بر اینکه امروز که قیمت ارز ۳ هزار تومان است چرا این آقا می‌گوید سه هزارو ۱۲۷ تومان؟ پاسخ داد: خانم این‌ها به درد شما نمی‌خورد این‌ها نرخ شناور روز شنبه را تعیین می‌کنند. این دلار فروش در پاسخ به این پرسش که چرا از امروز نرخ روز شنبه تعیین می‌شود دوباره پاسخ خود را تکرار کرد و گفت: این‌ها به درد شما نمی‌خورد خانم!

ضرر می‌کنی!

رو به روی دالان ورودی بازار ۱۵ خرداد، پاسا‍ژی با نام بورس سکه، طلا و ارز است. دو مامور هم جلوی در پاساژ قدم می‌زدنند. به نظر می‌رسد اکثر سرمایه‌گذارانی خانگی دلارهای خودر ا از این محل خریداری کرده و یا به فروش می‌رسانند. شاید هم تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در همین پاساژ در کمتر از یک ساعت با فروش دلار‌هایشان که تا کنون آن را در خانه نگهداری کرده بودند، «پولدار» شده‌اند. انتهای پله‌ها سه مرد نشسته بودند، از آن‌ها آدرس محلی را خواستم که بتوانم دلار بخرم. یکی از آن‌ها پرسید که برای چه تصمیم به خرید دلار گرفته‌ام: برای سرمایه‌گذاری، ۱۰ میلیون تومان دارم و می‌خواهم سود کنم! با انگشت اشاره مسیر مترو را نشان داد و گفت: از همین مسیری که آمدی برگرد. این فعال در بازار که خود یکی از ارز فروشان بود گفت: من که از پول بدم نمی‌آید، اصلا همین الان هرچقدر خواستی بهت دلار می‌فروشم اما نمی‌خواهم ضرر کنی، حتی اگر شده پولت را در خانه نگهداری این کار را بکن اما سمت خرید ارز نیا! علت را که جویا شدم پاسخ داد: این بازار دیگر سود ندارد، سرمایه‌ات را در بانک نگاه داری بیشتر سود می‌کنی، نفر بعدی صحبت او را قطع کرد و گفت: اصلا اگر می‌ترسی سرمایه‌ات خرج شود برو ماشین ثبت نام کن و بعد هم بفروش این کار خیلی بهتر از دلار خریدن است. یکی از آن‌ها در واکنش به اینکه، رئیس کل بانک مرکزی که گفته است نمی‌گذارم دلار ارزان شود پس هنوز سرمایه‌گذاری روی ارز می‌تواند سود آور باشد، گفت: بانک مرکزی و این حرف‌ها را ول کن، اگر دو روز دیگر رابطه ایران با امریکا خوب شد که حتما می‌شود و قیمت دلار پایین آمد ضررت را از که می‌خواهی بگیری؟ از امریکا؟

این فعالان بر این باور بودند خرید طلا اگرچه قیمت‌ها در بازار طلا هم روند نزولی به خود گرفته‌است اما خیلی بهتر و سود‌ آور‌تر از سرمایه‌گذاری در بازار ارز است. به نظر می‌رسد اتفاقات جدیدی در بازار ارز رخ داده است. حتی خود سرمایه‌گذاران هم دیگر بازار‌ها را برای سرمایه گذاری‌های خرد و کلان خود انتخاب کرده‌اند. حال به نظر می‌رسد تیم اقتصادی یازدهم باید از این فرصت استفاده کرده و تدبیری برای رونق تالار شیشه‌ای و اعتماد سازی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بازار بورس بی‌اندیشند. این نگرانی نیز وجود دارد که در صورت عدم رونق سرمایه گذاری در بازار سرمایه، سرمایه‌گذارانی که اکنون تمایلی به خرید ارز و طلا برای سرمایه‌گذاری ندارند به سوی بازار معروف و پررونق مسکن روی آورده و موجب افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار مسکن شوند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► ۵ نشانه اینکه زندگی تان به چنگال سکون گرفتار آمده
تسهیلات بانک توسعه صادرات برای متقاضیان استفاده از تامین مالی بانک توسعه اسلامی ◄

مطالب مرتبط
بنر