انتصاب رئيس كل بانك مركزي با راي اعتماد مجلس

شنبه ، 2 آذر 1387 ، 12:25

مخبر كميسيون اقتصادي گفت: به علت بي ثباتي در نهاد بانك مركزي طرح استقلال بانك مركزي تهيه شده كه در صورت تصويب در مجلس رئيس كل بانك مركزي با تاييد رئيس‌جمهور و راي اعتماد مجلس منصوب خواهد شد.
 محمدرضا خباز نماينده كاشمر در مجلس شوراي اسلامي  اعلام كرد: به علت بي ثباتي در نهاد بانك مركزي و تغيير پي در پي رئيس كل آن در چند سال اخير كميسيون اقتصادي مجلس تصميم گرفت طرحي را مبني بر استقلال بانك مركزي تدوين نمايد.
وي افزود: بر اين اساس، تعيين رئيس كل بانك مركزي با معرفي وزير اقتصاد و تائيد رئيس‌جمهور و راي اعتماد مجلس صورت مي‌گيرد. متعاقبا جايگاه رئيس كل بانك مركزي همانند يك وزير خواهد بود.
مخبركميسيون اقتصادي مجلس اظهار داشت: تحقيق و تفحص از حساب ذخيره ارزي از وظايف مجلس است و علت تصميم مجلس به انجام اين كار اين بود كه وقتي از دولت در مورد حساب ذخيره ارزي سوال شد دولت رقم موجودي اين حساب را محرمانه اعلام كرد.
خباز افزود: ذخاير ارزي بايد محرمانه باشد و نه حساب آن، بنابراين مجلس به اين فكر افتاد كه طرح تحقيق و تفحص از حساب ذخيره ارزي را تهيه و ارائه نمايد.
وي در ادامه گفت: سوالاتي كه قرار است در تحقيق و تفحص از مسئولين حساب ذخيره ارزي پرسيده شود، اينست كه از سال 84 به بعد چه مقدار به موجودي اين حساب اضافه شده و ميزان خروجي آن چه مقدار است. همچنين ‌چه مقدار با مصوبه قانوني مجلس بوده و چه مقدار از آن بدون اجازه مجلس مي‌باشد.
نماينده كاشمر در مجلس شوراي اسلامي گفت: اين كار به صلاح دولت است و اگر مشكلي بود و خلاف قانون عمل شده باشد، دولت را راهنمايي خواهيم كرد.
خباز تصريح كرد: يكي از اقداماتي كه كميسيون اقتصادي مجلس در حال انجام آن است بازنگري قانون تجارت است كه از سال 48 در آن بازنگري صورت نگرفته است.
به گفته وي قانون جديد داراي يك هزار و 28 ماده و 150 تبصره است و به علت حجم زياد احتمال دارد كميسيون از مجلس درخواست اصل هشتاد و پنجي شدن را نمايد تا قانون در كميسيون اقتصادي مجلس بررسي و تصويب شود.

منبع: خبرگزاری فارس

► بدون اعلام عمومي؛ بيش از 25 درصد سهام بانک ملت در قالب سهام عدالت واگذار شد
۸ تقاضا براى تأسيس بانك تمام الكترونيك ◄

مطالب مرتبط
بنر