استفاده از اسکناس باطله در ساخت تخته

پنجشنبه ، 14 آذر 1387 ، 12:58

طی تحقیقات علمی صورت گرفته در دانشکده پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران از دورریزهای کاغذ اسکناس باطله در ساخت تخته خرده چوب استفاده می شود.

محققان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج موفق شدند از دورریزهای کاغذ اسکناس باطله در ساخت تخته خرده چوب استفاده کنند.

کار پژوهش و اجرای این طرح تحقیقاتی را دکتر علی اکبر عنایتی و مهندس امید حسینایی در گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشکده منابع طبیعی بر عهده داشتند.

در این طرح از کاغذ اسکناس باطله به صورت مخلوط با خرده های چوب و رزین اوره - فرمالدهید برای ساخت تخته ها استفاده شده است.

نتایج به دست آمده نشان داد استفاده از کاغذ اسکناس باطله در ساختار تخته خرده چوب تمامی مقاومتهای مکانیکی و به ویژه مقاومت چسبندگی داخلی تخته ها از مقدار اعلام شده در استاندارد مربوط به این تخته ها نیز بیشتر است.

ضمن اینکه افزایش مقدار کاغذ اسکناس باطله در ساختار تخته ها موجب کاهش جذب آب و واکشیدگی ضخامت تخته ها شده است به طوریکه استفاده از کاغذ اسکناس باطله در ساخت تخته چوب امکان پذیر است و تخته های مناسبی برای مصارف داخلی ساختمان به به این شیوه به دست می آید.

همچنین در شرایط کنونی سالانه مقدار 700 تن کاغذ اسکناس باطله در کشور جمع آوری می شود که به علت آلودگیهای فراوان هیچ کاربردی برای آن وجود ندارد.

میزان عمر مفید اسکناس درجهان 8 سال است در حالی که این میزان در کشور ما تنها 3 سال تخمین زده می شود به نظر می رسد انجام اقدامات اساسی جهت افزایش عمر مفید اسکناس و ارایه راهکار های مناسب جهت بهره برداری بهینه از آن بیش از هر زمانی احساس می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

► 14 آذر 1387، تکذیب خبر ورشکستگی بانک پارسیان
جزئیات سرقت روز گذشته بانک تجارت ◄

مطالب مرتبط
بنر