پيوستن به پول واحد آسيايي نياز به ملاحظات فني دارد

چهارشنبه ، 20 آذر 1387 ، 15:14

وزير اموراقتصادي و دارايي گفت: عملياتي کردن طرح پول واحد آسيايي و پيوستن ايران به اين نظام نياز به ملاحظات فني دارد.

سيد شمس‌‏الدين حسيني  در پاسخ به اين سؤال که اخيراً طرح پول واحد آسيايي در اجلاس وزراي دارايي کشورهاي شرق آسيا به تصويب رسيد، آيا ايران هم به اين تصميم خواهد پيوست؟، اظهار داشت: طرح پول واحد آسيايي، ايده خوبي است اما عملياتي شدن آن نياز به ملاحظات و تمهيداتي دارد.


وي افزود: در بررسي‌‏هاي مختلفي که صورت گرفته، اصل ايده در کشور ما ايده پسنديده‌‏اي است که مي‌‏توان آن را عملياتي کرد.


حسيني با اشاره به اينکه تشکيل پول واحد اروپايي سال‌‏ها طول کشيد، تصريح کرد: بايد شرايط را در نظر گرفت، زيرا کشورهايي که به اين اتحاديه پولي مي‌‏پيوندند، بايد همساني‌‏ها و همگرايي‌‏هاي لازم در اقتصادشان اتفاق بيافتد.


وي تاکيد کرد: درطرح پول واحد آسيايي هم بايد اين اتفاق بيافتد، لذا طرح اين موضوع پسنديده است اما عملياتي کردن آن نياز ملاحظات فني دارد.


وزير امور اقتصادي و دارايي در عين حال گفت: بهتر است با رييس کل بانک مرکزي در اين رابطه صحبت کنيد، زيرا ما تقسيم کار داريم.


براساس اين گزارش، چندي پيش و به دنبال بروز بحران مالي در دنيا، وزراي دارايي كشورهاي آسيايي موافقت خود را با تشكيل صندوق پولي چند منظوره با سرمايه‌‏اي بالغ بر 350 ميليارد دلار اعلام كردند.


وزراي دارايي كشورهاي آسيايي در حال رايزني در خصوص نحوه مديريت اين صندوق، نظارت بر آن و نحوه دخالت در بحران‌‏هاي مالي و پولي احتمالي هستند.


يكي از مهمترين چالش‌‏ها براي تشكيل اين صندوق، نوع روابط چين و ژاپن است كه بزرگترين ذخاير ارزي جهان را در اختيار دارند. برقراري توازن و تعادل قوا بين چين و ژاپن براي تشكيل صندوق پول آسيايي كار سخت و دشواري به نظر مي‌‏رسد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► نرخ بهره بانكي كانادا به پايين ترين رقم طي 50 سال اخير رسيد
زيرساخت هاي بانکي براي صادرات اينترنتي فرش فراهم نيست ◄

مطالب مرتبط
بنر