بحران هنوز ادامه دارد

چهارشنبه ، 27 خرداد 1388 ، 14:34

وزرای دارایی گروه جی هشت ضمن اذعان به این موضوع که نشانه‌هایی از ثبات در اقتصادهای کشورهای جهان دیده می‌شود، وظیفه چگونگی اتخاذ و معرفی تدابیر لازم در راستای کمک به اقتصاد جهان (زمانیکه بحران اقتصادی به پایان رسید) را بر عهده صندوق بین‌المللی پول قرار داد.

وزرای دارایی گروه جی هشت تصریح کرده‌اند، با توجه به اینکه اکثر اقتصادهای جهان هنوز در روند رهایی از بحران مالی و اقتصادی قرار دارند و هنوز هم به طور کامل از این بحران رها نشده‌اند، بسیار زود  است که استراتژی‌ها را تغییر داد. وزرای دارایی گروه جی هشت معتقدند که هنوز تاثیرات گسترده بحران اقتصادی در برخی کشورهای دنیا دیده می‌شود.

این مقامات ارشد اقتصاد جهان  همچنین از پذیرش این پیشنهاد توسط برخی کشورها مبنی بر اینکه اجازه داده شود صندوق بین‌المللی پول تا پایان سال تحقیقات خود در مورد بحران اقتصادی را کامل کند، امتناع کردند.

آمریکا و انگلیس نگران این موضوع هستند که قاره اروپا برای مقابله با رکود اقتصادی در جهان اقدامات کافی انجام نمی‌دهد.

در نشست وزرای دارایی جی هشت که پیش زمینه‌ای برای اجلاس سران این گروه در ماه آینده در ایتالیاست، مقامات در مورد راههای مقابله و رهایی از بحران اقتصادی بحث و تبادل نظر کردند.

در همین حال تیموتی گیتنر، وزیر دارایی آمریکا پس از این نشست ضمن اشاره به اینکه هنوز بسیار زود است که سیاستهایمان را تغییر بدهیم، گفت: نشانه‌های اولیه در مورد بهبود اوضاع اقتصادی امیدبخش است اما اقتصاد جهان هنوز در مسیر رهایی از بحران قرار دارد و ما هنوز هم با چالش‌های حاد روبرو هستیم. اگر امروز مشخص کنیم که چگونه پس از بحران اقتصادی، به مسیر ثبات امور مالی بازمی‌گردیم، بهبودی شرایط اقتصادی قوی‌تر و باثبات‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر، صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرد که محرک مالی عظیم تزریق شده در اقتصاد ایالات متحده آمریکا تا اواسط سال 2010 بهبودی اقتصادی را در این کشور به همراه خواهد داشت. با این حال صندوق بین‌المللی پول همچنین هشدار داد که وخامت بحران اقتصادی به ویژه در آمریکا ممکن است هنوز هم در پیش باشد.

صندوق بین‌المللی پول در مذاکرات و مشورت‌ سالانه خود با اقتصاد شماره یک جهان (آمریکا) اعلام کرد که سیاستگذاران اقدام درستی برای تزریق محرک مالی در این مقطع زمانی کرده‌اند، اما لازم است توجه خود را به سوی تهدیدهای ناشی از کسری بودجه پس از پایان بحران مالی ، جلب کنند.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: انتظار می‌رود با ترکیب محرک‌های مالی و سازگاری‌های مربوط به تحولات اقتصادی در بازار، رشد اقتصادی بار دیگر برای مدتی ایجاد شود که به دنبال آن بهبودی اقتصادی فقط در اواسط سال2010 نمایان می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول همچنین هشدار داد که چشم‌انداز اقتصاد آمریکا با« سطح غیرمعمول تردید» همراه بوده است. اگر فعالیتهای اقتصادی در رهایی آمریکا از بحران اقتصادی ناکام بماند، دولت باراک اوباما ممکن است که به فکر تزریق محرک‌های مالی بیشتری بیفتد و بانک مرکزی آمریکا نیز باید نرخ بهره را در پایین‌ترین سطح فعلی حفظ کند.

بانک مرکزی اروپا نیز در گزارش خود با عنوان « بررسی ثبات مالی» هشدار داد که بانک مرکزی  کشورهای «منطقه یورو » ممکن است به 283 میلیارد دلار( 174 میلیارد یورو) در سال جاری نیاز داشته باشند.

در این گزارش عنوان شده است که خطرات علیه بخش‌های مالی همزمان با وخامت اوضاع اقتصادی افزایش یافته است. منطقه یورو در دوران بحران اقتصادی در دنیای تجارت به شدت ضربه خورده است به طوریکه آلمان - بزرگترین صادرکننده جهان- در رکود شدید اقتصادی فرو رفته است.

همچنین کارشناسان درخواست ایجاد دور جدیدی از همکاری‌های جهانی در راستای موفقیت در این مسیر برای رهایی از بحران اقتصادی در دنیا را مطرح کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند که بازارهای آزاد درست است که باعث بروز رشد اقتصادی فوق العاده و رهایی میلیون‌ها نفر از فقر مطلق در دهه‌های اخیر شده، اما بازارهای آزاد از قدرت لازم برای حل‌و‌فصل اکثر مشکلات جهان همچون تغییرات جوی، از بین بردن شکاف طبقاتی، کسری مواد غذایی و ناامنی در امور انرژی برخوردار نیست.

منبع: سایت خبری الف

► بحران اقتصادي شديدتري در انتظار جهان است
تهيه اساس‌نامه صندوق‌هاي قرض‌الحسنه براي تبديل به بانك ◄

مطالب مرتبط
بنر