دختری به نام ساتنا؟!

شنبه ، 15 فروردين 1388 ، 10:44

با نگاهی که کلافگی در آن موج می زد منتظر بود تا نوبتش برسد خودم را معرفی کردم و پرسیدم کارش در بانک چیست ؟گفت: آمده تا چک رمز دار بین بانکی بگیرد برای پرداخت پول به حساب یکی از دست گاه های دولتی که در بانک دیگری حساب دارد پرسیدم ساتنا را می شناسی ؟گفت: حتما یکی از این اسم های عجیب و غریب است که این روز ها بر روی دختر ها  می گذارند؟!

تعجب نکنید اطلاع رسانی در خصوص  سامانه تسويه ناخالص آني (ساتنا) آنقدر محدود و پر از ابهام است که نه تنها بیشتر مردم از وجود آن مطلع نیستند بلکه حتی برخی کارکنان بانک ها هم اطلاع دقیقی از آن ندارند.

به گزارش خبر نگار بانکی ساتنا نظامی الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش های بین بانکی و دستور پرداختهای فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می دهد به این ترتیب انتقال وجه بین بانکی بدون نیاز به چک رمز دار و تنها از طریق این سامانه امکان پذیر است.

به ازای ارائه خدمات ساتنا هیچ گونه کارمزدی دریافت نمی شود و انجام مبادلات از این طریق هیچ گونه محدودیتی در خصوص مبلغ قابل انتقال ندارد.

در حال حاضر حدود 10 درصد از سفرهای درون شهری در شهر تهران كه روزانه بالغ بر 14 میلیون سفر اعلام شده است، برای انجام خدمات بانكی صورت می گیرد.

اما در صورتی که ساتنا همه گیر شود مشتری می تواند با مراجعه به هر یك از شعب بانكی كه در آن حساب دارد، تمامی نقل و انتقالات خود را در شبكه بانكی كشور انجام دهد .

یكی از نتایج مستقیم راه اندازی این سامانه، كاهش مراجعات مردمی به بانك هاخواهد بود البته اگر مردم بدانند که اصلا چنین سیستمی راه اندازی شده است!
 
به طور کلی جهت استفاده از ساتنا کافی است به شعبه ای از بانک که در آن حساب دارید و به این سیستم مجهز است مراجعه کنید و ضمن پرکردن فرم مورد نیاز شماره حساب گیرنده مبلغ را ذکر کنید بدین ترتیب بدون صرف کوچکترین زمان و یا مراجعه به  بانک مقصد مبلغ درخواستی شما در همان روز به شماره حساب در خواستی واریز می شود.

نکته جالب در خصوص امنیت این سیستم آن است که پیش از انتقال هر گونه وجه شماره حساب مقصد با مشخصات اعلامی فرستنده مبلغ بررسی می شود تا از هر گونه پرداخت نادرست ممانعت به عمل آید.

با این وجود درصورتیکه به هر دلیل (مسدودی حساب مقصد، اشتباه در مشخصات حساب مقصد و نظایر آن) امکان واریز وجه به حساب ذینفع ذکر شده در متن دستور پرداخت وجود نداشته باشد بانک وجه مورد انتقال را حداکثر تا پایان روزکاری بعد به حساب دستور دهنده بر می گرداند.

در اواخر شهریور ماه سال گذشته جناب آقای بهمنی رئیس بانک مرکزی با حضور در یک برنامه تلویزیونی(گفتگوی ویژه خبری) اعلام کردند که ساتنا سیستم بانکی کشور را متحول خواهد کرد.در حالی که تا این لحظه هیچ گونه تغییر آشکاری صورت نگرفته است.

زمرمه راه اندازی این سیستم در سال 86 از طریق خبرگزاری ها اعلام شد  و حتی بسیاری از بانک ها از راه اندازی این سیستم در بانک های خود خبر دادند و علارغم این که در حال حاضر رسما این سیستم در اغلب بانک های عضو شتاب راه اندازی شده عملا  انتقال وجوه از طریق سیستم ها ی قدیمی صورت می گیردو مردم چک رمز دار را باوجود تمام دشواری هایش ترجیح می دهند.

به راستی دلیل عدم توفیق ساتناچیست؟

عدم اطمینان مردم به سیستم های جدید, آگاهی محدود کارکنان بانک ها از ساتنا, وجود پاره ای اشتباهات در عملکرد آن و نهایتا عدم راه اندازی عملی ساتنا در تمامی شعب بانک ها را می توان از دلایل عدم کاربرد آن دانست .

اما مهمترین عامل عدم اقبال عمومی به ساتنا همان اطلاع رسانی ناکافی از این سیستم است چنانکه حتی نام این سیستم برای مردم نامانوس است.

از سوی دیگر کارمندانی که به شدت گرفتار پاسخگویی به نیاز های گوناگون مشتریان خود هستند قادر نخواهند بود به معرفی این سیستم بپردازند .

این وظیفه بر عده دستگاه های اطلاع رسانی بانک های  کشور و هچنین بانک مرکزی است که مشتریان خود را با ساتنا و نحوه خدمت رسانی  آن آشنا کنند. فرایندی که متاسفانه بنا بر شواهد موجود تا این لحظه صورت نگرفته است.

خبرنگار: شهرزاد کیافر

► رشد 3 درصدي اقتصاد ايران در سال 2009
احمدی نژاد: بانک جهانی ابزار امپریالیسم است ◄

مطالب مرتبط
بنر