خزانه دیگر قفل ندارد

سه شنبه ، 22 ارديبهشت 1388 ، 14:27

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه " خزانه دیگر قفلی ندارد"، بار دیگر به تعاونی های اعتباری فاقد مجوز هشدار داد اگر تا آذرماه سالجاری برای دریافت مجوز اقدام نکنند، بانک مرکزی دستور انحلال فعالیت آنها را صادر خواهد کرد.
 

 محمود بهمنی که در حاشیه همایش مدیران برتر صنایع و معادن کشور به پرسشهای مهر پاسخ می داد، با تکذیب خبر منفی بودن موجودی حساب ذخیره ارزی گفت: چنین خبری صحت ندارد و حساب ذخیره ارزی خوشبختانه رقم قابل توجهی را دارا است.

وی افزود: بسیاری از سایتهای خبری چند روز گذشته موجودی حساب ذخیره ارزی را رقم قابل توجهی اعلام کرده بودند و هم اکنون خبر از منفی بودن آن می دهند در حالی که وقتی روزنامه های خارجی موجودی حساب ذخیره ارزی کشور را صد میلیارد دلار اعلام می کنند در یک هفته نمی توان همه آن را خرج کرد.

بهمنی تصریح کرد: نمی توانم رقم دقیق موجودی حساب ذخیره ارزی را اعلام کنم اما می توان این اطمینان را داد که حساب ذخیره ارزی کشور رقم قابل توجهی است و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

تعاونیهای اعتباری فاقد مجوز را منحل می کنیم

وی در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر اولتیماتوم بانک مرکزی به تعاونیهای اعتباری فاقد مجوز نیز گفت: بانک مرکزی به کلیه کسانی که مجوز ندارند اولتیماتوم داده و امسال نیز تکلیف همه آنها را مشخص خواهد کرد. در این راستا، هدف ما وجود سیستمهای بانکی یکپارچه با نرخ های بهره یکسان است که رقابت در ارائه خدمات و عملکرد بهتر را سرلوحه کار خود قرار داده است.

بهمنی خاطر نشان کرد: هم اکنون مجوز 14 تعاونی اعتباری فاقد مجوز صادر شده و دو بانک دیگر نیز در جریان دریافت مجوز هستند، این در حالی است که پایان آذرماه آخرین مهلت برای تعاونیهای اعتباری فاقد مجوز در نظر گرفته شده است و اگر تا مهلت مقرر اقدام نکنند برای کنترل نظام پولی مجبور هستیم برای آنها اعلام انحلال کنیم.

تداوم کاهش نرخ تورم

وی ادامه داد: ساماندهی این امر برای نظام مند کردن سیستم بانکی کشور است همانطور که توانسته ایم ظرف 8 ماه اخیر نرخ تورم نقطه به نقطه را به 15.5 درصد رسانیم و میانگین تورم را از رقم قابل توجهی به 25.5 درصد در ماه گذشته و 24.5 درصد در ماه جاری است تقلیل دهیم .

بهمنی کاهش تورم را منجر به رکود ندانست و گفت: ما همزمان که کاهش تورم را صورت می دهیم به جذب نقدینگی نیز می پردازیم و آن را به بخش تولید هدایت می کنیم، این در حالی است که اگر شما پول را وارد جامعه کرده و تقاضا را تحریک کنید این تحریک تقاضا منجر به افزایش قیمت می شود اما زمانی که نقدینگی وارد سرمایه در گردش واحدهای تولیدی شود تولید افزایش یافته و در کوتاه مدت قیمت را تقلیل می دهد.

خزانه بانک مرکزی دیگر قفل ندارد

وی در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر اینکه آیا هم اکنون قفلهای خزانه گشوده شده است؟ گفت: ما در ارائه تسهیلات مشکلی نداشتیم و هم اکنون که 110 درصد از منابع بانکی را تسهیلات داده ایم، قفلی دیگر وجود ندارد.
منبع: خبرگزاری مهر

► وام ساخت مسكن به وام خرید تبدیل می شود
تخلف شديد بانك‌هاي دولتي ◄

مطالب مرتبط
بنر