کاهش تولید 16 میدان نفتی ایران در خلیج فارس

يكشنبه ، 10 خرداد 1388 ، 15:05

میزان تولید نفت خام ایران از 16 میدان نفتی تحت مدیریت شرکت نفت فلات قاره در منطقه خلیج فارس در چهار سال گذشته با کاهش شدید مواجه شده است.

 در حالی که با اقدامات صورت گرفته همچون بازسازی سکوهای آسیب‌دیده دوران جنگ تحمیلی و اتخاذ روش‌های تولید صیانتی در دولت‌های سازندگی و اصلاحات میزان تولید نفت در خلیج فارس از روند رو به افزایشی برخوردار شده بود، اما در چهار سال گذشته میزان تولید نفت خام از 16 میدان تحت مدیریت شرکت نفت فلا ت قاره با کاهش‌های شدیدی روبرو شده است. در این رابطه جزئیات کامل کاهش تولید به تفکیک مناطق عملیاتی و میادین به شرح ذیل است.


ذکر این نکته ضروری است که با توجه به کاهش شدید تولید نفت در شرکت نفت فلات قاره، پیشتر شرکت ملی نفت در ترفندی اعلام کرده بود که این میزان کاهش تولید در راستای سیاست‌های اوپک بوده این در حالی است که بخش عمده کاهش سهمیه‌های تعیین شد اوپک از میادین نفت خیز جنوب کم شده است. از سوی دیگر، با توجه به روند افت تولید در 3 سال گذشته، امسال برنامه‌ریزی تلفیقی به طور خودکار میزان برنامه تعیین شده برای تولید نفت میادین فلات قاره را به حداقل کاهش داده که این شرکت در 65 روز نخست سال حتی نتوانسته این برنامه‌ها را هم محقق کند.


گفتنی است کلیه مستندات و آمارهای تولید نفت در خبرگزاری ایلنا موجود است.


1-منطقه عملیاتی بهرگان:
این منطقه عملیاتی دارای 4 میدان نفتی هندیجان، بهرگانسر، نوروز و سروش است. در این رابطه برنامه تدوین شده از سوی برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت برای تولید نفت در فروردین ماه امسال به ترتیب برای این 4 میدان 31 هزار بشکه، 11 هزار بشکه، 66 هزار بشکه و 88 هزار بشکه بوده است. این در حالی است که تولید نفت به ثبت رسیده به ترتیب 24.5 هزار بشکه،8.5 هزار بشکه، 63 هزار بشکه و86.1 هزار بشکه بوده است.


در مجموع برنامه تعیین شده برای تولید نفت خام از مجموع میادین منطقه عملیاتی بهرگان حدود 196 هزار بشکه در روز بوده، این در حالی است که در منطقه تولید نفت 182.1 هزار بشکه‌ای محقق شده است.
همچنین میزان تولید نفت خام از این 4 میدان طی روزهای گذشته کماکان به روند کاهشی خود ادامه داده است، به طوری که آمارهای تولیدی در 4 میدان نفتی هندیجان، بهرگانسر، نوروز و سروش در 2 خردادماه امسال نشان می‌دهد که میزان تولید نفت به ترتیب به 25.5، 7.9 ، 60.09 و 82.5 هزار بشکه در روز رسیده است. در مجموع نیز میزان تولید نفت خام کل منطقه بهرگان در 2 خرداد ماه امسال به حدود 176 هزار بشکه در روز سقوط کرده است.


2- منطقه عملیاتی خارگ:
این منطقه عملیاتی دارای 3 میدان نفتی ابوذر، دروود و فروزان (مشترک با عربستان سعودی) است. در این رابطه برنامه تدوین شده از سوی برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت برای تولید نفت در فروردین ماه امسال به ترتیب برای این 3 میدان 143 هزار بشکه، 143 هزار بشکه و 50 هزار بشکه در روز بوده است. این در حالی است که تولید نفت به ثبت رسیده به ترتیب 134.4 هزار بشکه، 131.8 هزار بشکه و 45.1 هزار بشکه بوده است.
به گزارش ایلنا، در مجموع برنامه تعیین شده برای تولید نفت خام از مجموع میادین منطقه عملیاتی خارگ حدود 337 هزار بشکه در روز بوده، این در حالی است که در منطقه تولید 311 هزار بشکه‌ای محقق شده است.


همچنین میزان تولید نفت خام از این 3 میدان در طی روزهای گذشته کماکان به روند کاهشی خود ادامه داده است، به طوری که آمارهای تولیدی در 3 میدان نفتی ابوذر، دروود و فروزان (مشترک با عربستان سعودی) در 2 خردادماه امسال نشان می‌دهد که میزان تولید نفت به ترتیب به140.9 هزار بشکه، 131.8هزار بشکه و 45.1 هزار بشکه در روز رسیده است. در مجموع نیز میزان تولید نفت خام کل منطقه خارگ در 2 خرداد ماه امسال به حدود 318 هزار بشکه در روز رسیده است.


3- منطقه عملیاتی لاوان:
این منطقه عملیاتی دارای 4 میدان نفتی رشادت، رسالت، سلمان (مشترک با امارات) و بلال است. در این رابطه برنامه تدوین شده از سوی برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت برای تولید نفت در فروردین‌ماه امسال به ترتیب برای این 4 میدان 10 هزار بشکه، 14 هزار بشکه، 61 هزار بشکه و 20 هزار بشکه در روز بوده است. این در حالی است که تولید نفت به ثبت رسیده به ترتیب 8.2 هزار بشکه، 9.8هزار بشکه،59.9هزار بشکه و 20 هزار بشکه در روز بوده است.
در مجموع برنامه تعیین شده برای تولید نفت خام از مجموع میادین منطقه عملیاتی لاوان حدود 105 هزاربشکه در روز بوده، این در حالی است که در این منطقه تنها تولید 95 هزار بشکه ای نفت محقق شده است.


به گزارش ایلنا، میزان تولید نفت خام از این 4 میدان در طی روزهای گذشته کماکان به روند کاهشی خود ادامه داده است، به طوری که آمارهای تولیدی در 4 میدان نفتی رشادت، رسالت، سلمان و بلال در 2 خردادماه امسال نشان می‌دهد که میزان تولید نفت به ترتیب به 7.8 هزار بشکه، 9.4 هزار بشکه، 56.4 هزار بشکه و20.4 هزار بشکه در روز رسیده است. در مجموع نیز میزان تولید نفت خام کل منطقه عملیاتی لاوان در 2 خرداد ماه امسال به حدود 94.1 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.


4- منطقه عملیاتی سیری:
این منطقه عملیاتی دارای 5 میدان نفتی سیوند، دنا، نصرت (مشترک با امارات)، الوند و اسفند است. در این رابطه برنامه تدوین شده از سوی برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت برای تولید نفت در فروردین‌ماه امسال به ترتیب برای این 5 میدان 16 هزار بشکه، 17 هزار بشکه، 4 هزار بشکه، 4 هزار بشکه و 53 هزار بشکه در روز بوده است. این در حالی است که تولید نفت به ثبت رسیده به ترتیب 10.3 هزار بشکه، 16.4 هزار بشکه،4.1 هزار بشکه، 5.6 هزار بشكه و 54 هزار بشکه در روز بوده است.
در مجموع برنامه تعیین شده برای تولید نفت خام از مجموع میادین منطقه عملیاتی سیری حدود 94 هزار بشکه در روز بوده، این در حالی است که در این منطقه تنها تولید 91 هزار بشکه‌ای نفت محقق شده است. از سوی دیگر میزان تولید نفت خام کل منطقه عملیاتی سیری در 2 خردادماه امسال به 85 هزار بشکه در روز افت کرده است.

کاهشی پلکانی تولید نفت خام از میادین خلیج فارس در دولت نهم

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران میزان تعهد ایجاد شده برای متوسط تولید سالیانه نفت از مجموع میادین تحت مدیریت شرکت نفت فلات قاره در سال‌های 1385، 1386 و 1387 به ترتیب 740.8 هزار بشکه، 778 هزار بشکه و 770 هزار بشکه بود است. این در حالی است میزان تولید به ثبت رسیده نفت در این سه سال به ترتیب 712 هزار بشکه، 7323.7 هزار بشکه و 707 هزار بشکه بوده است.


اما این در حالی است که متوسط تولید سالانه نفت در چهار ماهه نخست سال 1384 در شرکت نفت فلات قاره (پیش از تحویل‌دهی دولت به دکتر احمدی‌نژاد) حدود 760 هزار بشکه بوده است.

تولید 800 هزار بشکه نفت با روش‌های غیر صیانتی
اما به احتمال فراوان پس از چاپ این گزارش، شرکت نفت فلات قاره به ثبت رکورد تولید 800 هزار بشکه در روز در سال 1386 به عنوان یک دستاورد ملی اشاره خواهد کرد که باید اعلام کرد اولاً این میزان تولید نفت در یک روز حاصل شده است، ثانیا با توجه به اینکه هر میدان نفتی دارای یک سقف تولید نفت است، از این رو ثبت این رکورد تولید نفت با روش‌های کاملاً غیر صیانتی بدست آمده که نتایج بد آن در سال 87 نمود پیدا کرده است.

پاسخگوی این کاهش درآمدهای ملی کیست؟
"دولت، وزیر سر به زیر نمی‌خواهد؛ وزیر سرافراز می‌خواهد"؛ این بخشی از اظهارات میر حسین موسوی یکی از کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است اما بر خلاف این عقیده، در دولت نهم بیشترین فشارها از سوی دولتمردان به وزرای مختلف کابینه آن هم پس از کلی تغییر و تحول وارد شد. در وزارت نفت هم یکی از این فشارها انتخاب مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بود. حال وقتی از یک طرف این وضعیت تاسف بار تولید نفت در شرکت ملی نفت ایران در بخش فلات قاره را مرور می‌کنیم و از طرف دیگر فشارهای مختلفی که به غلامحسین نوذری وزیر نفت آوردند تا افراد مختلفی را به صندلی‌های حساس صنعت نفت بنشاند، نمی‌توان از عملکرد وزیر نفت انتقاد کرد.

► اعداد می‌توانند دروغگو شوند؟
آغاز صدور مجوز براي تعاوني‌هاي اعتباري ◄

مطالب مرتبط
بنر