افزايش 20 دلاري قيمت نفت تا پايان سال جاري

سه شنبه ، 26 خرداد 1388 ، 14:43

در پي فراهم شدن شرايط مطلوب براي سوداگري در بازار نفت طي هفته گذشته، گرايش سرمايه‌گذاران به سمت اين بازار افزايش يافته و زمينه را براي افزايش قيمت نفت به 85 دلار در هر بشكه تا پايان سال جاري فراهم آورده است.

 بر اساس گزارش بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، متوسط بهاي نفت خام پايه آمريكا در هفته گذشته نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل 5.87 درصد افزايش يافت.


اين گزارش حاكيست به نرخ‌هاي پايان وقت بازار نيويورك، در هفته قبل هر بشكه نفت خام پايه آمريكا در محدوده 68.81 و 66.12دلار معامله شد.


بر اساس اين گزارش نوسانات بهاي نفت خام طي هفته گذشته، به طور عمده تحت تأثير موجودي انبار نفت خام آمريكا، انتشار برخي اخبار و گزارش‌ها، تصحيح‌هاي تكنيكي و برخي موارد ديگر قرار داشت.


اين گزارش حاكي است روز دوشنبه، گزارش‌هاي اميدوار كننده‌اي از فعاليت‌هاي بخش كارخانه‌اي در تعداد زيادي از اقتصادهاي عمده دنيا (شامل چين، اروپا، آمريكا و...) منتشر شد كه به رغم نظر بسياري از كارشناسان نشان از پايان تدريجي دوره ركود دارد، در پي آن شاخصهاي سهام رشد كرده و به بالاترين سطح خود در سال‌جاري ميلادي رسيدند.


 از سوي ديگر، ضعف دلار در برابر سبدي از ارزهاي عمده موجب روي آوردن سرمايه‌گذاران به بازار نفت شد.


بر اساس اين گزارش رئيس سازمان بين‌المللي انرژي گفت: تقاضا براي نفت وارد شيب صعودي خود نشده اما ممكن است اين تقاضا تا پايان امسال رخ دهد. بنابر دلايل موجود، بهاي نفت در اولين روز هفته و براي ششمين روز كاري متوالي ترقي كرد. طي اين دوره شش روزه، قيمت نفت در مجموع بيش از 12درصد ترقي نشان داد. به همين دليل در روز سه‌شنبه شرايط براي فروش‌هاي سوداگرانه نفت فراهم شد و بر بهاي آن فشار نزولي وارد آمد. البته انتشار گزارش بهتر از انتظار مربوط به فروش‌هاي قولنامه‌اي مسكن در آمريكا تا حدي مانع افت بيشتر قيمت نفت شد.


ِبراساس اين گزارش، موجودي انبار نفت خام در هفته منتهي به 29 مه نسبت به هفته ما قبل آن به طور غيرمنتظره‌اي به ميزان2.9 ميليون بشكه افزايش داشته است.
به گزارش فارس كارشناسان پيش‌بيني كاهش 1.4 ميليون بشكه‌اي را براي اين ذخاير داشتند و در همين روز عده‌اي از مقامات پولي آسيايي عنوان كردند كه حتي در صورت كاهش رتبه اعتباري آمريكا نيز به خريد اوراق خزانه اين كشور ادامه خواهند داد.


اين گزارش حاكيست قيمت نفت در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه از سير نزولي برخوردار بود، در روز پنج‌شنبه گزارش منتشره‌اي حاكي از آن بود كه تعداد متقاضيان بيمه بيكاري در آمريكا براي سومين هفته متوالي كاهش يافته است.

 موسسه مالي Goldman Sachs در گزارش جديد خود، پيش‌بيني قيمت نفت در پايان سال‌جاري را از 65 دلار به 85 دلار در هر بشكه مورد تجديدنظر صعودي قرار داد.


بر طبق اين گزارش عوامل فوق موجب ترقي بهاي نفت شد، در اوايل روز جمعه به وقت بازار نيويورك سير صعودي قيمت نفت ادامه داشت و از مرز 70 دلار در هر بشكه نيز گذشت اما در ادامه معاملات اين روز گزارش اشتغال آمريكا نشان داد كه نرخ بيكاري در اين كشور به بالاترين سطح خود طي حدود 26 سال گذشته رسيده است.


اين گزارش بيانگر اين موضوع است كه در پي آن دلار نيز تقويت شد و در نتيجه بهاي نفت برگشت نمود و نسبت به روز كاري قبل كاهش نشان داد.

البته بر طبق گزارشات انتشار یافته قیمت نفت در روز جاری با اندکی کاهش مواجه شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

► كاهش نرخ تورم ايران به 19.1 درصد در سال جاري
تعویق در عرضه سهام بانک ملت ◄

مطالب مرتبط
بنر