بورس تهران "موفق ترین بورس جهان" معرفی شد

سه شنبه ، 9 تیر 1388 ، 15:02

 

فدراسیون بین المللی بورس ها (WFE) در تازه ترین گزارش خود ؛ بورس تهران را "موفق ترین بورس جهان" در سال های 2004 تا 2009 معرفی کرد.

فدراسیون بین المللی بورس ها با مقایسه عملکرد بورس های مهم و معتبر جهان اعلام کرد: بورس تهران در یک سال منتهی به ماه می 2009 تنها بورس جهان بود که به رشد شاخص دست یافت و با افزایش 20 درصدی در ارزش کل بورس ، ارزش ان از 48 میلیارد و هفتصد میلیون دلار در پایان سال 2008 به بیش از 52 میلیارد و هفتصد میلیون دلار در پایان ماه می سال جاری افزایش یافته است.


بر اساس این گزارش ، بورس های شانگهای، بمبئی، ایتالیا، آلمان، استانبول، لندن، کره، نیویورک و نزدک آمریکا در یک سال اخیر با سقوط چشمگیری مواجه شدندبه طوری که ارزش گروه بورس نیویورک بیش از 6 تریلیون دلار و بورس نزدک بیش از 1200 میلیارد دلار کاهش داشته است.


ارزش بورس توکیو در این مدت 1200 میلیارد و بورس شانگهای نیز بیش از 1600میلیارد دلار کاهش داشته است.


کارشناسان بازار سرمایه مهمترین علت موفقیت بورس تهران را اقدامات مؤثر دولت در مقابله با اثارمنفی بحران مالی جهانی و وابسته نبودن بورس کشور به بورسهایی می دانند که دچار زیان شده اند.


تأکید بر حمایت از بخش واقعی اقتصاد ازجمله استمهال تسهیلات بانکی برای شرکت ها، افزایش تسهیلات بانکی اعطایی به شرکت ها، سرعت در پرداخت بودجه طرح های عمرانی و همچنین ایجاد کارگروه حمایت از تولید در دولت ازاقداماتی است که در تقویت عملکرد مثبت بورس تهران از آنها یاد می شود.


بازارگردانی سهام در بورس با هماهنگی سهامداران عمده شرکت ها ، افزایش شفافیت اطلاعاتی شرکت ها و اطلاع رسانی به بازار در زمینه سودآوری شرکت ها از دیگر اقداماتی است که به رشد شاخص بورس با وجود آثار منفی بحران اقتصاد جهانی کمک کرد.


عرضه سهام شرکتها و بنگاههای پرطرفدار مانند بانک های دولتی ازجمله بانک های ملت ، تجارت و صادرات هم از دیگر دلایل افزایش انگیزه و استقبال سهامداران و سرمایه گذاران به بورس تهران است.

منبع: خبرگزاری اقتصاد ایران(اکو نیوز)

► شبکه بانکداري الکترونيک قطع شد
بانک قرض‌الحسنه معنا دارد ◄

مطالب مرتبط
بنر