3هزار میلیارد تومان با گرد و غبار رفت

يكشنبه ، 21 تیر 1388 ، 11:16

"بروز و شدت گرفتن طوفان غبار و گسترش آن در کشور موجب تعطیلی چند روزه سازمان‌ها و صنایع شد که در یک حساب سرانگشتی، زیان سه هزار میلیارد تومانی برای کشور همراه داشت."

 این مطلب را "موسی‌الرضا ثروتی" عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه اظهار داشته است: یکی از حوادث قابل پیش‌بینی که معضلات زیادی را هم برای کشور ایجاد کرد، طوفان گرد و غباری بود که از سوی کشورهای عراق و عربستان به سمت ایران روانه شد.
از آنجا که ایران عضو کنوانسیون محیط زیست است، سازمان محیط زیست باید در جهت بهره‌مندی از بودجه‌های بین‌المللی برای رفع معضلات اینچنینی گام بر می‌داشت و بیابان‌زدایی را در دستور کار قرار می‌داد.

این نماینده مجلس با ابراز نارضایتی از عملکرد سازمان محیط زیست کشور، تصریح‌کرد:‌ با وجود عضویت ایران در کنوانسیون محیط زیست، سازمان محیط زیست ایران تاکنون نتوانسته است از طریق کنوانسیون‌های بین‌المللی و پروتکل‌هایی که عضویت آن را دارد، اعتبارات مورد نیاز برای مهار بیابان‌های کشور را تأمین یا جذب کند.

ثروتی از جمله دلایل بروز موج غبار را استفاده نیروهای آمریکایی از جنگ‌افزارهای مخرب عنوان کرده که سبب نابودی محیط زیست منطقه شده و کشورهای منطقه را با معضل بزرگی مانند طوفان غبار مواجه کرده است.

غبارهایی همراه با اورانیم غنی شده
وی گفت که با توجه به این شرایط، باید در این زمینه سازمان محیط زیست ایران و کشورهای منطقه علیه عملکردهای غلط آمریکا در منطقه به مراکز بین‌المللی شکایت ‌کرده و خواستار پرداخت هزینه‌ها و محاکمه مسببان این حوادث می‌شدند اما متأسفانه تاکنون هیچ‌گونه شکایتی از سوی این سازمان‌ها بر علیه آمریکا به محافل بین‌المللی صورت نگرفته است و این در حالی است که بسیاری از غبار‌های برخاسته از کشور عراق حاوی اورانیوم غنی شده بود که مردم به اجبار استشمام می‌کردند.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه، از آنجا که تحولات زیستی منطقه، آب و هوای تمام کشورهای منطقه از جمله ایران را تحت تأثیر قرار داده است، مجلس با وجود مشکلات عدیده برای تماس با مسئولان سازمان محیط زیست کشور، با برگزاری جلسه‌های متعدد، سعی در ارائه برنامه‌هایی برای برون رفت از چنین مشکلاتی دارد.
وی تاکید کرد که در این زمینه باید بر اساس مصالح کشور و با تکیه بر نظرات کارشناسان و دست‌اندرکاران محیط زیست تصمیم‌گیری شود: لازمه این امر توسعه عرصه فعالیتی افراد مسئول در بدنه دولت به تناسب توانمندی‌های رئیس جمهوری و قابلیت‌های وی و الزام این افراد به پاسخگویی درباره نوع عملکردشان است.
ثروتی همچنین افزود: برای پیش‌گیری از تبعات و کنترل چنین رخدادهایی باید سازمان با تبیین برنامه‌هایی جامع و قابل اجرا در عرصه حاضر می‌شد که متأسفانه سازمان محیط زیست در این زمینه ضعیف عمل کرده و تبعات آن متوجه مردم عامی شد.

ضرورت آگاهی مردم
همانطوری که این نماینده مجلس نیز به آن اشاره کرده، به دلیل استفاده آمریکا و متحدانش از سلاح‌های حاوی اورانیوم غنی شده که بسیاری از سازمان‌های جهانی نیز با توجه نوع بیماری‌ها در منطقه ،‌ آن را تائید کرده‌اند، گرد و غباری که بسیاری از مناطق کشور را دربر گرفت آلوده به ذرات اورانیوم و سلاح‌های جنگی آمریکایی بودند از این رو مسئولان کشوری نباید در قبال چنین رخدادهایی که زیان آن متوجه تمام آحاد مردم است سکوت کنند و مردم را با خطرات با این شدت مواجه سازند.

مساله دیگری که باید به آن توجه کرد و ثروتی نیز آن را مورد تاکید قرار داد این است که بسیاری از افراد در مسافرت به عراق آلوده به مواد شیمیایی شده و با اهداء خون خود در مراکز انتقال خون شدت بروز بیماری‌ها را دوچندان می‌کنند، براین اساس باید برای تعدیل این معضل دولت و مجلس در کنار هم در جهت مبارزه با این فرایند طرح‌های جامعی را تبیین، طراحی، تصویب و اجرا کرده و با کشورهای خاطی برخورد کنند.
البته از دیگر عوامل تشدید کننده طوفان غبار در کشور را می‌توان استفاده نکردن از "مارچ" _ ماده‌ای برای تثبیت خاک مناطق کویری و بیابانی _ عنوان کرد.  در سال‌های گذشته استفاده از مارچ یا فرآورده‌های نفتی به منظور فرو نشاندن غبار در منطقه رایج بود که در سال‌های اخیر به دلیل تحولات صورت گرفته در منطقه اعم از جنگ و یا عدم استفاده از این ماده، سبب گسترش بیابان‌ها و به وجود آمدن بیش از بیش فرآیندی به نام طوفان غبار شده است.

با این حال ثروتی با توجه به این مسائل اظهار داشته: تشدید این فرایند و گسترش آن در کشور تعطیلی چند روزه سازمان‌ها و صنایع کشور را موجب شد که در یک حساب سرانگشتی بر اساس درآمد ناخالص ملی به تناسب جمعیت و تقسیم آن به تعداد روزهای سال با زیان سه هزار میلیارد تومانی روبرو می‌شویم و یا به عبارتی ره‌آورد طوفان عربی برای ایران زیان چهار هزار میلیارد تومانی بوده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچون برخی از کارشناسان اقتصادی و محیط زیست نیز معتقد است، کمک به کشورهای منطقه برای برون رفت از مشکل به وجود آمده می‌تواند در یک فرایند زمانی به سود کشور تلقی شود، بنابراین باید در این مسیر ضمن توانمندسازی سازمان مربوطه و تعریف وظایف این سازمان باید برای تعدیل تبعات گسترش بیابان‌ها گام برداشت.

منبع: سایت شبکه ایران

► 3 گروه خريدار داخلي و خارجي براي بانك صادرات
کاهش رشد نرخ تورم درخرداد ماه ◄

مطالب مرتبط
بنر