افزايش بي‌سابقه‌ ارزش پول واحد افغانستان

چهارشنبه ، 14 مرداد 1388 ، 14:33

 

در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري در افغانستان ارزش پول واحد اين كشور در برابر دلار آمريكا افزايش بي‌سابقه‌اي يافت.

کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري تقويت اقتصاد افغانستان را از اولويت‌هاي برنامه‌هاي خود مي‌خوانند و به نظر مي‌رسد که تاثير برنامه‌هاي اقتصادي آنها از همين حالا نمايان شده است، به طوري كه ارزش افغاني واحد پول اين کشور مخصوصا در برابر دلار آمريکا افزايش کم سابقه‌اي يافته است.

آمارها حاكي از اين هستند كه يک دلار آمريكا که پيش از اين با بيشتر از 50 افغاني معامله مي‌شد، در اين روزها کمتر از 48 افغاني داد و ستد مي‌شود.

در همين حال صراف‌هاي مركز اصلي مبادله ارز در كابل مي‌گويند كه در اين روزها ستادهاي کانديداها صدها هزار دلار را به اين بازار آورده و در مقابل پول افغاني با خود مي‌برند.

تقاضا براي پول افغاني حالا بيشتر از هر زمان ديگر است و در اين بازار گاهي افغاني کمياب مي‌شود زيرا نامزدهاي متعدد انتخابات رياست جمهوري هزينه‌هاي تبليغات‌شان را عمدتاً با پول افغاني مي‌پردازند.

حامد کرزي ـ رييس جمهوري فعلي و از نامزدان مطرح ـ تنها در يک مورد دو ميليون دلار از يک بانک خصوصي براي هزينه تبليغاتش وام گرفته است.

همچنين سيد جلال کريم ـ نامزد ديگر که در عربستان سعودي تجارت پيشه بوده ـ تنها در 15 روز دوم مبارزات انتخاباتي 740 هزار دلارش را در بازارهاي افغانستان به افغاني تبديل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

► الزام بانک ها به پرداخت وام خودرو
ریشه تورم و توزیع ناعادلانه ثروت باید خشکانده شود ◄

مطالب مرتبط
بنر